Luumu, Prunus

Mautonta?

Laatokan helmi just ennen poispoimimista
Laatokan helmi

Kokotarkennus tohon kuvaan: Helmet ovat pieniä n 3,5 cm pitkiä. Puun ensimmäiset! Toisenlainen aromi kuin esim Leenan keltaluumussa.

Weikko, kyllä meidän kokemuksen mukaan mauttomistakin tulee hyvää hilloa. Viime vuonna luumuja oli tolkuttomasti ja esim Victorian maku oli pliisu. Hillo oli ihan hyvää. Luultavasti reilu harventaminen olisi meillä parantanut makua (eikä puu olisi revennyt kahdesta kohtaa).
Tänä vuonna Leenan alkusato oli herkullista, mutta loput halkeilivat ja olivat mauttomia. Satoi liikaa?
Luumuja oli vähän mutta isoja. Euraasia oli tosi herkkua. Victoriaa tulee kaksi kappaletta.

Punaluumut olivat tänä vuonna makeita. Mutta valitettavan vähän!
punaluumuja

Yritin etsiä tietoa luumujen lisäämisestä siemenestä… -onkohan mahdollista?

Onhan se.   .  
   .  

Nyt on kyseessä niin huippu - ja vanha lajike että pakko yrittää! Laitan kuvia myöhemmin sadosta… kunhan se muistikortti löytyy. En onnistunut tunnistamaan hirvensalmen taimiston listasta.

hehhe… siis tämän hetkisestä sadosta, eikä sitten JOS siemen itää :smiley:

Mun luumujen tunnistaminen ei ole onnistunut millään keinoin. :-o .

.

Ei vissiin munkaan oikein -tuolla taimistolla on ilmainen tunnistuspalvelu -voisin yrittää myös sitä kanavaa mutta en henno enää lähettää luumua kun voi olla jo löysä kun pääsee perille :slight_smile: Josko ihan kuvasta osaisivat sanoa :wink:

En tiedä lisäiskö Tommolan taimisto luumuja tilauksesta… ainakin lajiketunnistus on laajalla pohjalla, kannattaa kysyä.

Jos maun ja lajikkeen haluaa pysyvän samoina tulevissakin taimissa, on pakko tehdä lisäys varrentamalla olevan puun oksia uuteen perusrunkoon. Siemenlapset on kaikki erilaisia…ja niiden itäminen vie yleensä väh. 2 talvea.

Ostin viikolla Kuokkalanluumun, pitäis menestyä samoin kuin Sinikka?

Sinikan olen onnistunut tappamaan, mutta Kuokkala porskuttaa hyvin . Isoja, mehukkaita, sinisiä hedelmiä. On erittäin satoisa jo nuorena.

Tuota vain tuumailin että mielestäni kuokkalanluumu ei ollut se ihan sininen kuitenkaan…?

Olen ihmetellyt nuorien luumujeni vaisuutta ja ketjun luettuani luulen, että yksi syy on maan happamuus. Tuhkaa on jo nyt talven jäljiltä kertynyt mukavasti. Kuinka paljon sitä uskaltaisi laittaa per puu muutaman vuoden ikäisille(=minulla ollut )? Häviääkö osa tuhkan ravinteista, jos sen laittaa keväthangelle vai onko paras aika laittaa vasta sulaan maahan?

Mä levittäisin vasta kun lumet on lähteneet.

Tuhkan levittäminen lumen päälle jouduttaa sulamista. Tuhkassahan ei ole ollenkaan typpeä joka on palanut pois, se ei siis voi hävitä. Ehkä kannattaisi levittää ensin lumelle ja sitten paljaaseen maahan. Liika-annostuskin aiheuttaa vahinkoa, jos laittaa pari-kolme kourallista suoraan puun tyvelle. Kannattaa levittää laajemmalle.

Sain pari vuotta sitten Puu-ukolta pikkuruisen keltaluumun taimen (sivuverso). Hirvensalmen taimiston sivujen mukaan vaatii punaluumun pölyttäjäksi (pitääks tosiaan olla punaluumu, eikö sininen käy?). Nyt sit kova mietintä, mikä lajike olis hyvä. Olis syytä olla myös itsepölytteinen, jos en saa pidettyä hengissä tuota keltaluumua.

Vaihtoehtoina Kinnalan punaluumu, Renklod Mitshurinskij, Tulskaja Tshornaja, Urjalan taika, Viipurilainen punaluumu tai Parikkalan tumma luumu.

Onko kellään kokemusta näistä lajikkeista?

Vielä löytyi Kuokkalan punaluumu, joka olis hillittykasvuinen. Ehkä se?

Muistaakseni sinisetkin ovat punaluumuja.