Liukumäen kohdalla ei sitten kasva välttämättä edes nurmikko, koska lumi painuu piukkaan ja jäätyy, eivätkä lapset paljon välittele, jos ei ihan joka paikassa ole enää lunta. Ja jos pyörällä mennään, ei siinäkään mikään kasva.
Ne perenna-alueet kyllä tosiaaan pitää tarkkaan rajata nurmikosta tai niitystä, vaikka on sitten tietysti heinikossakin menestyviä korkeita perennoja, jotka eivät kyllä sitten yli juoksemisesta pidä. Meillä nurmikon ja niityn raja menee siinä, mistä leikkurilla on kulloinkin ajettu. Ahomansikka kasvaa luonnostaan kuivilla ja laihoilla paikoilla, joissa ei heiniä muutoin kasva, periaatteessa tällainen keto on kai mahdollinen, jos paikka on oikeanlainen. Missään kulkureiteillä ei mansikkakaan kasva.
Minkä ikäisiä lapsia on ja kuinka paljon, paljonko on kavereita ja onko rauhallista vai vilkasta väkeä? Jos on neljä vilkasta lasta ja kaverit päälle, ei kannata lasten aluetta mennä pilaamaan millään hienommilla istutuksilla, vaikka lapset kyllä oppivat perennapenkkejä väistelemään.
Saman tyyppiseen paikkaan, mutta paljon pienempään, en meillä edes yrittänyt mitään luonnon heinikkoa kummempaa. Pensaita on lähellä, että piiloleikki sujuu. Pitkään heinään ajetaan tarkoitukseen sopivalla leikkurilla välillä käytäviä ja labyrintteja. Mansikoita mennään syömään muualle. Muutaman vuoden päästä laitan paikalle jotain hienompaa. Tässä vaiheessa vältetään turhaa työtä ja komentamista. Paremmat istutukset ovat toisessa paikassa.
Meillä on takapihalla pieni rinne, siis 1m * 5m, jyrkkyydeltään ehkä jonkun 30 astetta. Asutaan Jyväskylän Vaajakoskella, ja vesistöä on paljon ympärillä, eli siinä kolmos ja nelosvyöhykkeiden rajalla. Maa on savea, ja vaikkakin on rinne kyseessä, se on koko ajan märkä, koska maan alta jostain syystä siihen vettä tulee. Vesi ei siis seiso siinä, mutta on selvästi litsläts märkä, jos siinä kävelee.
Mikä maanpeitekasvi voisi pysyä hengissä siinä? Kukista ainakin rantakukka ja siperiankurjenmiekka siinä varmaan kasvais, mutta ne on niin korkeita, ja tiivistä maanpeittokasvia olin siihen ajatellut.
Ollaan jo kaivettu 30 cm30cm30cm kuopat ja täytetty hiekkaisella mullalla. Auttaako mitään, jos taimien kohalle tekee pienet kumpareet, että on vähän korkeammalla, niin ei ainakaan jää vesi juuristolle?
Menestyykö rönsyansikka tämmöisessä? Kaikki ehdotukset otetaan kiitollisina vastaan.
Vielä lisään edelliseeni.
Mites pärjäisi kosteassa/märässä maahumala tai rentoakankaali?
Ja vielä unohtui, että siihen paistaa kesällä aurinko aamusta kolmeen saakka. Ja vielä yksi sopiva kukka voisi olla keltakurjenmiekka.
Minulla on rönsyansikkaa savirinteessä, se on menestynyt hyvin.
Luin jostakin suosituksen, että kannattaa laittaa peittokasviksi useampaa lajia. Silloin erilaisina vuosina eri lajit täydentävät toistensa kasvustoa.
Kokeilisin ainakin siis rönsyansikkaa, peittokurjenpolvea, rentoakankaalta, täpläpeippejä… Maahumala voisi olla hyvä, mutta se jyrää alleen muutkin?
