Nämä villikot hybrideineen löytyvät täältä .
Tähän ryhmään kuuluvat mm. punalehtiruusu, karjalanruusu, kanadanruusu, koiranruusu, metsäruusu, tornionlaaksonruusu ja kempeleenruusu.
Onko punalehtiruusuni kukinta tältä kesää menetetty, kun jäniksenprkule on napsaissut poikki joka ainuan oksan pään?
Paljonko jäi tynkää? Ei se kukinta ole mihinkään menetetty, jos vain versojen kärjet on typistetty. Hullu pupu… piikkistä evästä!
Punalehtiruusun leikkaamisesta sen verran, että joka vuosi leikkaan 1-3 vanhinta versoa pois. Kauniisti pensas kasvaa! Varisevat marjat tahtovat itää turhankin hyvin, juurivesoja tulee varsin niukasti. Joka kevät hävitän satamäärin itäneitä taimenalkuja.
Edellistalvena herra Joku ajoi peraatipenkin yli isolla lava-autolla ja mm. katkaisi punalehtiruusun ihan juuresta. Silti se kasvoi terhakkaana.
Kyllä vaan kärjet oli nipsaistu. Kyllä ne puput ihan hulluja on ja koiraakin vaan pitävät pilkkanaan. Aivan uusi laji tuo punalehtiruusu mulle. Ei ole viä edes kukkinu mulla. Muistikuvana mulla vaan oli, että tekee ne ruusut verson päihin. Ruusuja lukuun ottamatta kaikki suojattiin talveksi ja oli jänikset parin tunnin kauppareissun aikana kaivaneet sammalleimupenkkiin reikiä lumeen ja rouskuttaneet ne menemään.
Meillä on kolme isoäänistä koiraa tarhassa ja puput sen kun istuu tarhan vieressä ja ovat siinä pistäneet korkean Baltimore Bellen lähes maan tasalle. Näyttivät varmaan pitkää nenää koirille.
Punalehtiruusuni ei ole viidessä vuodessa päässyt vielä sen pitemmälle kuin pari, kolme parimetristä versoa. Ei se kukinta niin näyttävä ole, pieniä, yksinkertaisia, vierestä tihrustettavia kukkia. Lähinnä kai sitä kasvatetaan sen kauniin värin vuoksi. Matalan talon seinän viereen istuttaja ei ole ilmeisesti tiennyt ao. ruususta mitään.Yleensä talon viereen istutetaan pienempiä ja näyttävämmän kukinnan omaavia. Punalehtiruusuhan kuuluu villiruusuihin.Sen lajikkeella “nova” on suuremmat ja osittain kerrotut kukat; ei kasva ihan niin suureksi kuin villimpi muoto.
Punalehtiruusu olisi hankintalistallani, mutta mistä ihmeestä niitä voi ostaa. Ei ole vielä tullut vastaan. Voisiko joku ystävällisesti vihjaista mistä sellaisen voisi löytää Jyväskylän seudulla?
Metsätähti, tunnetko Oulujoen Taimiston Muhoksella? Siellä on näytemaassa pitkälti toistasataa pensasruusua. Jos ei sieltä apua löydy ruusunnälkään pohjoisille leveysasteille niin ei sitten mistään…
Kiika, Jyväskylän alueella on aloittanut toimintansa Ruususeuran paikallisosasto, tsekkaa seuran sivuilta yhteystietoja. Varmaan joltain seuralaiselta ainakin saat punalehtiruusun, ellet sitten löydä pensasta, josta voisit nyt syksyllä ottaa kiulukoita ja laittaa siemenet itämään.
Kiitos hyvistä vinkeistä 4roses. Nyt vasta huomasin, että kauan sitten laittamaani kysymykseen olikin vastattu. Kävikin niin, että saimme viime kesänä hyviltä ystäviltämme punalehtiruusun häälahjaksi, ja nyt odottelen mielenkiinnolla ensimmäistä kukintaa.
