Minä tapoin omani, täytyypä kauniisti pyytää paulastiinalta, jospa hän yhdestä malttaisi luopua.
Minun maarianohdakkeen taimet saivat n. 2 metrin välimatkoin eri penkit kasvaakseen. Molemmissa aikalailla sama kasvumateriaali (=hevonpeekomposti alla ja multa päällä). Toinen penkeistä koko ajan auringossa ja toiselle tulee vasta illansuussa suora auringonpaiste, muuten on aidan luomassa varjossa.
Suorassa auringonpaisteessa paistattelevat (vähemmän pintamultaa, enemmän kompostipitoista) ovat alkaneet kukkimaan nyt, mutta ovat kasvultaan todella paljon pienempiä kuin verrokit. Eli varjoisessa penkissä (enemmän pintamultaa) kasvavat rehottavat aivan valtoimenaan ; lehdet monsterimittaiset verrattuna aurinkopenkkiläisiin. Alkavat kukkimaan nyt samaan aikaan kuin verrokkipenkissäkin.
Kuinka on, johtuuko kasvussa oleva valtava ero aurinko/varjo-olosuhteista, vaiko kasvualustasta? Kiinnostaisi tietää ensi vuoden taimi-istutusta silmälläpitäen.
Muistelen että joku kyseli pitäisikö tää kasvi kissat poissa kukkapenkistä. Enpä usko että kissa kovin lähellä tätä ryhtyy kuopimaan
Kuinka ihmeessä te saatte maarianohdakkeen kasvustot siirrettyä kompostiin? Jo ajatus siihen koskemisesta tekee kipeää Auts!
Miks kompostiin? Mä jätän kaikki aina niille sijoillensa ja lisään seuraavaa kevättä varten kerroksen hevonhyvää päälle.
Paulastiina, tuleeko se vanha keväällä maasta vai tuleeko siementaimia...jos ehtii siementää ?
Siks kai aattelin kompostiin, että ne on hirmu paksut ne lehdet. Olettaisin että olisivat paljon pahemmat maan pinnalle kerrokseksi jäädessään kuin vaahteranlehdet. Olettaisin siis Mutten kyllä uskalla niihin koskea ennenkuin ovat toivottavasti pehmeiksi lörpähtäneet
Satuesin kysymykseen yhdyn, tekeekö siementaimia helposti vai esikasvatatko aina uudet taimet siemenistä?
Siemenistä esikasvatellen saa aikaisemmin kukkivia kasveja, eli ne ehtivät kukkia jo samana kesänä, mutta ainakin mulla nuo itsestään kylväytyneet siementaimet ovat niin myöhäisiä, että kukkivat vasta seuraavana kesänä. Jos säilyvät hengissä.
Kiitti Paulastiina, odottelen jospa tuo tiputtelis itse siemenensä, se on niin pi…n piikikäs, ettei tee mieli mennä kokeilemaan onko siemeniä ;))
Onko kukaan kokeillut tehdä tuosta maarianohdakkeesta mitään teetä tms? Maarianohdakehan on tuhansia vuosia vanha rohtokasvi. Etsin juuri netistä ostopaikkaa ko. ohdakkeen tinkstuuralle. Kaikenlaisia maarianohdakevalmisteita on tarjolla. Hömelöpaatit suosittelevat maksa-ongelmiin mm. alkoholin, lääkkeiden, ympäristömyrkkyjen jne. aiheuttamien vaurioiden paranteluun ja ennaltaehkäisyyn.
joo, olen käyttänyt siemeniä murskattuna 60% alkoholiin tinktuuraksi laitettuna, muiden mausteiden ja rohtojen ohella. Parantaa jos on jotain maksavaivaa, ja varmaan ehkäisee kans…
Ainakin nollaa niitä 60% alkoholin aiheuttamia rasitteita
Ei vaan…pitänee pistää vähän kasvihuoneen kulmalle maarianohdakkeita ens kesänä. Sitä ennen on tyydyttävä tuohon kaupalliseen tavaraan. Ajattelin tehdä hieman empiirisiä kokeita …hehee. Itsellä maksa-arvot lääkekuormituksen vuoksi koholla ja ajattelin vaan koklia jos ois mitään vaikutusta. En ikinä ole kokeillut juuri mitään rohdoksia. Uskallan kokeilla vain tämmösiä juttuja joilla ei ole mitään myrkytysmahiksia.
tuskin 25 tipasta maksa-arvot heilahtaa, mutta hoitava yrtti saattaa heilauttaa parempaan suuntaan. Tinktuuroita otetaan ihan tipoittain, ei juomalla.
En toki olisi tinktuuraa huiviin paljoa kulauttanutkaan Minulla kun on tullut terveysongelmia ja lääkäriltä noottia kun olin “omin päin” syönyt niinkin villiä tuotetta, kuin kalkkitabletteja! Nyt on muuten kokeilussa tätä maarianohdaketta sisältävä tuote. Eli empiirinen koe on alkanut 5.10.2011
Keväällä esikasvattelin ja muutaman taimen sain aikaiseksi. Vain yksi niistä selvisi. Mutta tämäkin riittää, tykkään! Näitä jatkossakin…
Kesäkuussa löysin kasvulaatikon vierestä maasta pienen kirjavalehtisen, kesäkurpitsalta näyttävän sirkkalehtisen taimen ja ihmettelin, miten se voi olla kylmissä keleissä hengissä säilynyt. Nappasin penkin reunaan ja maarianohdake siitä kasvoi. Kukki mitättömin kukin ja nyt löysin piikki pallukoita, isoissa lie jopa kypsiä siemeniä. Nyt taistelen itseni kanssa lahjoitanko siemenet pois, heivaanko kuivaan penkin reunaan siperian oppeihin. Katkaistu verson varsi tököttää nyt ruokakasvi laatikossa edelleen, kaivanko, siirränkö, laitanko biokaasutettavaksi? Kai pari siementä esikasvatukseen laitoin ja itämättöminä kasvulaatikon reunaan kipannut mullat. Piikkinen ja vaarallisen tuntuinen rehu, lehdet kuin glyfosaattia saaneet :w00t: