Löysin mielestäni tosi kauniin värisen vaaleanlilan komealupiinin eräästä tien varresta, ja kävin kaappaamassa sen pihalle. Olikin mukava kaivuuhomma siellä jättiputkipöpelikössä... (Juu, koetin etsiä pois kaikki asiaankuulumattomat juuret siitä multapaakusta ennen istuttamista, siemeniähän tosin saattoi kumminkin tulla mukaan) Olen hirmu tyytyväinen tähän väriin, ja se sointuisi täydellisesti takana olevaan syreeniin, jos se vaan kukkisi. (Ei kuki tänä vuonna, kun viime kesä oli niin kuiva.)
Nyt sitten haluaisin tietää, olisiko mitään keinoa lisätä kasvullisesti tätä lupiinia, että saisi tuon värin säilytettyä siinäkin tapauksessa, että emokasvi heittäisi henkensä? Siemenistähän tulee kuitenkin sillisalaattia, etenkin kun se tähän saakka kasvoi siellä muiden villien kavereiden keskellä.
Yhden pikkutien vieressä on valtava määrä lupiineita ja yksi tosi komea tupsu ihan puhtaan valkoisia. Ne kasvaa vähän erillään muista. Jos pääsen käymään siellä ja saisin sen kaivettua maasta ylös (vaatii ison postin keltaisen laatikon alleen) onko kuitenkin epävarmaa tuleeko ensi vuonna samaa väriä? Se valkoinen on tosi kaunis, enkä haluaisi tien ja pihan väliin mitään värisillisalaattia. Kyllä sellainen olisi ihan yhtä komeaa kuin naapurin valtaisa ruttojuurimeri.
Minä näin tuolla Lappajärven suunnalla jänniä farkunsinisiä, sellaisia vaaleansinisiä lupiineja. Semmoisia en ole ennen nähnyt missään.
En osaa sanoa tästä kasvullisesta lisäämisestä muuta kuin sen, että lupiinipuska leviää vuosi vuodelta jos tykkää paikastaan.
Ja maanomistajan lupa pitäisi olla kun kaivelee kukkia....
Juhannuksena pistin sirpillä sileäksi lupiineja ja aivan surutta. Ne perhanat kun ovat valtaamassa niityn reunaa, eivätkä sinne luonnonkukkien sekaan kuulu. Taisi joukossa olla pari ihan valkoistakin. Aikoinaan niityllä asustavat lampaat hävittivät lupiinin kokonaan, mutta nyt niitä taas putkahtelee. Aikomukseni on ajan kanssa päästä siitä niityn riesasta kokonaan
Hyvin rajattuna voisin harkita kukkapenkkiinkin. Mites te joilla sitä kasvaa esim. perennapenkissa, katkotteko kukkavarret ennen siemenien kypsymistä pois? Leviääkös muutes lupiini muutenkin kuin siemenistä?
Vanhan lupiinin siirtäminen voi onnistuakin, mutta lupiinit olisi varminta siirtää melko pieninä hankalan juuriston takia.
Heitelläänpä lupiinikuvia tuosta aidan takaa
Minä luulen, että ainakin julkisilta tienpientareilta lupiinia saa kaivaa niin paljon kuin sielu sietää. Luonnolle kannattaa silti tehdä palvelus, ja täyttää se kuoppa.
Asiaa voi tiedustella oman alueen ympäristökeskuksista.
No periaatteessa lähes jokainen tienpiennar joka ei ole kokonaan omilla mailla/yksityistie on tielaitoksen (tai mikä lie kyseisen puulaakin nimi nykyään) Meilläkin nuo kasvavat tuossa ojan pientareella -periaatteessa meidän maata mutta käytännössä ei. Kävi hyvin selväksi kun viime keväänä tukkeutui tuosta yläpuolen tontille johtavan tien alta rumpu. Vedet meidän talon nurkalle ja sitä rataa. Kun vielä sattumoisin vaaran rinteen alaosassa asutaan niin vettä piisasi. Paikalle saatiin heppu joka mittaili tilannetta ja totesi "juu...kyllä mä sen avaan mut kun tää on yksityisen liittymän niin pitää saada ensin osoite johon laitetaan lasku.." Ja olisi maksanut 50€ ennenkuin heppu olisi edes ottanut kädet taskusta. Käytiin siinä pientä keskustelua että kun alue kuitenkin kuuluu tielaitoksella niin miten simpurassa sitten tämmöinen homma maksatetaan alueen omistajalla joka ei käytännössä aluetta sitten omistakaan.. Ja vastaus oli että näin se vaan menee.. Minäkin viskon kaikki siemenet yleensä tuosta aidan yli.. sielläpä on sitten tielaitoksen puolesta kukitettuna piennar
Ihanan isänmaallinen tämä sinivalkoinen
Viime kesältä, ennen kuin kukat kerättiin kenenkä lienee maljakkoon!
