Magnolia, Magnolia

Minun magnoliassani on yksi sellainen karvainen pötkylä, joka poikkeaa niistä pötkylöistä, joista muistelen tulleen lehtiä. Minuakin kiinnostaa, kuinka kauan pötkylän avautumista pitää odotella. Kokemuksia?

Minun pitäisi siirtää parimetrinen Magnolia sieboldii 40 kilometrin päähän. Onko kellään kokemuksia sen leikkaamisesta ja siirtämisestä? Noin isona se ei mahdu henkilöautoon.

No niin, nyt se sitten tuli…meinaan mun kauan haaveilema magnolia juuri tuli postilta viesti puhelimeen että voipi mennä hakemaan taimen kotiin Lajike on nimeltään Magnolia liliiflora hybr.George Henry Kern. Saa nähdä saanko pidettyä sen elossa. Tarkoituksena on istuttaa se suoraan maahan ilman mitään sen kummempia temppuja ja ajatuksena kasvatella sitä Vanilla Fraise hortensian kanssa samassa penkissä. Mahtaako olla huono idea?? Valitsin tuon hortensiapenkin ihan sen vuoksi kun siinä on jo valmiiksi hapan multa jota tietenkin istutusvaiheessa vielä lisään.

Hyvä ideahan tuo on. Minulla on myös Magnoliat samassa penkissä Hortensioiden, atsaleojen, tiarellan yms.kalkinkarttajien kanssa. Multapatjaa hiekan kera laitoin 1,5 metriä kun sattui olemaan pengerretty paikka ulko-oven vieressä. Kuoriketta laitoin pinnalle reilusti ja lisään aina lakaistut havunneulaset (joita meillä riittää, kun asumme havumetsän keskellä) niiden juurelle. Nyt ovat kasvaneet Magnolia Kobus (Vanha rouva) ja Magnolia Royal Star yhden kesän siinä ja hyvin voivat. Royal star on pensasmainen ja tehnyt jo kukkanuput valmiiksi, noin 10 kpl. Mikä olisi siis paras suojaus nupuille keväällä???

Minulla on Magnolia x Loebneri Leonard Messel myös täynnä nuppuja. Tekeekö se niitä valmiiksi kevättä varten, vai onko erehtynyt vuodenajasta, kun on ollut niin lämmintä. Minäkin olisin kovasti kiinnostunut talvisuojauksesta. Viime keväänä siinä oli yksi karvainen pötkylä, joka ei koskaan auennut. Nyt karvaisia pötkylöitä on varmaan useampi kymmen.

Hyvä idea tuo havuneulasten lisäys juurelle. Täytyypä tehdä se vielä ennen kuin lumi tulee maahan. Meillä myös metsätontti ja havupuita enemmän kuin riittävästi tontilla joten neulasia on vaikka muille jakaa :slight_smile: Talvisuojausta ja kevätsuojausta minä myös mietin.

Juu, havuneulasissa on se hyvä puoli tosiaan että ne ei kastu niinkuin puidenlehdet, jotka pitäisi kai olla suht kuivia jos ne lisää magnolian juuristolle pakkassuojaksi. Ajattelin itse laittaa verkon magnolian ympärille ja havuja sitä vasten pakkassuojaksi, mutta mahtaako se riittää. Täytyykö lähteä pakkaspeite ostoksille…

Minä myös täällä pähkäilen että pitäiskö sellainen pakkaspeitto hankkia magnolialle. Keväällä kai sitten pitäisi saada se jotenkin suojattua liian voimkkaalta auringolta ja kylmiltä öiltä. Mitenköhän mahtaa onnistua.

Mulla on viime talven kokemus pienestä magnoliasta ja hankin sen suojaksi oikein pakkasepeiton ja hyvin toimitti virkansa. Alkuun keväällä luulin, että koko puskas on mennyttä, mutta myöhemmin keväällä alkoi kasvaa kunnollista kasvua. Aion nytkin laittaa pakkaspeiton sen verkon ympärille, ettei syö jänis eikä vie halla. Se pakkaspeitehän suojaa myös kevätauringon kärvennykseltä.

Luulen että pakkaspeite voisi olla täällä rannikkoalueella hyvä, sillä keväällä saattaa tulla halla ja viedä nuput Magnolia stellata Royal Staristani, joka on aika arka, vaikka pitäisikin menestyä I-vyöhykkeellä. Magnolia Kobuksen istutin syksyllä 2012 ja suojasin sen viime talven verkolla, jonka ympäri oli juuttikangassäkki. Pelkäsin että runko saa talvivaurioita, mutta se selvityi viime talvesta ilman mitään vaurioita ja lähti keväällä kasvuun. Kasvu ei ollut huimaa, mutta noin 15cm.
Tämän Royal Starin istutin keväällä 2013. Nämä nuput Royal Starissa on eri juttu ja niitä täytyy kyllä suojata paremmin varmaan. Kiva kuulla muidenkin kokemuksista Magnolioiden kanssa. Vanha Rouva kukkii kyllä vasta ehkä 10 vuoden päästä eli sitä saakin sitten suojata monta talvea ilman tietoa että milloin Rouva suvaitsee kukkia 

Mitä kaikkia lajikkeita ootte saaneet pidettyy,
talven yli elossa/murhaneet.

