Maanpeitekasveja rinteeseen ja muuallekin

Tarvitsisin edullisesti suuria määriä maatapeittävää kasvia aurinkoiseen ja kuivaan sorapenkereeseen. Nuo kaksi ovat mielestäni siinä toimivia, mutta en ole kuukausia kestäneen hakemisen tuloksena löytänyt mistään siemeniä!!

OSAISIKO JOKU KILTTI NEUVOA?!?

Kuukkeloin Särkän sivuille kun siellä aina kerrotaan miten mitäkin lisätään ja molemmilla, sekä sianpuolukalla että lamohietakirsikalla luki että "kasvullinen lisäys" joka tarkoittaa joko jakamalla tai pistokkaista.

Olisiko tässä syy kun ei siemeniä löydy. Ja epäilen että näiden taimien siemenestä kasvattaminen istutuskokoon voisi viedä vuosia?

Olisiko mitään vaihtoehtoisia kasveja?

Varmasti moni muukin kasvi kävisi tätä maata peittämään, en vain vielä ole keksinyt mikä. Tuota sianpuolukkaa lähinnä ajattelin sen halpuuden takia, mutta jos sitä ei pysty itse siemenestä kasvattamaan (nopeasti) niin sittenhän voin hyvin miettiä jotain muuta vaihtoehtoa.

Rinnettä on tosiaan kymmeniä metrejä, joten alkuja tarvitaan tosi paljon. Koska pihaa on muutenkin 7000 neliötä laittamatta, niin kaikkea pitäisi saada paljon ja halvalla…

Sianpuolukkaa voisi etsiä tietysti jostain sorakuoppien reunalta, mutta jostain syystä moni puhuu, että se on vaikea irrottaa niin että juuristo säilyy elinkelpoisena. Miksihän näin?

Jos rinnettä on kymmeniä metrejä...mitä siinä  nyt kasvaa?

Kangasajuruoho voisi olla yksi kasvi rinteeseesi. Sen siemeniä on ainakin saatavissa. Maksaruohot  voisivat sopia sinun rinteesi kasveiksi ja leviävät kiitettävästi siemenistä. 

mitäs jos tekisit siitä kukkaniityn?Jos paikka on aurinkoinen ja kuiva.Niittyseoksia myydään isoissakin pusseissa:)

Yllättävää tuo kasvullinen lisäys. Olen itse ollut siinä uskossa, että sianpuolukalla on "pääjuuri", joka olisi saatava mukaan siirrettäessä. Sianpuolukkamatot saattavat olla tosi laajoja eli olisi löydettävä pieni mätäs, jossa juuri on paikallistettavissa. Olen itse yrittänyt siirtoa pari kertaa mutta huonolla menestyksellä. Haastavaa on, että sianpuolukka kasvaa luonnossa hiekassa tai sorassa, jota ei millään saa pysymään juuren mukana. Eli juuri jää paljaaksi siirtopuuhassa.

Suosittelen rinteeseen metsä- eli ahomansikoita. Ne kasvavat vaatimattomassakin maassa ja niitä on helpompi löytää kuin sianpuolukkaa. Itse siirsin näitä viime kesänä heinäkuun lopulla kun maa oli tosi kuivaa ja kasvit henkitoreissaan. Minulla oli muovilaatikossa hiekansekaista multaa ja tökkäsin paljasjuuriset mansikkapolot sinne. Kaivoin isoja yksilöitä ja otin rönsyt mukaan. 

Varastoinnin (1 pvä) ja kuljetuksen ajaksi kaadoin laatikkoon avokätisesti vettä. Istutin mansikat kuivaan rinteeseen hyvään mutta ohueen multaan ja kastelin päälle.

Kuumuus jatkui ja taimet lysähtivät. surullinen Hain kellarista hallaharson taimien katteeksi ja kastelin uudelleen harson läpi (harso läpäisee vettä yhtä hyvin kuin ilma). Taimet piristyivät lähes silmissä.

Mansikkaan tulee lehdet ensimmäisten joukossa syksyllä. Kuivissa paikoissa osaan lehdistä tulee todella kaunis punainen syysväri. Omat mansikkani ovat jo täydessä lehdessä ja nupuissa pilkottaa valkoista (vyöhyke II). Poikani suunnittelee mansikkahillorereseptejä. silmän isku

Minäkin olen siirtänyt kahden leikatun pihakuusen alle ahomansikkaa ja se on aivan kympin arvoinen siinä. Se elää, leviää, kukkii ja tekee marjoja, joten mikä maanpeittokasvi yltää samaan?

