Ansikka ja pikkutalvio (varjoon) ovat aina vihreitä. suikeroalpista saa nopasti leviävän ja sitekähenkisen, menestyy kovassa savessakin.
Mietin tässä, kun leskenlehti on keväisin niin kiva, että sen voisi pihassaan pitääkin. Mutta nyt kun piha rehottaa isoja rumia lehtiä, niin olisko mitään kasvia joka ehtisi kasvaa kesän aikana niin että se kilpailisi noiden leskenlehtien kanssa? Eli mikä voittaa leskenlehden? Minä olen kitkemiskilvan hävinnyt jo viime vuonna..
Irlis, varmistan tässä että etsit siis jotain luonnonkasvia pihaasi peittämään leskenlehtien kesäiset lehdet? Vaiko jotain ihanmitävaan-maanpeitekasvia kenties? Mietin vain sopivaa paikkaa tälle kysymyksellesi.
No kun sillä ei oikeastaan ole väliä onko luonnonkasvi vai perenna… Joku kiva kukkiva olis mukava… Joku tarpeeksi nopeasti kasvava tietysti.
Irlis, kysymyksesi pihan leskenlehtien peittokasviksi löytyy täältä
heksulle luonnonkasveja maanpeitteeksi:-)
maahumala, ahomansikka, ketohanhikki. - ensimmäinen luikersi aidan ali naapurista, toisen toivat ilmeisesti linnut; istuksivat marjapuskassa syömässä ja suorapaskoja kun ovat, tiputtivat siemenet otolliseen maahan punaherukan alle, kolmannen hain ihan itse kylämme tien pielestä.
vuohenputki (tämä ehdotus on tehty pilke silmäkulmassa, eikä ollenkaan tosissaan
Juu maahumala onkin minusta ihan aliarvostettu,kukkiikin hienosti mutta noissa perennapenkeissä olen nyt sitten kuitenkin joutunut käyttämään ylimaallista ihmisen valtaa… Mutta esim muurilta roikkuu hienosti ja peittää,miks pitää immeisten haalia tuommosiin paikkoihin kaikenmaailman muratteja sun muita kun ei ne kuitenkaan pärjää…
Vuohenputkipelto on oikeasti hieno,peittävä ja raikkaan vihreä, myö ihmiset ei vaan osata arvostaa sitä kun on niin yleinen
Älä ny,mä olen ihan tuiki tosissani
ihan hyvä vaihtoehto, kun pitää huolta, että rinteessä ei pääse yksikään yksilö ikääntymään kukkimisvaiheeseen asti. vuohenputken lehtihän on tosi kaunis - ja kelpaa syötäväksikin:-)
rinteen maaperästä riippuu kasvaisiko siinä mukavasti maata peittämässä sinivuokko vaiko valko/keltavuokko… tai kielo.
Ja kaverin pihalla on joku taatusti luonnonkasvi,joka peittää hyvin,on matala mutta kasvaa suht hillitysti.Kunhan sinne pääsen otan kuvan jotta kerrotte miulle mikä se on.Jollei sitä ole kitketty jo poies.
Vuohenputki on ihan hyvän näköinen pienenä. Mutta sitten kun sen antaa kasvaa, niin se kasvaa niin korkeaksi, ettei ole enää kiva.
Mulla on vuohenputkea tooosi monen marjapensaan alla. Olen funtsannut, että saa siellä olla, kun siitä ruohonleikkuri kurittaa loput. Muutaman kerran kesässä käyn madaltamassa kasvuston myös pensaiden alta.
Eikös vuohenputkella ollut joku hyväkin vaikutus? Oliko niin, että omenapuu pysyy terveempänä kun on vuohenputkea alla?
Mulla kans alkaa olla vuohenputkea niinkun joka paikassa…sehän uutta pukkaa kun välillä lyhentää vai olikos se sellainen,joka häviää ittekseen kun leikkaa ja leikkaa :o Vai olikos se kun jyrsimellä jyrsii niin ei kestä juurien pilkkomista pidemmän päälle
Kyllä se aikanaan häviää kun jatkuvasti niittää.
Vuohenputkihan on ihan kaunis vihreä matto, tosiaan jos yksinään kasvaa eikä ole vaikeaa niittää sitä pari kertaa kesässä.
Se ei siihen kuole, mutta pysyy juuri matalana ja kauniina.
Ongelmaksi se tulee sitten kun kasvaa vaikkapa hankalassa luiskassa, jossa kuuluisi kasvaa Vuorenkilpeä/kieloa/jotain muuta, mitä siihen joskus vuosia sitten joku on laittanut ja sitten pitäisi muita katomatta nyppiä ne vuohenputket joukosta-se on sanoisinko pitkää pinnaa vaativaa hommaa…
Isolla tontilla vuohenputki on ihan kiva kaveri. Paremman näköinen se on, kuin voikukka (vaikka kukkiessaan sekin on minun mieleen).
Yksi hyvä on myös niittyhumala. Se viihtyy yhtä hyvin nurmikolla, kuin kivenkolossakin.
Ja mikäs se sellainen niittyhumala on? Meillä muuten kotilot tykkää hirveästi vuohenputkesta Niinpä eilen just niitettiin matalaksi yksi läntti,jonka vuohenputki on vallannut
Eipä ole tullut otettua siitä kuvaa, mutta Googlaa, ja jos tykkäät voin pistää tulemaan postissa.
Kuuklasin juuri ja päätin pistää mieleen jos jostain löydän :)Se on se ampiaiskukka! Tällä pihalla ei juurikaan ole,entisessä kodossa kyllä oli nurtsilla ja kovasti sitä ihmettelin että onpas nätti tuokin!
Pistänpä yyveetä siulle
Maanpeitekasvi tämä ketunleipäkin.