Tontillani on monenlaista maaperää ja esimerkiksi erään paikan olen "ajatuksissani" luokitellut happamaksi ja "hankalaksi" maastoksi, kunnes nyt siihen onkin ilmaantunut luonnonkasveja, jotka viestivät ihan muuta.
Kuinka voisin tutkia erilaisten alueiden kasvualustaa? Pitääkö laittaa näytteitä (kuinka kallista tai vaivalloista) vai onko jotain helpompaa tapaa tunnistaa maan ominaisuuksia (voiko ostaa itse jotain "testauskonsteja"....)
Kokemusta kun ei ole , mutta mielenkiintoa ja tahtoa tehdä, niin otan ilolla vastaan kaikenlaiset ehdotukset ja neuvot!
Villikko,
joka luulee omistavansa savipellon, multavamman kasvimaa ja perennaosaston, lehtomaata ja neulasten happamoittamaa maata, joka ei ehkä ollutkaan niin happamaa.... eli puolisen hehtaaria sitä sun tätä....
Jos ei ihan heti halua lähettää näytettä analysoitavaksi viljavuuspalveluun, niin yksi konsti kotioloissa on lykätä noin litran astiaan (tai isompaankin) muutama kauhallinen maata ja ravistella jonkin aikaa. Eri maa-ainekset pitäisi sitten erottua kerroksittain siihen (läpinäkyvä astia siis). Nyt en muista ulkoa, miten ne maa-ainekset kerrostuvat (paitsi, että raskaimmat tietysti pohjalle). Mutta siitä pitäisi karkeasti ottaen näkyä, paljonko on savea, hiekkaa ja humusta. Ja ph-liuskoilla tai mittarilla voi mitata happamuuden. Jossain puutarhaliikkeessä muistan nähneeni ihan järkevän hintaisen ph-liuskapakkauksen, vaan en muista että missä. Mutta kyllä niiden paikalla kasvavien kasvien perusteella kannattaa vetää johtopäätöksiä myös.
Alkuperäinen kirjoittaja: Tuntematon tai poistettu käyttäjä
Ekana tietty kannattaa päätellä jotain kasvillisuudesta ja sitten ottaa ihan lapiotesti. Kaivat pieniä kuoppia missä yksi reuna on tasainen seinä alaspäin sinne missä tahdot nähdä maan rakenteen ja niin syvälle kun tahdot nähdä sen. Kuopasta tulevalle maalle voipi tehdä juurikin noin kun Rissa sanoi ja siitä pintavedestä sitten ottaa pH:n jos löydät jonkun liuskan tai mittarin. Kannattaa käyttää sadevettä tai ulkovettä yleensäkin. Johtovesi tuppaa valehtelemaan kun on usein kuitenkin sen verran kalkkisempaa.
Seuraava konsti maan viljelykelpoisuuden havainnointiin on tietty lähteä kastematoja ja muuta hajottajaeliöstöä etsimään. Mitä enemmän löytyy kaikkee inhottavaa ja niljakasta hajottajaa niin sitä paremmin siin todennäkösesti kasvitkin viihtyy kun ilma ei niin helpolla maasta häviä.
Ph-liuskoja saa kuulemma apteekeista. Prismassakin näkyi muutama erilainenkin pakkaus, maan laadun arvioimiseen. Oli ainakin ph-liuskoja ja -mittari. Taisi olla vielä joku muukin.
Minä ostin viime kesänä Lidlistä sellaisen mittarin, Mutta se ei ainakaan tunnu kovin luotettavalta. Jopa tislattu vesi, johon on sekoitettu tuhkaa, on sen mielestä neutraalia.
Jos maassa kasvaa nokkosta on se kuulemma hyvää puutarhamaata.
Mutta minäkin suosittelen näitä maanäytteiden ottamisia ja testauttamista oikein laboratoriossa. Kun ajattelee miten paljon puutarhaan panostetaan taimien, apulantojen sun muiden osalta voisi maanäytteisiin sijoittaminen olla perusteltua.
