Lupiini, Lupinus

tuosta lupiinista kyselen. se mitä ostin eilen on Niittylupiini. Onkos kovaa sorttia leviämään? Ajattelin kyllä katkoa kukkavarret ettei ehdi siementään,kun täällä kaupunti tontilla on vähän tarkenpaa kuin maallla.

Onko teillä kokemuksia?

Voi harmi, ellei ole kasvitieteellistä nimeä pussissa. Oletettavasti se on siis komealupiinia, joka tosiaan on kova leviämään. Jos omenapuu on kuitenkin leikatun alueen ympäröimä, eikä ihan lähellä ole kukkapenkkiä ei sen pitäisi levitä. Lupiinihan kyllä pongahuttaa siemenensä jonkin matkan päähän. Siemenvarret ajoissa katkomalla leviäminen estyy myös hyvin.

Onhan siinä just tuo `lupinus polphyllus`eli komealupiini. En taida uskaltaa sitä sitten laittaakkaan,harmi kun siellä ennestään kasvaa päivänkakkaroitakin,olis tullut villipuutarha-alue.

Päivänkakkara taitaa olla liian hento lupiinin kaveriksi - koiranputki ja mesiangervo sun muut suuremmat sen kanssa kyllä pärjäävät hyvin kilpailussa ja kurjenpolvikin kasvaa sen kanssa sovussa meidän rannassa.

Taidan jättää koko lupiinit kylvämättä. Jotakin kellokukkaa sinne vois ajatella?

Lupiinista ei ole ongelmaa jos kukkavarret leikkaa pois kukinnan jälkeen. Se kun leviää lähinnä siemenistä. Ja lupiinin ‘poikaset’ on kyllä onneksi helppo tunnistaa ja ottaa pois jos ehtii siementämään ja siementaimia tulee väärää paikkaan. Pääasia ettei anna levitä omalta pihaltaan muualle, mutta kyllä se siis onnistuu. Itsellänikin on täällä taajama-alueella.

Minäki riipasin viime syksyny tienvarren lupiineista siemeniä varuiks ja oon arponu että uskaltaako vai eikö uskalla laittaa maahan… Tykkään kovasti lupiineista ja sekään ei haittaa että parantavat maata ja ovat helppoja mutta kun taajamassa asutaan niin just sitä pelkäsin että mitä jos röyhähtävät naapureitten pihoille tms. Mutta nyt taidan uskaltaa kerta se kukkavarsien leikkaaminen kukinnan jälkeen on tehokas suoja leviämiselle.

Hei, puutarhani maaperä on kivikova savimaa, ja nyt olen kasvattanut näitä lupiineita täällä sisällä esikasvatuksessa, parin sentin korkuisia ovat, Tarkoitukseni on istuttaa lupiinit kauas ''''''''nurkkiin'''''''', kauas kukkapenkeistä sinne leviämään sillä nuo ovat todellakin hienompia kuin nykyinen pujopelto niin olisi mahtavaa jos saisin pujot syrjäytettyä lupiinilla ja samalla ne parantaisivat maata.

Eli kaivanko kuopan ja täytän sen mullalla ja istutan taimet sinne sitten keväämällä...? koska en usko että noita pieniä taimia edes pystyy istuttamaan tuonne kovaan saveen. Luin että jos nyt esikasvatan niin ne voivat kukkia jo tänä vuonna.

Ja lähelläni on siirtolanpuutarhat ja olen niissä läheisissä ojissa nähnyt paljon lupiinia kukkimasta joten mihin aikaan vuotta sitten ne siemenet pitää käydä poimimassa ja avataanko siemenkodat ja heittelenkö vain savimaahan vai peitänkö mullalla vai työnnänkö siemenet saveen?? Ja siis istutaanko koko siemenkodat vai avaan ne ja siis mihin aikaan vuotta.

Ja onko mahdollista kaivaa myös lupiinijuurakoita sieltä ja istuttaa niitä tuonne omaan puutarhaan ympäriinsä? Haluaisin sitä melko nopeasti tuonne puutarhaani...

Savimaalle varsinki jos on ihan kovaa tinttasavea ei suositella istutuskuoppien tekemistä mitkä sitten täytetään huokoisella kaupan mullalla, näin jos tekee tapahtuu se kuuluisa kylpyamme-efekti eli kuoppa täyttyy vedellä kuin amme ja juuristo hukkuu. Lupiinit kyllä taitaa selvitä aika extreme-olosuhteissa kerta ovat niin kovia leviämään, oon kuullu että luultavasti siemenet (ainaki osa) itää vaikka suurinpiirtein nurmikolle heittelee. Jos rapsuttelisit sitä pintaa vähän möyheämmäks saisitko sitte istutettua ne taimet?

