Olen talvettanut omani ekan talven kellarissa ja tokan lämmittämättömässä ulkovarastossa (styroxlaatikkoon istutettuna)
Mun Magnolia sieboldiille kävi kesällä köpelösti. Kesti tuon II-talven vaurioitta, mutta kesäkuun yöpakkaset paleluttivat lehdet. Uusia lehtiä ei ole ilmaantunut, mutta varsi on elävä (luulisin) . Onko mulla toivoa saada tuo vielä virkoamaan?
Taidan sitten kokeilla osaa kellarissa.
Raipei…minua on neuvottu suojaamaan sieboldii ensimmäisinä talvina tuulelta…
Ekana talvena kiedoin sen harsoon…laitoin pari perennatukea ja kieputin valkeaa harsoa jättäen vähän ilma-aukkoa ja pyykkipojilla kiinni. Ei mikään kaunokainen tuo valkonen tötterö 
Toisena syksynä ei mielenkiinto piisannut mihinkään…mut ei se kuollut.
Nyt meinasin että juuriestekankaasta teen yksinkertaisen hupun kummallekkin tuulen suojaksi. Pensastukikaari siinä on valmiina niin saan hupun kiinni. Susanit saa suojaturpeen kun ovat niin matalia vielä.
Kiitti miraemmi hyvistä nikseistä.
Nuo huput olisivat varmaan hyvät muillekin eksoottisille puuvartisille ekoina ulkotalvina (pitääkin ottaa mökin vintiltä pussi kotiin ja hurauttaa saumat ompelukoneella)
Tervehdys,
Jonkin aikaa sitten kehuin lähettämässäni viestissä Sihteerikkömagnolia wadas memoryn ominaisuuksia. Alempana olisi parit kuvat tältä keväältä oettuna 28.4, jolloin se aloitteli kukintaansa. Kukkia oli yhteensä jotain 30 - 40 välillä tässä hieman reilun metrin mittaisessa pensaassa. En peitellyt pensasta enkä kukkia talvella/keväällä millään tavoin. Tosin varmaan tästä johtuen osa kukista sai sitten kevät
halloista vähän ruskeaa väriä itseensä sekä muutamaa nuppua naputteli talitintit nokillaan, näistä olisi peitämisellä sitten säästynyt.
Minä suojasin harsolla oman magnoliani talveksi ja hyvin se pärjäsi. On kasvanut hirmuisen hienosti nyt kesällä ja nyt täytyy varmasti tulevaksi talveksi värkätä ihan kunnollinen huppu päälle. Kiitos miraemmi vinkistä 
Isompi sieboldii alkaa jo talvehtia ? Pienessä on vihreemmät lehdet ja Susaneissa…mut tää kukkinut ei tykännyt kylmästä vedestä eikä niistä rakeista joita tuli heinäkuun alussa meillä hirmuisen tuulen kera. Toivotaan että kellastuvat lehdet ei merkkaa kuolemaa …kun kukinta oli niin nättiä 
Minun Royal Starista kuoli kesällä lehdet ja en tiedä oliko syynä pakkasyö kesällä vai mikä. Elokuun alussa rankaa katsellessani suivaannuin ja nappasin sen ylös maasta. VOI surkeutta, ei olisi pitänyt tehdä sitä,sillä huomasin sitten että juuristo oli suht vahvaa vielä eikä kuollut. Pensas olisi voinut vielä lähteä kasvamaan seuraavana keväänä. No nyt se koristaa kompostiani. En aio kuitenkaan luovuttaa. Ostin uuden taimen alennuksella: Magnolia Liliflora George Henry kern ja mietin nyt kuumeisesti että mihin sen laitan talveksi, sekä pienen Leonard Messelin taimen, jonka jo istutin. Vanha Rouva magnoliasssani (2 talvea talvehtinut, 150cm korkea) on nuput 5 kpl.
Kellarissa sekä ulkona talvetetut taimet näyttäisivät olevan elossa. Aika näyttää paremmin kuinka käy.
Leonard Messell näyttäisi selvinneen talvesta peittelemättä. Saa nähdä jaksaako avata nuppuja, joita on todella paljon.
Hän on selvinnyt talvesta, ja on nyt availemassa nuppujaan :)
.
Ihana! Sulla taitaa olla lämmin paikka magnolialle😊
Hatanpään arboretumissa Tampereella kukki eilen, ja vielä jonkin aikaa varmaankin tulee kukkimaan, tällainen magnolia. oli siellä toistakin lajia, mutta olivat niin nuoren näköisiä että se oli varmaankin syy ettei kukkia ollut.

Magnoliassani on paljon nuppuja, mutta suurin osa näyttää “jyrsityiltä”. Olisiko kellään vinkkiä mistä moinen johtuu. Kuka tai mikä tuhoaa nuput?
Jaa nuppuja nyt? Tarkoitatko silmuja? Nyt kun on lämmin syksy niin voi olla jotain ötököitä, en sen paremmin tiedä mutta itse koittaisin katsella tarkkaan näkyykö mitään toukkia tms.
Minä laitoin sillee löysästi magnolialle juurieste kankaasta hupun…
Pensastuki on oksiston keskellä ja kiedoin väljästi ruskean kankaan ja laitoin pyykkipojilla tukeen kiinni. Ilma pääsee kulkemaan muttei tuuli tuivertamaan…
Japaninmagnoliani selvisi pakkastalvesta hengissä. Laitoin syksyllä seipäitten varaan huopakankaan kaksinkerroin, ylhäälle jätin vähän aukkoa. Nyt alkaa sen kolmas kesä meillä. Yllätyksekseni se avasi yhden kukan, ihana!!

Vanharouva ei kukkinut tänä keväänä mutta teki reippaasti lehdet jo aika aikaisin. En peitellyt ollenkaan ja luulin että talvi vei sen mutta sitkeää laatua on tuo pohjanmaalainen, ei kelvannut pupuillekaan. Nätti pikkupuu muutenkin.
Saunalla talvehtivassa silmuja rakoilemassa. Uloskaan ei vielä voi lykätä.
Uskaltaisiko jo toivoa, että nämä ovat nuppija?
Ainakin kolme samanlaista.
![]()