Itse ostin kasvihuoneeni ostopaikasta ph-mittauspaketin ja kyllä se suuntaa antaa. Mutta se on vain se Ph. Laitoin viime keväänä näytteen labraan läjästä, josta olin ajatellut sen olevan "hyvää multaa" ja kärräsin siitä joka puolelle. Testi osoitti luuloni oikeaksi, mutta kertoi että magnesiumia (muistankohan oikein) voisi lisätä. Hetken tuskittelin mutta annoin sitten vaan olla (ajattelin että tuhkasta ehkä sitäkin tulee) ja kasvit kukkivat ja viihtyvät hyvin. Hyvä multa vaikuttaa myös vastustuskykyyn tauteja ja tuholaisia vastaan, samoin talvehtimiseen, joten olen vain lisääntyvästi innostunut siihen puoleen puutarhanhoitoa.
Suosittelen kaikille luonnonkasvikirjojen lukemista. Kun alkaa tunnistaa kasvit sen perusteella, ovatko ne lehdon aluskasveja tai merenrantakasveja tai tunturipaljakalla menestyviä, auttaa se aika paljon kasvien paikkojen mietinnässä. Minusta kaikkein mielenkiintoisinta olisi ruveta tutkimaan lähteikköjen opastinkasveja Olisi aika hauskaa löytää hiekkapihastaan lähteen paikka tai jostain metsäpyörylästä ja sitten tutkia, voisiko sen ostaa teltanpaikaksi.
Onko Sand kuullut kaskun valkoisesta herrasta, jolle intiaanipalvelija haki hotellissa juomavettä. Toisella kertaa hän viipyi kovin kauan. Kun isäntä ihmetteli, mies kertoi: "Oi suuri päällikkö! Valkoinen mies istui lähteen päällä."
Kun sieltä ostamastasi lähteestä palvelija sitten menee hakemaan vettä, hän palaa ja sanoo: "Oi suuri päällikkö! Valkoinen nainen nukkui lähteen päällä."
Mielenkiintoinen tuo lähdejuttu. Olen erään useita pulppuavia lähteitä sisältävän pikkutilan osaomistaja. Pitäisiköhän lähteä ostamaan muiden osakkaiden osuudet?
Joku ystävällinen herätti mielenkiintoisen kysymyksen: On olemassa "valekasveja", jotka kasvavat erilaisissa maastoissa kuin olettaisi. Minä olen siis olettanut tätä aluettani "happamaksi", koska sinne on vuosikymmenien saatossa pudonnut lukemattomasti havunneulasia männyistä ja olen aina pitänyt sitä happamana... Siellä viihtyi erittäin- hieman liiankin hyvin vadelma ja nokkonen- jotka olen nyt nyhtänyt ja nyhtänyt- ja niitä vielä siellä on- sen lisäksi siellä kasvaa erittäin paljon valkovuokkoa, hieman laajentuneena sinivuokkoa, metsätähteä, oravanmarjaa ja nyt erityisesti ovat villiintyneet kitkemisen jälkeen- sudenmarjat! Ne minua erityisesti ihmettävät!
Näyte kait otettava! Luulen toisaalta, että tähän maahan on pudonnut myös lehtipuista lehtiä, jota ei ole haravoitu vuosiin ja maatunutta oksaa... Mutta minua jäi erityisesti kiinnostamaan nämä "valekasvit". Olisin kovasti kiinnostunut mitä nämä kasvit ovat.
Ja sitten tässä pläntissä kasvaa aivan mielettömästi jotain putkea, jonka voisin olettavan olevan jonkinlaista "porkkanaa" tai vastaavaa putkea. Ei kasva kovin pitkäksi, mutta kasvaa aika laajasti ja juuri on suora, valkea, tuoksuu porkkanalle! Vihertävä, maanpäällinen osa on hyvin rehevä, "monimuotoinen" tarkoitan, että se leviää/versoaa useampaan suuntaan. Ihan kaunis, mutta selvästi joku koiranputkea muistuttava, mutten muista sen kukkivan niin korkeasti....
Kaikesta neuvoista ja uudesta tiedosta todella innokas
Katselin sitä viljavuuspalvelun maaperänäytteiden hinnastoa tuolta aiemmasta linkistä. Öh, tuota, kyllä on meikäläisen opeteltava niitä opastinkasveja ja seurailla, että mikä missäkin viihtyy. Niinsanotusti kantapään kautta.
