Lupiini, Lupinus

Meillä on laaja Lupiinirinne ja on lupiinit leninneet joutomaalle ja pikkasen muuallekin. Lupiini nousee muistaakseni keväällä aiemmin kuin heinät jotenka pärjää lievässä heinikossakin ja mielestäni leviää itsestään heinikkoonkin. Voithan kokeilla molempia tapoja. Tekemällä heinikkoon istutusaukkoja näin alkajaisiksi, saanet jo seuraavana vuonna satakertaisen Lupiinisadon.

Ihan tavallinen lupiini taitaa lähteä kasvuun jopa heinikkoon siemeniä heittelemällä. Mutta voihan sen varmistaa niin, että kuokalla pikkuisen pintamaata paikkapaikoin rikkoo, ja sinne siemenet piilottaa.

Ainakin kurjenkello leviää itsekseen heinikossakin ja puna-apila. Kauniita ovat yhdessä. Sitten meillä kasvaa sellaista keltaista korkeaa luonnonkasvia, joka suorastaan tukahduttaa heinän. Nimeä en valitettavasti ole sille koskaan tullut hakeneeksi. Kukkii loppukesästä, kapeat lehdet, monta pientä keltaista kukkaa latvassa.

Eikös noissa (ainakin luonnon lupiineissa) ollut se että siemenet itävät ainoastaan sellaisessa mullassa missä on jo kasvanut siinä lupiineja ennestään. Kun maassa pitää olla joku suotuisa "sienirihmasto" tms. en nyt muista mikä. Mutta ainakin ohjeet jostain sain että pitäisi myös ottaa pieni osa maata mukaan jos kerää lupiineista siemenet, niin että sitten itävät siinä maassa... En sitten tiedä noista lupiineista mitä ihan siemeninä myydään, kai ne itävät ilman mitään...

Korjatkaa jos olen ihan väärässä ja olen vaan unta nähnyt... hymy

Pietaryrtti, Tanacetum vulgare?

Pikkupallero, ei varmaankaan ole kysymys lupiineista. On lähtenyt kyllä äidilläni ihan siemenestä vaikka ei koskaan siinä paikkaa ole koskaan lupiineita kasvanutkaan... (samoin lähtenyt monella tien penkalla... silmän isku)

Ei ole luonnonlupiineja, on vain puutarhalupiineja, jotka on karanneet sieltä luontoon. Haluaisivat siitä eroon, kun se tukahduttaa kaikki niitty- ja ketokasvit, joiden viimeinen turvapaikka on, yllätys-yllätys, tienpientareet. Siitä päätellen, kyllä se lupiini kasvaa kun vaan heittää siemenet maahan. Tuskin sinne ojanpientareellekaan kukaan vei alkuperäismaata siementen mukana. Liian typpipitoinen maa on kaiketi kummiskin hernekasville vähän liikaa. Jottei sade rinteestä vie, niin varmaan vähän kannattaisi rikkoa sitä maata.

Ok, kai olen unta sitten nähnyt naurua sen sitä saa kun hurahtaa tähän puutarhatouhuun ja lukee puutarhakirjoja ennen nukkumaan menoa silmän isku.

Pikkupallero, kyllä minäkin olen jotain tuollaista kuullut, mutta en muista mistä. Meillä kasvaa lupiineja niin pihassa kuin pientareellakin, mutta ne vaeltavat paikasta toiseen. Lupiini on sellainen pioneerikasvi, joka tekee maan kuohkeaksi ja ravinteikkaaksi muillekin kasveilla. Lupiini häviääkin usein taistelun toisille tulokkaille (esim maitohorsma ja vadelma).

Samaa mieltä olen kuin jo ennestään moni muukin, olen heitellyt itse Lupiininsiemeniä tien varteen postilaatikkojemme lähelle ja ovat lähteneet , eli ei tarvita maata mukaan, hiekkapitoinen maa tuntuu olevan paras nopean levinneidyyden kannalta mutta maassa kuin maassa kasvaa. ÄLÄ VAAN LAITA PIETARYRTTIÄ, niin joku taisi ehdottaa, meillä tuli siitä maanvaiva, kun yhdessä ketosiemenpussissa oli sen siemeniä, olemme onnexi pääsemässä siitä eroon ikuisesti niittämällä kaikki nousevat varret alas. Ellet sitten halua välttämättä Pietaryrttiä.

No mukava kuulla. Tämä on ainoa syy, etten ole lupiinien siemeniä jaksanut kerätä kun mielestäni on kuulostanut niin hankalalta, mutta jos nyt sitten alkaisi keräämään ja viskomaan.

Lupiinin kanssa kannatta kuitenkin olla varovainen, ettei levitä sitä ihan minne vain. Voimakaskasvuisena se valtaa kasvutilan monilta luonnonvaraisilta kasveilta, Maaseudun Tulevaisuus mainitsee esimerkkinä päivänkakkaran, metsäkurjenpolven, kissan- ja harakankellon ja tervakon. Sitomalla ilman typpeä se rehevöittää maata, jolloin niittykasvit eivät enää viihdy paikalla. Esim. Suomen ympäristökeskus varoittaa tästä.

Googlettamalla hakusanoilla "lupiinin leviäminen" löytyy tarkempaa tietoa. Myös pentissä on keskusteltu tästä: http://puutarha.net/index.asp?s=/keskustelu/keskustelu.asp?id=532&vnro=&alaala=1&vms=

Lupiini, kuten muutkin typensitojakasvit, itävät kyllä missä tahansa.

"Ymppi" , ymppäys, tarkoittaa sitä että siemenen mukana levitetään maahan juuri sitä typensitojabakteeria joka kyseisen kasvin kanssa parhaiten toimii.

http://www.luomusa.fi/lavilaky/index.htm

Noniin, sainhan sitten tieteellisen selityksenkin ajatuksilleni.