Naapuri istutti oman tonttinsa tienvarteen (ojaan) lupiineja, lähinnä valkoisia. Ne ei siinä kauan kerenneet olla kun joku oli korjannut ne "talteen" ja jättänyt kuopat vaan..
Tässä minun redhotit ''The Pages''
Ikinä ennen nähnytkään keltaista lupiinia! Kannattaisto tuo Piivi ottaa "suojeluun" ja sitten jakotaimia lähetellä pisin Suomea? Vai meneekö se sitten jo liian monimutkaiseksi
Mutta siis taitaa tuo punainen ja keltainen lupiini olla aikas harvinaisia, jos tuo keltainen olisi saanut siementää....
Mutta tosiasiahan on että lupiini on puutarhakarkulainen Ameriikasta ja se ei oikeasti kuulu Suomen luontoon ja on jo paikka paikoin syrjäyttänyt Suomalaisia niittykasveja. Mutta on se silti komea.....
Ja jos tuo ei ole oma keltainen puska niin ilmoittaa vaikka "ojan omistajalle" että kannatteis pistää talteen taikka jos saa luvan itse ottaa talteen.... Ihmiset on niin röyhkeitä joskus, niitä mummohuijareitakin liikkuu säännöllisesti kiusaamassa viattomia ihmisiä
Ne tienvarsilla kasvavat sinisenkirjavat lupiinit ovat eri lajia kuin nuo punaiset ,lilat ym. lupiinit. Valitettavasti lupiinia ei voi jakaa, kun sillä on paalujuuri. Siemenestä noita erikoisempia voi kyllä kasvattaa.
Noissa minun kuvissa on nuo kaikki risteytyneet iloisesti keskenään aikoinaan paikalle istutetusta sinisestä ja punaisesta puskasta (siis ei tuollaisesta puhtaan punaisesta vaan juuri siitä mitä tien varsilla näkee). Siinä on nyt sinistä, lilaa, sinivalkoista, valkoista (se lienee tullut naapurin puolelta tien yli) vaaleanpunaista ja kaikkea siltä ja väliltä ja sekaisin tummana ja vaaleana. Ikinä ei tiedä mitä yhdistelmiä seuraavana kesänä nousee. Kukinnan jälkeen katkon kukavarret ennenkuin ehtii siementää. Ja sitten perään yksi kuva äidin luota, tämä veijari on kukkinut monta vuotta samassa paikassa ja on aika herkullisen värinen.
Keltainen lupiini on oman tontin pientareella. Tänä vuonna katiska verkolla ympäröitynä, ei niin heti näytä silmiin villiltä! Toistaiseksi kaikki hyvin. Pihassa on toinen puska, josta olen siemeniä saanutkin, tuolla tien varrella en anna levitä.
Ja nuo tumman punaiset ovat niin ihania! Yhden sain pussillisesta siemeniä, on vaan tänä kesänä päättänyt tehdä kaksi kukkavartta vain. Petsoskoin ympäristössä näin paljon noita kaksi värisiä. Ihan mukavia yhdistelmiä!
Minä luin jostain kirjasta, että jos haluaa jotain tiettyä lupiinia lisätä niin se onnistuisi pistokkaasta. Itse en ole vielä kokeillut, mutta minullakin kasvaa yksi valkoinen tien reunassa. Se on kyllä omaa aluetta, mutta oja näyttää niin hiekkaiselta. että veikkaanpa kukkapolon heittävän henkensä, jos sitä yritän tuollaisesta paikasta juurineen pois.
Minulla on pihalla hoitamaton aurinkoinen rinnepätkä jossa kasvaa epämääräistä pitkää heinää. Se on ongelma-alue jonne ei pääse ruohonleikkurilla ja haluaisinkin koristaa sen jollakin savimaassa kestävällä vähän kookkaammalla kukalla, ja heti ekaksi tuli lupiinit mieleen. (Olisiko jollakin jotain muuta ehdotusta?) Naapuri lupasi jo minulle lupiinin siemeniä, mutta ei ne taida ihan heinikkoon viskaamalla kunnolla kasvuun lähteä? Vai olisiko paras siirtää ihan kasviyksilöitä juurineen, kovin montaa en kyllä siinä tapauksessa kehtaisi naapurilta kysyä (vaikka hänellä niitä onkin levinnyt isohkolle alueelle). Mutta voimavarat ei siis riitä kaivamaan käsin lapiolla koko rinnettä mullikolle (ja se multahan siihen pitäisi tuodakin). Toisaalta traktori on tulossa tekemään taloon salojituksia... hmm..