Voi hyvinkin olla luumu, tai sitten kriikuna. Lehdistä' sitten aikanaan tunnistaa. Tuon pienen verson puolesta löysin vetoa, kyllä siitä vielä satoa saanet. Miksihän iso on tolleen leikattu? Jos on kriikuna, on varmaan tehnyt satoa niin paljon, että on sakset otettu ja päätetty kerralla lopettaa nurmikon roskaaminen hedelmillä?
Morjens Kylkikahva!
Jotenkin toi runko muistuttaa kirsikkaa, joita kasvaa muutama puu pihallamme. Ton oikeen puoleisen rungon tommoset poikkiviirut on ihan samannäköiset kun hapankirsikan rungossa...
Ehkä vaan mulla liian vilkas mielikuvitus. On kyllä törkeesti katkonu sun hetelmäpuun toi - toi näyttää mun mielestä enemmän sabotaasilta, kuin taimen kevätleikkaukselta. Likanen temppu joka tapauksessa.
Ei se tohon onneks kuole. Pari vuotta ja alkaa taas pukkaa hetelmää. Laita kuva kun se tekee lehdet, niin lajinmääritys helpottuu.
Kiitokset vastauksista. Kävi vaan mielessä, että jos puussa onkin ollut esim. joku tauti tai vast. ja siksi leikattu? Jos näin, niin pitäisikö koko ranka poistaa? Entäs tuo vesa?
Älä poista mitään ennen ku näät sen lehtineen. Jos epäilet tauteja/tuholaisia, niin ruiskuta se nyt ja sitte uudelleen just ku silmut puhkee. Ite käytän punkeille kirvoille ym. ainetta nimeltä Sun 7A. Sitte jos siinä on joku kasvitauti, ni osta siihen joku täsmämyrkky.
Suojaisin muuten vielä kaikki leikkuupinnat haavasuojalla, ettei runkoon pääse mitään lahottajasientä tms. herkkua.
Ei näistä hoitotoimista anakaan mitään haittaa ole…
Mikähän luumupuu kestäis kolmosella , onko suosituksia ?
Ainakin Sinikka on selviytynyt hyvin.
Kiitos Jatuuli,jos se sinulla on menestynyt, toivotaan että minullakin,kun olemme samalla vyöhykkeellä. Nimenkin muistaa hyvin,kun siskolla on sama
Saiskos neuvoja/mielipiteitä? Olen harkinnut joko luumupuun tai kirsikkapuun hankintaa. Asumme kakkosvyöhykkeellä, mutta niin alavalla paikalla että varminta on ajatella asuvansa kolmosella. Paikka olisi aurinkoinen ja melko savinen (paikalla rehottaa tällä hetkellä mustaherukkapensas). Lähellä on omenapuita ja yksi kriikunapuu. Toivoisin, että puusta ei tulisi valtavan suurta mutta kaunis puu kuitenkin. Ja tietty tuottaisi paljon makoisaa satoa :-).Olen lueskellut täällä sekä kirsikka- että luumuketjua ja olen yhä enemmän sekaisin. Eli kysymys, kumman hankkisitte ja miksi? (pidän molempien mausta joten se ei ole kriteeri). Ja minkä lajikkeen? Kirsikoissa askarruttaa tuo makeus/happamuus, ovatko hapankirsikat niin hyviä kun mielessäni kirsikan miellän? Entä onko kirsikan ja luumun puun ja kukinnan ulkonäollä isoja eroja? Entä menestymisen ja hoidon suhteen? Satoisuuden? Kaikki neuvot aloittelijalle tervetulleita.
Pihassani on sekä kirsikkapuu että luumupuu. Rastaat ovat aina syöneet kaikki kirsikat, mutta luumut saamme sentään syödä itse.
ihan juuri noin. itselläni on kaksi sinikka-luumua. kotimainen keskas-puu. ihan yhtä nätti kukkiessaan kuin viereinen kirsikkakin. mainitaan pieneksi puuksi. eikä todellakaan vanhempikaan (n 20-v) ole ison isoksi kasvanut. emännän jatkeen kanssa sai sadon viime syksynä helposti korjatuksi. tänä vuonna ilmeisesti tulee elinkaarensa päähän ja muuttuu kärhötueksi ihan kokonaan.
sato on jonkin verran jaksottainen. yhtenä kesänä tolkuttomasti, toisena vähemmän. pienehköjä, soikeita, makeita. ensimmäiset saa II:lla kerätä puun alta elokuun lopulla. sadonkorjuupäivä on sinikanpäivä = 2.9.
Ääni luumulle täältäkin!
Itselläni kirsikka kukkii puhtaan valkoisella kukalla, luumulla on hivenen kellanvaalea, siitä piste kirsikalle. Kirsikat katovat lintujen suihin, luumut söimme itse ja puoli muutakin sukua, siitä piste luumulle. Molemmat kelpasivat jäniksille, miinus molemmille. Ostin kuitenkin viime kesänä matalakasvuisen makeakirsikan, koska entiset ovat happamia, odotan satoa tänä vuonna. Miten on, ainakin kirsikkani tarvitsee toisen kaverin pölyttäjäksi, kuinka on luumulla? Tämähän kannattaa huomioida heti alkuun.
sinikka on itsepölytteinen. - muista löytyy vastaava tieto varmasti kirjoista/netistä.
Mulla oli luumupuu levinnyt pikku metsäksi(15 puuta) Kaivoin kaikki ylös ja olen yritänyt sijoittaa niitä mutta väkisin jää yli. En ainakaan näe varttamiskohtaa joten oisko jopa omajuurinen(onks luumut yleensä?)? Ehkä saan raja-aitaa, ehkä jopa hedelmää rajalta…
Minulla on joku ikivanha luumupuu, jonka olen ihan pikkuisena saanut. On ainakin 20 vuotias. Luumuja on tehnyt vasta viimeisen kolmen vuoden aikana, niin, että oksat ovat notkuneet. Aivan ihanan makuisia! Ainoa huono puoli siinä on, että tekee niitä pieniä alkuja joka puolelle. Minulla on vain yksi ainoa luumupuu, liekö sitten juuri tämmöinen itsepölytteinen?
Joskus minulla oli myös kirsikka, mutta marjat olivat niin happamia, että niitä ei voinut syödä. Puu sai kaatotuomion myöhemmin. Ostin viime vuonna suklaakirsikan. Taitaa olla hyvä, ainakin nimensä puolesta.
Siis, ääni luumulle.
quun lailla kyselen onko kellään kokemuksia Laatokan Helmestä? On kohta menossa maahan.
Kuukkeloimalla "laatokan helmi" löytyy pitkähkö kuvaus; "onega keltaluumu"lla kolme taimistoa.
Mutta miksi "onega" on suomennettu Laatokan Helmeksi? Wikin mukaan "Onega eli Ääninen on kaupunki Äänisjoen suulla ".
Eikös Ääninen laske Laatokkaan? Mulla on kyllä maantiedosta vaan kuutonen, mutta kyllä Laatokka on sanana kauniimpi kuin Ääninen, mummiälestä…
Laatokka on suomalaisille vähän suopeampi kauppanimenä kuin Ääninen, joka ei koskaan ole Suomeen kuulunut. Äänisjoki taitaa mennä enemmän Arkangelin suuntaan…
Oikein mun piti nyt opiskella tätäkin. Ääninen siis laskee Syvärin kautta Laatokkaan, eli Äänisjoki onkin sitten jotakin aivan muuta.
Pitänee kaivaa kartta seuraavaksi.