Kiitos vinkeistä. Olen varovainen sen lupiinin kanssa jos sitä laitan meidän rinteeseen. Se on siis kokonaan meidän pihalla, ei tienlaitaa, ja täällä kyllä riittää vielä noita ihania päivänkakkaria, harakankelloa, metsäkurjenpolvea.. Tuossa meidän tien laidassa kasvaa se ihana kurjenkellokin.  Nuo sirommat kasvit vaan eivät niin peitä sitä heinää, ja kun meidän piha rajoittuu lähes kaikilta sivuilta hoitamattomaan alueeseen, niin jotenkin sitä kaipaisi vähän selkeämmän näköistä tähän ihan talon ympärille. ;)

Mahtaako lupiinit tehdä maljakossa itämiskykyisiä siemeniä? Kun mun työmatkalla on keltaista, oranssia ja tosi nättiä valko-vaaleanlila kukkaista lupiinia ja en viitsis odottaa että lakkaavat kukkimasta kun  kukkivat samassa "pusikossa" tavallisten sinisten kans niin otan sit siemenet kuitenkin väärästä oksasta. jos ottaisin joka laatua yhden oksan maljakkoon niin voinko saada niistä siemeniä?

Kyllä mä luulen, että maljakossakin onnistuu, kunhan ei liian aikaisin kerää. Lupiini kukkii eri aikaan sitä vanaa ylöspäin, eli alimpiin kukkasiin on jo muodostunut siemenet kun ylimmät vasta availee kukkiaan. Minä keräisin maljakkoon sitten vasta kun se alimmainen kukka on jo sen siemenkodan vääntänyt.

Ja jos haluat pelata varman päälle, niin sido nauha oikeanvärisen kukkavarren ympärille, sitten näet myöhemminkin, mistä kukasta siemenet piti kerätä.

Onkin sitten ihan kokonaan toinen juttu, että tuleeko niistä siemenistä kasvatetuista samanvärisiä kuin emokasvi.

tiedän ettei niistä uusista kasveista välttämättä tule saman värisiä mutta elämässä on otettava riskejä. Jonkun nauhan sitomistakin ajattelin mutta kun ovat noin 30 metrin päässä lähimmästä talosta niin en tiedä mitä talon omistaja tykkää, ajattelin saavani niitä huomaamattomammin jos vaan haen yhden oksan jokaista maljakkoon joku aamuyö. niin että sitä jää vielä paikalleenkin etten veis kaikkia kukkia kuitenkaan. Kun ei viittis sellasen asian takia käydä "kylässä" kunnei tunne ihmisiä ollenkaan ja ei tiedä jos ne ei tykkää.

Ihania lupiinikuvia tänne on laitettu! :-) Mulla kukkii nyt vaaleankeltainen lupiini, se kukkii hieman myöhemmin kuin nuo tienvarren kukkaset. Oranssi ja punainen olisivat todella kauniita, mutta enpä ole nähnyt oranssien siemeniä erikseen myynnissä. Viime vuonna kylvin siemenseosta, ja sitten niistä umpimähkään istutin yhden, ja toivoin, ettei olisi sininen. Noh, sen verran oli tuuria, että ei se sininen ollut, mutta ei myöskään ollut punainen eikä oranssi, niinkuin toivoin, vaan pinkki. Noh, onhan sekin sievä väri, ja sopii yhteen penkissä kasvavien muiden kasvien kanssa.

Se lila, jonka kävin kaivamassa jättiputkipöpeliköstä, ei todellakaan ollut kenenkään pihapiiriä eikä edes talojen lähellä, joten ei hätää. En vaivautunut kysymään lupaa miltään tiepiiriltä, kun arvelin, ettei kukaan sitä yhtä lupiinia sieltä lupiinimerestä tule kaipaamaan.... Enkä onnistunut edes kaivamaan maata siihen mukaan, sillä se maa oli niin täyteen pakkaantunut juurista, että juuri ja juuri sain sen yhden sieltä osittain kaivettua. Näyttää ainakin toistaiseksi selvinneen. Samalla yritin lapiolla nitistää pari jättiputkea, vaikka eipä se mitään siinä isossa pöpelikössä taida auttaa...

Jostain netissä luin, että siemen kannattaisi ehdottomasti kylvää syksyllä, niin että se itää heti varhain keväällä. Kuulemma näin saa kestävimmät taimet. Samassa yhteydessä kyllä myös väitettiin, että jos lupiinin juurakkoa rikkoo varhain keväällä, palasissa lepotilassa olevat kasvupisteet alkavat kasvaa, ja kasvi siis voitaisiin näin jakaa useammaksi... Onko kukaan testannut? Ettei sitten näillä ohjeilla saisi sitä silmäteräänsä tapettua jakamisen sijaan.

Tilasin Siemenvesa Oy:ltä Kirjolupiinin The Pages ja Chandelier siemeniä ja kylvin ne heinäkuun puolivälissä maahan. Nyt ne on itäneet hyvin. Laitoin ne kasvimaan reunaan. Nyt olen miettinyt annanko olla siinä, vai pitäisikö ne siirtää jo valmiiksi siihen, johon olen aikonut tehdä lupiinipenkin?

Kuinka vanhoja Wheat sinun The Pages lupiinit ovat joiden kuva on tuolla ennemmin? Ovat upeita!

Mummuk, upeita ovat, toivottavati saat samanlaisia  Nuo minun taitavat olla 3-4vuotiaita. Samassa ryhmässä mulla on nämä ''Red Rum'' lupiinit, nämä kukkivat ''The Pages''n jälkeen.