Magnolia, Magnolia

No niin, nyt on ohjetta magnolian nuppujen talvisuojaukseen!
Viherlassilassa neuvoivat laittamaan pakkassuojan sitten, kun lämpötila alkaa olla pysyvästi pakkasen puolella. Heillä ei ollut varsinaista pakkassuojakangasta, mutta saman asian ajaa kuulemma kaksinkerroin laitettu biohajoava huopamainen maanpeittokangas (maksoi heillä 3€ / m, leveys taitaa olla 2m, ostin 5m). Tämä paksu suoja poistetaan lumien sulamisen aikaan ja korvataan ohuemmalla harsolla, ettei kasvi tukehdu liian tiiviin suojan alla. Aion laittaa pitkät kepit tiipiin muotoon puun ympärille ja peittää puun maahan asti.

Tämä on Leonard Messelilläni vasta kolmas talvi. Toivottavasti kaikki 29 nuppua aukeavat ensi keväänä.

Hyvä birgitta, kiva tietää, että maanpeitekangas sopii tarkoitukseen myös!Davidin magnoliassa on selvästi nuppuja, minulla on royalissa samanlaisia. Laitoin royalille kaksi tukikeppiä ja paksun männynneulas peitteen juurelle, sekä kananverkkoa ympärille jänöjusseilta suojaan. Vielä kun saan sen pakkassuojan maanpeitekankaasta niin luulisi nyt saavan kukkia ihailla keväällä!

Mun pikkuisessa on yksi nuppu! Mitkä massiiviset suojaustoimenpiteet mun täytyykään nyt aloittaa

työ asutte sentää hyvillä kasvuvyöhykkeillä, kateeksi käy…

Mun pikkutaimessa ei ole vielä nuppuja mutta suojasin juuriston paksulla männynneulaskasalla ja havuja vielä suojaksi ettei jänikset ja peurat syö mun “vauvaa” talven aikana :slight_smile: Toivon että se on vielä elossa keväällä.

Magnolia kobus 'Vanha Rouva' - japaninmagnolia - japansk magnolia mietin että kannattaakohan toi magnolia hommata vai onkohan liian kunnianhimoista. Onko kellään kokemuksia selviääkö ja kukkiiko V-alueella? Tuossa kuvauksessa ainakin luvataa että vois IV -vyöhykkeellä selvitäkin ja siinä myös sanotaan että melkoisen talvenkestävä kanta ois en tiedä sit…

On kobusta ja sieboldiita muutamien vuosien kokeilulla suojaisella paikalla kasvatettuna. Särkän kanta on kestävintä Suomessa, joten jos haluat kokeilla niin tuo kanta on parasta mitä rahalla saa. Varaa suojainen paikka ei avoimelta paikalta, vaan suojapuuston turviin. Suojaa syksyllä juuristoalue lehtikatteella tmv. routaantumista hidastavalla systeemillä ja kiepauta pakkaspeittoa tukien varaan. Juuristo on kaikken herkin magnolioilla.

Kyllä mulla on pärjännyt muutamien talvien yli magnoliat, mutta kukkia saa varmasti odottaa vielä jonkun vuoden. Särkän näytepuutarhassa on yksi ‘Vanha Rouva’ - käy katsomassa!

Minulla on Sieboldii ja ekana talvena suojasin sen kankaalla…nyt vain aitasin sen syksyllä. Onneksi talvi ei ollut niin kova ja Susanin pienet taimet oli lehtipinon alla vaan joulukuun tuulet veivät ne… katsotaan miten kävi ? Magnoliaan ihastuin kun Arno Kasvi sitä esitteli ja sanoi että voi menestyä hyvinkin suojasessa mut aurinkoisessa paikassa.

Magnolia Stellata Royal Starini on ollut koko talven suojattuna peitekankaan suojissa. Mietiskelen että milloin suojaukset olisi hyvä ottaa pois? Onneksi en ottanut vielä, kun täälläkin saaristossakin on ollut viime yönä -8 astetta pakkasta. Juuristoa olen suojannut myös havunoksilla talven ajan. Innolla odotan mahtaako kukkanupuista tulla mitään!

Minä otin peitteet pois pari viikkoa sitten, ensin toisen kerroksen ja sitten myös toisen, kun totesin että maa oli sula. Viime viikolla pistin yhden kerroksen takaisin, kun yöpakkaset alkoivat (täällä enimmillään ollut 10 astetta). Nyt sitten pitää taas tutkia tuota maata, onko jäässä, pitääkö jättää aurinkosuoja vielä pakkasöiden jälkeen.

Miulla on toinen ollut suojaamatta ulkona kukkapenkkiin istutettuna ja toisen roudasin pari viikkoa sitten saunan verannalle, kun siinä oli jo isot silmut. Kohtahan sen näkee kuinka niille on käynyt.

Vois kyä käydä ostaan tollasen ‘vanhan rouvan’ ja kokeilla. Oisha se hienoo jos pärjäisi! Eikun keväämmällä särkällä.

Mun `Susan` aukaisee kohta ainoon nuppunsa indecision. Talvehti kuistilla, kun hankin sen alennusmyynnistä niin myöhään  syksyllä, etten uskaltanut enää ulos istuttaa. Pihalla kasvaa toinen samanlainen, näyttäis olevan hengissä. Ei kylläkään ihan yhtä lehtevässä kasvussa.(en saanut kuvaa pienemmäksi, juukelis puukelis)

kuva

Peittelin hänet hyvin syksyllä ja nyt odotan innolla 31 nupun avautumista. :)

kuvakuva

Wau!

Hienoa että talvetus on onnistunut!Ihanaa että aukeaa jo nuput, minun royalillani on nuput tiukasti kiinni, maa on ollut vähän kylmää vielä viime viikolla ja paikka on puolivarjoisa. Odotan elonmerkkejä magnoliassani, joka tuntuu uinuvan vielä talviunta.

smileyTämmöinen hänestä sitten tuli. 34 kukkaa yhtä aikaa.

kuvakuvakuva

Birgitta…olen kateudesta vihreänä täällä…todella upea !

Minun sieboldiini on tääl 2-3 alueen välimaastossa vielä aika hengetön ja Susanit otin ja siirsin happamaan penkkiin pois neutraalista.

Syyteen tai saveen ! Mutta nyt odotellaan…Sieboldii meinaan jäi suojaamatta talveksi.

Siirsin Sieboldin viime kesänä uuteen paikkaan, näytti silloin kärsivän siitä aika lailla. En ole koskaan suojannut sitä mitenkään. Olen vähän pettynyt siihen, että sen alaspäin roikkuvat kukat eivät lehtien seasta näy mihinkään. Saa nähdä, kunhan kukkimisen aika tulee, miten se on talvesta ja siirrosta selvinnyt.

Miulle riittäisi yksi kukkakin.

Vielä ainakin näyttäisi molemmat omani olevan elossa.