Maalaiturin tekeminen

Tervehdys. En tiedä oikein, mille osastolle tämä kuuluu - lähinnä vedenrajaan...

Olisin kysellyt, että onko jollakulla kokemusta merenrantaan tehtävästä maalaiturista. Meillä kävi ruoppaaja kevättalvella ja nyt on melkein 1000 neliötä mutaa vesijättömaalle levitettynä. Sitä pitkin olisi tavoitteena päästä paljain jaloin uimaan joskus...

Jos en tee mitään, niin ajanmyötä se on yhtä rikkaruohopöheikköä, kaislaa ym. Joku sanoi, että kauransiemenet olisivat alkuun vaatimattomampia kuin ruoho... Onko teillä kokemuksia onnistuneita tai ei? Yritin löytää täältä palstoiltakin tietoa, mutta en löytänyt... Onko mahdoton ajatus, että en tilaa multaa yms???

Kiitos!

Alkuperäinen kirjoittaja: ukkoskuuro

Luulen että kuuluu kyllä tälle osastolle, vähän pisti ensin miettimään kun en heti tajunnut ihan millaisesta asiasta on kyse :slight_smile: Apua minusta ei sinulle sen enempää ole, mutta toivotaan että joku asiantuntevampi sattuu lukemaan tämän. Ennemmin tai myöhemmin :slight_smile:

Mitä ajattelit, että siihen haluaisit? Nurmikenttää ei varmaankaan siihen kovin helpolla saa. Jotain kasveja sen sijaan, maata parantamalla kylläkin.

Maata saa parannettua just vaikka ohralla tai joillain palkokasveilla. Veriapilalla.

Olin ajatellut laittaa nurmea, vähän istutuksia ja koivuja ainakin. Istutuksiksi ajattelin lähinnä rannankasveja. Tyrniäkin olen miettinyt, mutta maa-alue on siis hirmu iso ja se on ruoppausjätettä, mutaa. Nyt alkaa jo kestää kävelyn eli pian pinta on korppu. Sitä ennen pitäisi kai alkaa toimia. Kalkilla pitänee aloittaa.

Voikohan sitä ohraa leikata? Onko ohra helpompi kuin kaura? Olen huomannut, että tavallinen apila viihtyy savisella pihallamme. Onkos se veriapila jotenkin vielä kestävämpi? lapset varmaan tykkäisivät palkokasveista. eikös auringonkukkakin parannna maata? Mulla ei kasvilla ole niinkään väliä, haluaisin vaan sitä paljain varpain kulkemista, vaikka jo muutaman vuoden päästä.

Kiitos. kiitos.

JOs multaa/hiekkaa ostaa, niin mikään pieni määrä ei taida riittää. Olisi niin kiva vaan tohon päälle laittaa. Onko mahdoton ajatus?

Kylvä ohraa ja nurmensiementä sekaisin. Ohutkin hiekkakerros pinnassa auttaa. Nurmi viihtyy savessakin kunhan pääsee alkuun.