Meillä on aukea peltotontti joka on pengerretty reilun metrin luiskalla, penkereen pituus on parikymmentä metriä. Viime viikot olen pääni puhki miettinyt mitä siihen laittaisin... Täyttömaa on savista, kovaa, halkeilevaa, paikka aurinkoinen/paahteinen, tuulinenkin. Penger loivenee tontin puolivälistä toista reunaa kohden loivaksi rinteeksi.
Penkereen yläreunaan haluaisin tiiviin, kauniin aidanteen jostain 1-1,5 metrisestä pensaasta. Ajatus oli, että pensaan oksat saisivat kaartua kauniisti penkereen "yli", norjanangervoa mietin. Pensas saisi vain vihertyä vähän aikaisemmin, ja syysväritkään eivät olisi pahitteeksi.. tämänhetkiset taimet ovat kovin kituliaita, taidan siirtää ne parempaan paikkaan. Mitä ehdottaisitte?
Penkereen loppupäähän "loivennukseen" olen suunnitellut ryhmän marjaomenapensaista. Ostin loppuunmyynnistä kymmenkunta taimea, jotka ovat kyllä nyt lähteneet juuresta vesomaan ja vihertymään, mutta aika pieniä ja hidaskasvuisia näyttävät olevan joten tähän penkereen laidalle vähän turhan harvoja vielä. Marjaomenapensaiden ja tämän matalahkon aidanteen väliin tulee leikkimökki, joten puskat eivät tule ihan vierekkäin.
Itse penkereeseen ajattelin laittaa (pystysuunnassa puoliväliin) noin kolmen metrin välein kasvamaan vuorimäntyä, josta typistelen vuosikasvuja, ja ehkä tuiviota sinne tänne. Varsinainen ongelma on muu alue, mitä ihmettä laitan sinne? Ensin ajattelin laittaa muun alueen hakkeelle, mutta se on äkkiä liian tylyn näköinen. Ahomansikkaa en löydä mistään, sitä haluaisin. Samoin jotain ainavihantaa kivikkokasvia, ehkä suikerotuhkapensasta, sianpuolukkaa tms, mutta niitäkään ei löydy. Kasvi saisi olla nopeasti leviävää, rönsymäistä, joka viihtyisi tosiaan laihassa ja kuivassa maassa. Maksaruohoja suositellaan kovasti, mutta kun tuota alaa olisi melkein 30 neliötä niin 20 tainta neliölle ei ihan kohtaa budjettia..
Ehdotelkaapa siis hyvä ja pian peittäviä kasveja, kaikki apu otetaan ilolla vastaan!