Lamohietakirsikkaa minulla on kaksi kappaletta, ostettu taimina ja olen aika pettynyt niiden kasvutahtiin. Elossa ovat mutta eivät varsinaisesti kyllä kukoista.

Lamoherukkakin voisi olla hyvä kasvi,suht vaatimaton,nopeakasvuinen.

Tarkoitin siis että rinnettä on sivusuunnassa kymmeniä metrejä. Rinne mukailee puhdistamani kallion reunaa mäenpäällä, etelärinteessä. Reunus on siis aika kuivaa, soraista sekä myöskin osittain hapanta humusmaata. Kyllähän tuolta metsästä siihen varmaan leviää kaikenlaista mustikkaa ym ajallaan, mutta sekaan mahtuu myös sitten hirveästi rikkaruohoa ja horsmaa.

Kangasajuruohoa olen kasvatellut pitkin kevättä purkeissa hirveät määrät, mutta eihän ne mihinkään riitä. Pitää vissiin ostaa säkkitolkulla siemeniä tähän pihaan.

Meillä on aukea peltotontti joka on pengerretty reilun metrin luiskalla, penkereen pituus on parikymmentä metriä. Viime viikot olen pääni puhki  miettinyt mitä siihen laittaisin... Täyttömaa on savista, kovaa, halkeilevaa, paikka aurinkoinen/paahteinen, tuulinenkin. Penger loivenee  tontin puolivälistä toista reunaa kohden loivaksi rinteeksi.

Penkereen yläreunaan haluaisin tiiviin, kauniin aidanteen jostain 1-1,5 metrisestä pensaasta. Ajatus oli, että pensaan oksat saisivat kaartua kauniisti penkereen "yli", norjanangervoa mietin. Pensas saisi vain vihertyä vähän aikaisemmin, ja syysväritkään eivät olisi pahitteeksi.. tämänhetkiset taimet ovat kovin kituliaita, taidan siirtää ne parempaan paikkaan. Mitä ehdottaisitte?

Penkereen loppupäähän "loivennukseen" olen suunnitellut ryhmän marjaomenapensaista. Ostin loppuunmyynnistä kymmenkunta taimea, jotka ovat kyllä nyt lähteneet juuresta vesomaan ja vihertymään, mutta aika pieniä ja hidaskasvuisia näyttävät olevan joten tähän penkereen laidalle vähän turhan harvoja vielä. Marjaomenapensaiden ja tämän matalahkon aidanteen väliin tulee leikkimökki, joten puskat eivät tule ihan vierekkäin. 

Itse penkereeseen ajattelin laittaa (pystysuunnassa puoliväliin) noin kolmen metrin välein kasvamaan vuorimäntyä, josta typistelen vuosikasvuja, ja ehkä tuiviota sinne tänne. Varsinainen ongelma on muu alue, mitä ihmettä laitan sinne? Ensin ajattelin laittaa muun alueen hakkeelle, mutta se on äkkiä liian tylyn näköinen.  Ahomansikkaa en löydä mistään, sitä haluaisin. Samoin jotain ainavihantaa kivikkokasvia, ehkä suikerotuhkapensasta, sianpuolukkaa tms, mutta niitäkään ei löydy. Kasvi saisi olla nopeasti leviävää, rönsymäistä, joka viihtyisi tosiaan laihassa ja kuivassa maassa. Maksaruohoja suositellaan kovasti, mutta kun tuota alaa olisi melkein 30 neliötä niin 20 tainta neliölle ei ihan kohtaa budjettia..

Ehdotelkaapa siis hyvä ja pian peittäviä kasveja, kaikki apu otetaan ilolla vastaan!

Hei, olen ihan aloittelija tässä puutarhahommassa, mutta vähän samanlaisia mietteitä on ollut minullakin. Siis olisi tosi paljon kaikenlaista aluetta joka vaatisi maanpeittokasveja, mutta budjetti käytännössä nolla. Päätin siis hylätä heti kaikki ohjeelliset istutusvälit yms, pistän kasveja tosi paljon harvempaan ja olen kärsivällinen peittävyyden suhteen. Kyllä ne ihan takuulla joskus leviävät vaikka vähän harvempaankin laittaa. Mutta jos haluaa tosi nopean peittävyyden niin sitten niitä kannattanee noudattaa.