Minä ihmettelin suuresti, mikä kumma pieni ruusun alku minulla on ruukussa… kun ei ole nimilappua, enkä muista sellaista minulla olevan. (Laputtomia on muitakin, milloinkahan sitä oppii että muisti on rajallinen?) Aikani kummasteltuani tajusin että punalehtiruusuhan se, ja kun hetken kelasin, muistin saaneeni semmoisen Kibuvitsiltä viime kesänä! Hän sen nyppäisi hiekkamaasta minulle mukaan, ja vaikka taimi oli pieni, ja se vähän kärsi matkalla, niin nyt on niiiin terhakkaa että! Kivaa.
Miten saisin itse lisättyä punalehtiruusua? Syksyllä saan kyllä marjoja,mutta miten menetellä,jotta saisin taimia kevääksi?
Kokeilepa pistokaslisäystä. Keväällä leikkailet ja tökit maahan/ruukkuihin 20-30 risuja, ennenkuin tulevat lehteen.
Onnistuikohan hopeavillakolla tänä keväänä niistä risuista???
Punalehtiruusu ei tee juurivesoja, mutta maahan tippuneet marjat kyllä itävät hyvin. Minun puska on mulloksella ja jatkuvasti kitken niitä siementaimia. Nytkin siellä on armeija… pitäsi mennä julmasti nyhtämään. Eteläpäivänkiitjä voi nakata yksäriä, mukavampi niitä olis antaa kasvupaikoille kun tyyrätä kompostiin. Taimet on siinä 10-15 senttisiä.
Rosa glauca, punalehtiruusu. Ei ole yhtään juurivesaa tehnyt sen kymmenen vuoden aikana, kun on puutarhassa kasvanut. Tykkään väreistä, vihreälehtisten ruusupensaiden kaverina tosi hauska. Ja punalehtiruusulla on kauniit kiulukat.
Isokokoinen punalehtiruusu kiulukoineen on nätti myös talvella.
Punalehtiruusu on ehdottomasti KAUNIS! Vaikka kukinta-aika on lyhyt, niin sen pienen hetken kun kukkia on, näyttää kuin tähtisade olisi laskeutunut pensaaseen. Ja punalehtiruusu opettaa meille myös sen, että ruusussa on kukinnan lisäksi monta muutakin huomionarvoista seikkaa: versojen väri, lehtien väri, kiulukoitten väri ja muoto yms yms. Kasvaa korkeaksi, pysyy paikoillaan, kun ei tee juurivesoja, siis pelkkiä hyvä ominaisuuksia. Hän ken kaipaa pidempää kukinta-aikaa voisi käyttää punalehtiruusuaan vaikkapa klematistelineenä…
Punalehtiruusu on todella vallan viehättävä. Mutta en saanut sitä viihtymään savimaassani, vaikka kuinka koitin maata parantaa hiekalla ja humusaineksella. Oletan, että se ei viihdy kosteassa - ei jokapaikan kasvi.
Merlin, kokeile kohopenkkiä. Meillä ruusutarhan komein punalehtiruusu kasvaa kohopenkissä kivikossa, ja melko laihassa maassa. Alla on ajoittain melko kosteaa ja savista maata. Alueelle valuttaa lammen ylimenoputki hetkittäin paljonkin vettä.
Näyttää punalehtiruusulta, mutta miten se on voinut ilmestyä kauas korpeen mökkipihaan. Joku siivekäs sen on varmaan katonreunalta kylvänyt soran joukkoon, kivet on pantu ympärille, ettei sitä heti kukaan tallaisi. Ihan sopivaan paikkaan muuten kylvetty, mutta mahtaako pärjätä pelkässä sorassa aurinkoisessa paikassa? Mökiltä löytyy vain kuivaa kangasmetsän pohjaa vaihtoehdoiksi. Pitäisikö pikkuinen tuoda kuitenkin kotipihaan?
Meillä kasvaa toinen ihan pelkässä kuivassa hiekassa ja toinen paksussa savessa, molemmat voi kuitenkin ihan hyvin. Luulen että kun pihallesi on siihen paikkaan istahtanut, se myös on sille hyvä paikka. Usein niitä näkee ihan kallionkoloissakin. En edes tiedä missä täällä meidän lähellä on punalehtiruusu muttakavereiden riemuksi niitä on kasvanut ja viety eteenpäinkin jo puoli tusinaa.
Sen kukka on huisin kaunis.