Lupiini, Lupinus

Nyt alkaa tuleentua meillä ne punaiset ja valkoiset lupiinit. Jos jotakuta kiinnostaa voi laittaa hölöpostilla tietojaan.

Onko tämä lupiininväri yleinen? En ole ennen nähnyt. Tumma viininpunainen violetein koristein. Iski silmään potagerin nurkalla, humalan alla. Ja kukkimisajankohtakin outo.

Upea kuva Temskukalta. Kertakaikkiaan !

Temskukan lupiinikukan maisema on juuri sellainen josta sanon että "sielu lepää sitä katsoessa". Jos tuo kuva olisi minun maisemistani, se olisi jo kehyksissä seinällä!

Todella mahtava kuva. Unohdin pienentää...no-jaa

Olisiko Temskun lupiini pölyttynyt niillä teidän punalupiineilla… :wink:

Minä tein kesällä tutkimusta kun käppäilin Kauhavalla hiljalleen asemalle isäntää vastaan (oli ilmoittanut puolimatkassa että juna on myöhässä, en viitsinyt enää takaisinkaan kääntyä, tutkailin sitten aikani kuluksi ojanpenkan lupiinien värikirjoa). Havaintoni: Uskomaton määrä erilaisia väriyhdistelmiä!! Sitä ajattelee että lupiinit on enimmäkseen violetteja-tummansinisiä, jossain määrin erisävyisiä vaaleahkoja punaisia ja joskus valkoisia, mutta näiden yhdistelmiä olikin vaikka minkälaisia. Tuollaista tummaa punaista ei kylläkään näkynyt…

Tässä meidän pihan lupiinit tänä kesänä.

Tässä osa jo ylikukkineita, tuosta keltaisesta tykkään kovasti.

Tämäkin on aika kiva.

Tuo pärskiksen keltainen onkin aivan ihanasydän Jos se joskus sattuu tekemään hirmusti siemeniä, niin olisikohan mitenkään mahdollista saada muutamaa?

Täytyypä ensi kesänä antaa tehdä siemeniä. Mutta väristähän siinä vaiheessa ei voi mennä takuuseen, kun ovat vapaa pölytteisiä.

Niinpä. Keväällä saamistani keltaisen ja punaisen lupiinin siemenistä kasvoi valkoisia ja liloja lupiineja, kukkivat tosiaan jo tänä kesänä. Yksi kääpio kirkkaan punainen tuli, niin pieni, että epäilen näänkö häntä enää ensi vuonna.

Kylvin kesällä tilaamani lupiinin siemenet heti ja nyt pitäisi siirtää hyvin kasvaneet taimet oikeaan penkkiin. Kannattaakohan siirtää nyt vai odottaa kevääseen? Kukkivatpa Valmu sinulla pian kun jo samana kesänä! Minullakin on toiveita, että ensi kesänä kukkii tumman punaista ja keltaista.

Ehkä se johtuu siitä, että esikasvatin taimet keväällä kasvarissa. Toivotaan, että sinulla tulee oikean värisiä hymy

Niinpä toivottavasti, täällä on kyllä riittämiin sinisiä ym lupiineja, että niitä punaisia ja keltaisia haluaisin!!

Pelakuulta viime keväänä saadut lupiinin siemenet kasvoivat hyvin. Tässä ensimäiset kukat, värit ovat kyllä oikeasti paljon kirkkaammat kuin kuvassa. Ensimäisenä kukkinut vaalea on jo siemenkota- asteella.

Pärskis, leviävätkö nuo Kirjolupiinit hullun lailla niinkuin tavalliset Lupiinit ?

olin jo unohtanut koko asian kunnes näin tämän ketjun taas. Temskukka muistatko lähettäneesi mulle sillon niitä punaisen ja valkoisen lupiinin siemeniä, ajttelin kun ei ole perille tullut. Onkohan postissa hukkunut vai unohtunutoho?

Kiiltomato, ei leviä samalla lainkaan. Ongelmia ei sen suhteen ole.

Kirjolupiinit kukkivat esikasvatettuina jo samana kesänä…