Itse olen siirtänyt maanpeitekasveja muualta tontilta ja saanut ystäviltä. Maanpeitekasvit ovat vanhemmissa pihoissa jopa riesana usein, joten jos vaan suinkin jonkun keksit niin kysy rohkeasti! Ystäväni juuri ihmetteli esim suikeroalpia miten peittävä kasvusto oli jo tänä kesänä kun viime kesänä muutamia pikkutaimia äidiltään istutti. Eli se olisi ainakin nopea. Omassa rinnekaistaleessani kasvaa kahdenlaista maksaruohoa, hopeahärkkiä, sammalleimua ja suikeroalpia, kaikkia pari-kolme länttiä, paljon on tyhjääkin vielä välissä. Luulen että rinne on lopulta mukavamman näköinen kun siinä ei ole vain yhtä kasvia, ja toisekseen koska en voinut olla varma mikä juuri tuossa kohti menestyisi, nyt on monta mahdollisuutta ja varmasti loppukesästä jo nään mitkä pärjäävät ja niitä voin hankkia sitten vaikka lisää.

Samoin jotain ainavihantaa kivikkokasvia, ehkä suikerotuhkapensasta, sianpuolukkaa tms, mutta niitäkään ei löydy. Kasvi saisi olla nopeasti leviävää, rönsymäistä, joka viihtyisi tosiaan laihassa ja kuivassa maassa. Maksaruohoja suositellaan kovasti, mutta kun tuota alaa olisi melkein 30 neliötä niin 20 tainta neliölle ei ihan kohtaa budjettia..

Minulla on myös valtava rinne ja se taitaa olla melkein savimaata. Rinteeseen paistaa koko päivän aurinko. Jos rinteen ostaisi täyteen maksaruohoja tai muita kivikkokasveja niin se tulisi todella kalliiksi. Rinnettä taitaa olla 20 m.

Viihtyykö ruttojuuri savirinteessä johon paistaa aurinko??

Viihtyy se jotenkuten, kunhan juuret saavat kuitenkin kosteutta…:slight_smile:

Mitenkäs sitten erilaiset tulikukat? Mesimarja?

Saisinko ehdotuksia hyvistä maanpeitekasveista?

Paikka on puolivarjoisa/aurinkoinen ja kostea. Kasvit tulisi kääpiövuorimäntyjen seuraan. Mahdollisimman hyvä peittävyys ja rikkaruohojen tukahduttamiskyky ja nopea leviytyminen oli hyviä ominaisuuksia. Vieressä on hakkuuaukea, josta tahtoo kaikenlaista rikkaruohoa ym. levitä alueelle ja tästä syystä, kitkemisen helpottamiseksi tuo peittävyys/rikkaruohojen tukahduttaminen.

Kevätkaihonkukka voisi olla hyvä ehdokas. Se muodostaa viihtyessään todella tiheää kasvustoa.

et maininnut olisiko perenna tai pensas mieluisampi. pensaista nopeasti leviävä ja peittävä voisi olla lamoherukka, on todella peittävä ja nopeakasvuinen kun pääsee alkuun. perennoista voisi olla varjoyrtti, ehkä enemän varjoisammassa viihtyvä mutta uskoisin tuon menestyvän kun kasvualustan paksuus on riittävä jolloin kosteutta riittää. maahumalakin voisi tulla kyseeseen, ei ole ronkeli kasvupaikan/maan suhteen

Hopeahärkkikin leviää tehokkaasti, mutta rikkaruohoja sen seasta joutuu välillä perkaamaan. Voisi olla kaunis värikontrasti vuorimännyille.

Hopeatäpläpeippi sopii puiden alle, leviää kyllä hyvin mutta on helppo repiä irti eikä siitä jää juuria maahan, joista voisi lisääntyä. Eilen putsasin yhden paikan ja laitoin melkoiset puskat ison saavin pohjalle. Tästä saisi hakea jos on matkaa tänne päin, on muitakin perennoja joita syksyllä laitoin siirteeseen. Hinta: neuvottelukemiaa.

Yhdistelin pihasuunnitteluun liittyneitä siellä täällä rönsyilleitä maanpeitekasvikeskusteluja tähän yhden otsikon alle. Siirretyissä viesteissä näkyy punaisella kirjoitettu "Siirretty" ja päiväykseksi muuttuu siirtopäivä. Alkuperäinen teksti voi siis olla kirjoitettu vaikka viime keväänä,joten siirrettyjä tekstejä kannattaa lukea sillä silmällä.