Minusta ne viljavuuspalvelun hinnat on aika kovia, joten kysyin kerran apteekista niitä ph-liuskoja. Olihan siellä ja vain 35 centtiä kappale. No yhdellähän ei tee vielä mitään eikä sen mukana olisi ollut edes mitään väritaulukkoa, josta olisi tulkittu sen arvo. Oisi pitänyt ostaa siis koko paketti 100 kappaletta (siis 35 €uroa) -siinä olisi sitten tullu taulukko mukana.
No, viime viikonloppuna ostin sitten sellasen testerin, jossa purkkkiin laitetaan maata ja jotain lientä purkista (ei mitään tietoa mitä se on) ja sitten mukana ollutta jauhetta. Sen nestteen väri sitten muuttuu. Ensin aloin epäillä koko systeemin toimimista kun aina näytteet oli neutraalia. Vaan löytypä semmonenki paikka täältä, että ph oli vain 4,5 ja sitten aloin luottamaan tuohon. Tämä testi maksoi 16 € ja samaan hintaan olisi ollut sellanen mittari (joita on siis siellä lidlissäkin jokus ollu), mutta mies ei antanu ostaa, kun on kuulemma niin epäluotettava. Se puutarhuri siellä sanoi, että täytyy olla sopivan kostea maa, että tää toimii. Elikkä siis samasta maasta voi saada mieleisensä tuloksen kun vaan ottaa kuivemmasta tai märemmästä näytteen. On se ihan valaisevaa, kun nyt tietää mikä on tilanne missäki täällä kun on maata kalkittu summan mutikassa
Mitäs hintoja te katselette esim. Viljavuuspalvelussa, kotipuutarhanko? Jos ei välttämättä halua määrityttää nitraattityppeä ja rikkiä, pelkkä perustutkimus maksaa vain kolmanneksen sen kotipuutarhajutun hinnasta. Vielä jos sattuu olemaan vaikka joku tuttu maajussi, jonka maanäytteiden matkaan omansa saisi, tulisi kokonaisuutena vielä edullisemmaksi kun saisi toimistokuluja kimpattua ja jaettua.
A.i.k.a sillä paketilla tekee 15 testiä. Ei niin kovin paha hinta. Äkkiähän sen koko paketin saisi tuhlattua loppuun jon oikein innostuisi testailemaan, mutta nytpähän tiedän tärkeimmät alueet ja testaan muita alueita sitten joskus, vaikka ensi kesänä. Tätä tonttia kun piisaa ja on niin monenlaista maata ja nyt kun tehtiin etupihan nurmikot on maita tuotu kahdestakin eri paikasta.
paulastiina, sitä kotipuutarhan hintaahan minä tietty katselin. Mitäs minä kaupunkilainen muuta ymmärtäisin Mutta tulisi se minulle hintoihin sillä pelkällä perustutkimuksellakin.
Ja kun ei minun tapauksessa voi edes sanoa, että se olisi pois lannoitteista. Minä kun olen melkoinen kitupiikki niiden käytössä. Tai sitten vaan laiska.
No ei sitten tosiaankaan paha hinta! Taidanpa ostaa minäkin, ja todennäköisesti innoissani käytän sen koko paketin saman tein. Joka penkki testiin vaan
Sitä tuossa Viljavuuspalvelussakin mietin, ettei yhdellä testillä kukkapenkeissä mitään tekisi. Jokaisestahan pitäisi lähettää oma näytteensä, jolloin hintaa kertyisi aika tavalla. Meilläkin penkit ovat niin eri-ikäisiä ja milloin mistäkin mullasta koottuja, että ovat todennäköisesti hyvinkin erilaisia ominaisuuksiltaan.
Eniten minua kuitenkin kiinnostaa kompostimullan laatu. Sitä kun tulee lisättyä vähän joka penkkiin keväällä, niin sen olisi syytä olla kunnollista. Pyysin tässä välissä vielä isältäni lainaksi johtolukumittarin, eli kohta pääsen testaushommiin. Jee!!