Lupiineista minä ainakin riipasin syksyllä palot kun olivat tummuneet. Sitte ne kannattaa laittaa kuivuun vaikka kirjekuoreen, suodatinpussiin tms. Kun siemenet on kypsiä kuori on kovahko. Ja kyllä se palko kannattaa avata, ja erikseen ne siemenet sieltä levitellä. Muuta en valitettavasti osaa sanoa, toivottavasti joku näiltä tiimoilta kokeneempi vastaisi paremmin.

Sasesi, lupiini lähtee hyvin juurakoista kasvamaan. Pienempiä siementaimiakin on varmaan siellä ojanpenkoilla. Tosin juurakoiden kaivamiseen tarvitaan maanomistajan lupa.

Siemenet voi ottaa talteen milloin vaan, vaikka nyt jos niitä vielä on. Kuivattaisin hetken vaikka pöydällä, särkisin palot ja viskaisin maahan. Tavallinen lupiini ei ole kranttu, se tahtoo levitä riesaksi asti. Ja aika kauaskin, joten suosittelen kukkavarsien katkaisemista kukinnan jälkeen ellet halua lupiinintaimia ympäri pihaa.

Itsellänikin on savipiha ja lupiineja ja olen tehnyt seuraavasti: olen kuorinut nurmikon pois ja kasannut multaa/hiekkaa/savea/puolivalmista kompostia/palanutta hevosenlantaa, mitä vain on ollut saatavilla, siten että penkki on keskeltä pari vaaksaa maanpintaa korkeammalla. Siis sellainen puolipallon muotoinen. Maa-aines painuu sitten kovasti joten kannattaa polkea maa kunnolla tiiviiksi. Sitten vaan siemenet/juurakot maahan.

Meillä on piha täynnä lupiineja, olivat siis täällä kun muutimme. Viime kesänä ostin sitten lisää lupiineja… Sellaisia jalompia versioita, punaisia. Mutta mahtavatkohan ne näiden miljoonien muiden keskellä pysyä punaisina, eli käyköhän niille samoin kuin vaikka akileijoille ja sekoittuvat? Sittenpä olisi muutama lila lupiini lisää :smiley:

Meillä äiti joskus osti tuollaisia punaisia lupiineja mökille jossa jo ennestään kasvaa sinisiä ja vaaleenpunaisia. Ne punaiset kyllä hävisivät.

No pöh!

Jos ne istuttas kauas noista tavan malleista niin menisivätköhän sitten varmemmin? Meillä tuota lupiinia kasvaa joka puolella. Temskukalla taitaa olla punaista lupiinia ryppäänä, muistan pihakuvissa nähneeni.

ei taida poppakonstit eikä välimatkat auttaa. minun keltaisestani saivat naapurinrouvat siemeniä samana syksynä. toisella siementaimet kukkivat keltaisena toisella punaisena. pihallani on tummaa violettia ja valkoista lupiinia tuon keltaisen lisäksi. - ainoa varma tapa saada saman värisiä ovat jakopalat. semmoinen on menossa punaista saaneelle rouvalle nyt ihan kohta. keltaista saaneelta rouvalta olen puolestani saamassa ihan tummanpunaisen lupiinin siemeniä.

siementaimien kanssa saa aina jännitystä elämäänsä:-)

Mulla on siemenistä kasvatettu punainen lupiini ollut yli 10 vuotta. Välimatkaa luonnonlupiineihin on parikymmentä metriä ja punaisena on pysynyt :slight_smile:

olet hoitanut sitä rakkaudella, niin kuin hyvän väristä kuuluukin hoidella. säilyy keltainenkin. - normaalisti taitaa vaan olla niin, että lupiinit saavat olla ns oman onnensa nojassa. kun alkuperäinen kuolee, ei siementaimet - ehkä - pystykään korvaamaan sitä.

Aika itsenäisesti on hänkin saanut elämänsä elää =D

Juu, ei sen alkuperäisen väri miksikään muutu vaan säilyy punaisena, siementaimet sitten voivat olla mitä vain. Kannattaa siis istuttaa haluamansa värit niin, että pystyy niitä vähän paapomaan, jos näyttävät huonovointisilta:)

No sitähän minäkin, ettei se alkuperäinen väriään muuta vaikka lähellä olisi mitä.