Onko rinne märkä koko kesän?
minun ainaisehdotukseni rönsytiarella - kukkii alkukesällä ja ajuruoho - kukkii syyspuolella…
Ja mun vakkariehdotus, kevätkaihonkukka.
Rönsyalpikin tykkää kosteasta ja leviää omatoimisesti.
On rinne koko kesän kostea. Viereisellä tontilla on ollut lampi/lähde. Poikkeusluvalla on rakennettu sen päälle. Ja tietenkin se vesi tulee jostain pois…
Jotenkin soisin hyödynnettävän tämän: Viereisellä tontilla on ollut lampi/lähde. Poikkeusluvalla on rakennettu sen päälle. Ja tietenkin se vesi tulee jostain pois…. Poteron/kaivonrenkaiden upottaminen syvyyteen X rinteeseen ja sieltä veden johtaminen letkulla esim purona ruutarhaan. En yhtään tiedä miten mutta tiedän talon, johon vesi tulee yläpuolella olevasta lähteestä muoviletkua pitkin pihaan… Ja toista taloa olin katsomassa esittelyssä, vesi tihkui jatkuvasti olohuoneen seinustalle "muka" täytetystä lähteestä.
Tulee myös mieleen, että olisko hyvä salaojittaa tuo. Ja johtaa vedet hallitusti.
Rinteen alla on salaojaputki. Ja se toimii hyvin. Ehkä pitäis myös ylhäältä kaivaa ja laittaa, mutta siinä on niin kova homma laittaa, ja kuusiaidan juuret menee siinä kanssa, samoin pihavalojen piuhat, että ei se märkyys niin paljon haittaa, että jaksais niin paljon panostaa
Olisiko jollain vielä lisää hyviä ideoita märkään rinteeseen?
Näistä vaihtoehdoista olen pohtinut rönsyansikkaa ja rentoakankaalia.
Kevätkaihonkukassa ainakin luki, ettei kestä talvimärkyyttä…
Kevätkaihonkukka kuolee, jos sillä on parikymmentä senttiä vettä päällä keväällä, mutta kyllä se on jopa mulla nyt levinnyt tuolla aika kostessa, kuitenkin hiukan kummulla, ettei ihan lätäkössä makaisi. Ansikka kestää hyvin ainakin kevätlätäköitä. Aurinko voi niitä maanpeitekasveja kyllä vähän kiusata. Akankaalin pitäisi pärjätä auringossa, jos on riittävän kosteaa.
Kävin eilen ostamassa kevätkaihonkukkaa, rönsyansikkaa ja suikeroalpia. Jokaista pari, ja kattoo mikä menestyy. tein jokaiselle pienet kummut, jossa ne on, josko pysyis kuivempana.
En nyt ehtinyt lukea aihetta juurikaan kiirettä kun painaa pihalla, mutta olisiko ehdotuksia maanpeitekasviksi useamman kymmenen neliön kukkulalle? Multaa kukkulan päällä on joku 5-10 senttiä. Kylvin siihen jo ruohon tyhmyyksissäni aiemmin keväällä, joten en tiedä onko nyt myöhäistä kylvää enää mitään maanpeitekasvia. Tarkoitus olisi, että kukkulaa ei juurikaan hoidettaisi. Ruoho vaan on aika ruma kasvaessaan koko kesän. Ja jos tuohon nyt kylvää maanpeitekasvin, niin taitaa se ruoho tunkea aika rumasti sieltä esiin?? Multakerroksen alla on kiviä ja juuria ym…
theme,rönsyansikka on aika kivannäköinen peitekasvi!
justiin tuon tyylistä päässäni ajattelin, mitä iesteri ehdotti! Varmaan siemenistä kylvetään? Pitääpä huomenna melkein käydä puutarhaliikkeessä kyselemässä löytyykö tuota.
Rönsyansikka laitetaan yleensä taimista.
theme,missäpäin vaikutat.minä luulen että monulla penttiläisellä on jopa riesaksi asti.laita vaikka hölöä,niin katsotaan löytyykö.se ei suuria tuppoja tartte kun se leviää.