Minulla ei ole kuin kaksi magnoliaa vielä, en ole yhtään vielä tappanut eli Magnolia Kobus "Vanha Rouva" Mustialan kantaa ostettu Kauppilasta syksyllä 2012 ja Magnolia Stellata Royal Star ostettu messuilta 2013 keväällä. Entäs sinulla David?

Mulla vitosen rannikolla M. kobus ‘Vanha Rouva’ kaksi kappaletta ja M. sieboldii ovat talvehtineet kolme talvea. Olivat pieniä ostettaessa, joten ovat vasta noin metrin korkuisia.

Suojaan pakkaspeitolla käärimällä sen tukien päälle ja jätän yläosasta auki. Suojaa myös ahavalta keväällä. Juuristoalueen suojaan havuilla/kävyillä/lehdillä/mitä käsillä sattuu olemaan. Magonlian juuristo on paljon arempi paleltumaan kuin versot.

Kellaritalvetuksessa on M. stellata, M. salicifolia ja ‘Susan’. Stellata taitaa päästä maahan, mutta se on Hollannintuontikamaa enkä usko sen talvehtivan.

Mulla on pikkuinen Butterflies ollut 3-4 vuotta, ei ole kukkinut vaan eipä myöskään kuollut. Vaihdoin vuosi sitten sen paikkaa jos viihtyisi paremmin.

Minulla on sieboldii ollut jo vuosia, enkö ole peittänyt sitä mitenkään. Se on selvinnyt talvista hyvin, kasvanut parin metrin korkuiseksi ja kukkinut hyvin. Viime kesänä siirsin sen toiseen paikkaan, jolloin osa oksista kuoli. Saa nähdä, miten se selviää talvesta. En aio suojata sitä mitenkään.
Leonard messel on toinen juttu. Toivon tosiaan, että näkisin sen keväällä aukaisevan kymmenet nuppunsa. Sen juurella on kahtena talvena ollut pakkassuojaturvetta. Sen poistaminen on kuitenkin hankalaa, joten ajattelin nyt yrittää jotain muuta. Havunneulaset olisi helppo, sitä voisi koettaa. Kukkanuppujen suojeleminen on sitten hankalampi homma. Edes tukikeppejä suojalle en ole vielä asentanut. Viime yönä meillä oli jo 9 astetta pakkasta. Toivottavasti saan vielä kepit maahan.

Mulla on vain tuo yksi magnolia tällä hetkellä, George Henry Kern jota yritän pitää elossa nyt ensimmäistä talvea. Keväällä tilasin sen Kauppilasta. Jos tämä pärjää tulevan talven niin sitten hankin toisen magnolian ensi keväänä. Onko täällä kenelläkään muulla tuota George Henry Kern magnoliaa puutarhassaan? Olisin kiinnostunut sen talvenkestävyydestä.

Noi Magnoliat löytyi lapuista, , sieboldii(mustila), stellata, kobus, Royal Star, Susan, soulangeana, George Henry Kern……?. tänä ja viimesyksyllä ostin, kun halvalla sai niin piti ostaa kokeiluksi, vaikka noi ei ehkä jää eloon(talven arkoja). Sieboldii (Hollanti) aiemmin 2kertaa kokeiltu ja molemmilla kerroilla nirri pois, ekantalven jälkeen. Ainankin ekakokeilu oli se 2009-2010 kylmätalvi. Keväällä istutetut magnolia kärsi pahasti kesällä, kun riivatun lehtokotilot söivät lehdet lähes kokonaan kesäkuussa, ja siitä kärsivät pahasti.

Sain kuin sainkin tänään havunneulasia Leonardin juurten suojaksi ja tukikeppejä nuppujen suojaa varten. Nyt pitää vielä selvittää, millä ja milloin nuput on paras suojata. (Kasasin neulasia myös Sieboldin juurelle, vaikken aikonut.)

Kaikilla näyttää olevan erilaisia magnolioita ja eri kasvuvyöhykkeillä, mukava tietää. Tuo minuakin mietitytti että milloin ne nuput pitää suojata, laitetaanko vasta kovilla pakkasilla suojat vai vasta ennen keväthalloja. Jossain sivustolla näin että joku oli suojannut oksien päät sellaisilla rautakaupasta saatavilla putkeneriste vaahtomuoviputkilla ( niitä on ainakin biltemassa). Mutta ongelmaksi tulee että, kun nuppuja on kymmeniä niin eihän niitä voi suojata jokaista erikseen. Voishan vaikka kokeilla jos suojaisi vaan muutaman että saisi edes nähdä millainen kukinto on… George Henry Kernin eli Magnolia Stellata hybridin vyöhyke Vakka-Taimen nettisivuilla on (I) ja kauppilan kuvastossa I. Kasvaa pensasmaiseksi, varmaan paksun lumipeitteen alla voi talvehtiakin hyvin.

Oho… kuvan laitto onnistu kännystä ketjuun(känyllä tms. puhletil kuvattu pimeessä salamal), Android käyttis… Tuos Magnoliassa on ilmeisesti, ehkä kärjissä nuppuja. Tänää haravoin juuriston ympärille lehtiä 20cm kerroksen kylmäeristeeksi.