En usko että kukan kukkimisesta voi olla enää onnellisempi kun mie tästä.
Galaxy on nimi
Hei! Osaako joku sanoa, että kuoriutuuko kuvan nupusta lehti vai mahdollisesti kukka?
Kohta aukeaa:)
Kyllähän sieltä liuta kukkia puhkesi.
Silmuja …ei vielä muuta näy kun keikutaan 2-3 välimaastossa korkealla…mäen päällä asutaan ja luntakin usein tontilla myöhään, ei enää mut pitkään oli.
Nyt yksi vääntää nuppua…jipii… Magnoliani ovat terijoensalavan kyljessä ja olen alkanut epäileen paikkaa vääräksi alunperinkin…tuulen suoja kaikkein parhain eikä porottavaa aurinkoa mut viekö salava voimaa liiaksi ?
Poikkesin eilen Hatanpään arboretumissa katsomassa, josko löytäisin kukkivia kirsikoita. Taitaa olla sen verran viileä ranta näin keväisin, etten nähnyt yhtään kukkivaa kirsikkapuuta.
Löysin kahdesta kohtaa Magnolia Kobusta. Neljän ryhmä seinustalla pohjoisosassa oli jo pääosin kukkinut ja halla ruskettanut osan lopuista terälehdistä. Kivikkoperenna-alueen kohdalla, mutta kauempana rannasta avoimella istutusvyöhykkeellä kasvoi yksittäinen japaninmagnolia ‘Vanha rouva’, jossa oli vielä muutama kukka jäljellä. Puu oli vasta 1,5 metrin korkuinen. Tampere lienee aika rajoilla menestymisalueen suhteen. Toki, mikroilmasto vaikuttaa talvehtimiseen suuresti.
Minulla on 3 …japanin magnoliassa …pienin ja tuorein ostokseni Pitääkin kuvata se ennen kuin kupsahtaa…
Mulla on 3 kpl magnolioita mut esim.sieboldii paleltuu tai talvisin aina vanhimmat oksat kuivahtaa…
Suojaan ne lokakuussa jo …pensastuet reunoille ja kieputan harsoa 2-3 kierrosta ja pyykkipojilla kiinni…juurelle salavan lehtiä…
Näin keväällä kannullinen merilevävettä ja toinen kannullinen myöhemmin kotimaista kasvilannoketta…ei muuta.
Yksi kukista jo karissut.
LeonM, sain siemenkirjeestä sinun laittamia magnolian siemeniä. Nyt kaipaisin lajikkeista tietoa. Pusseissa lukee:
- magnolia ex Blomqvist
- magnolia ex ‘My’
- magnolia tripetala
- magnolia ex Big Dude x Gold Cup
- magnolia mix
Aivan untuvikkona magnolian kasvatuksen suhteen oon nyt netistä tietoa etsiskellyt. Arboretum Mustilan sivuilla oli siemenille idätysohjeita (olit myös kirjoittanut siemenien mukaan ohjeet kylmäkäsittelystä jääkaapissa, kiitos) , mutta en noista ko. lajikkeista löytänyt mitään tietoa. Onko joku noista kenties pensasmagnolia ?
Otan nyt mullan sisälle sulamaan ja kylvän sitten siemenet rasioihin kosteaan multaan ja seuraavana päivänä vien rasiat ulos kylmäkäsittelyyn talven ajaksi. Varmaan ok niin ? Keväällä toivon parasta. Tietoa kerkiän tässä talven mittaan lajikkeista saamaan, ei siis kiirettä mutta olisi tosi kiva jos noista ko. lajikkeista jotain joku tietäisi ja kertoisi.
En ole itsekään aiemmin kasvattanut magnolioita siemenestä. Tietääkseni yksikään ei ole pensasmagnolia, Magnolia sieboldii. Kukinta alkaa yleensä vasta 7+ vuoden jälkeen. 'Magnolia mix’istä sanottiin, että olisi aikaisin kukkiva. Tiedä sitten tarkoitettiinko tällä keväistä kukinta-aikaa vai kukintaa jo viiden vuoden jälkeen. Pääosa siemenistä on luonnonkeruuta Etelä-Ruotsista.
Joka tapauksessa ensimmäiset vähintään kolme vuotta nuo eivät missään tapauksessa selviä talvesta ulkoruokinnassa, vaan joku kellari tms. viileä tila on pakollinen. Ostin Mustilan taimipäiviltä vuosia sitten Magnolia 'Tripetala’n, joka kuoli heti ensimmäisena talvena lumen alle kumottuna.
Ex ‘My’ on Värmlandin Töcksforsista ja ilmeisesti oikealta nimeltään Magnolia ‘Liliflora’, mutta kasvattaja on hukannut nimilapun.
‘Aikainen mix’ on sekoitus ex 'Pink Kobus’ta sekä ‘Loebneri’, jota on pölytetty tähtimagnolia M. stellata 'Royal Star’illa.
http://www.mustila.fi/kasvit/MagnoliaTripetala Sateenvarjomagnolia
Kukkiva pensas on: M. ex ‘Blomqvist’ on ex M. ‘Phelan Bright’ siemenistä ja on jonkinlainen Gresham hybridi.
https://www.magnoliasociety.org/resources/Journal/Images/1973-1985_VOL_09-21/VOLUME%2021%20No.%202_11-12_THE%20GRESHAM%20HYBRIDS_.pdf
Kiitos tiedoista LeonM. Saattaa olla että vaikka saisinkin siemeniä itämään niin homma saattaa kariutua sit siihen ettei mulla ole tarjota mitään viileää talvehtimispaikkaa Mutta katellaan, joskushan hätä keinot keksii
Mulla on talaveksi viiliä paikka,autotalli.
Nyt tarvii vaan saaha siemenet itämään
LeonM, kyllä olis ihana jos saisi magnolian menestymään ja kukkimaan. Meinaan kyllä yrittää !
Briteissä asuessa kävin tosi monissa kartanoiden ja linnojen suurissa puutarhoissa ja siellä ekaa kertaa näin magnolian kukkimassa. Kertakaikkiaan upeeta ja vaikuttavaa. Tuoksujälkeä mulle ei jäänyt mieleen eli en tiedä tuoksuvatko kukinnot.
Minun magnoliat on pihassa ja talveksi vedän niille 2 kerrosta harsoa päälle ja aika ajoissa viskaan kädenlämpöistä vettä pari kannullista. Mietin et viskaanko japanin vaahterankin ulos koht sillään kuhan kasvaa ensin.
Siirsin aamulla magnolian ulos. Maa oli jäässä niin pyörällisellä alustalla sain kasvin siirrettyä. Silmut vasta, niin tuskin huonoa tykkää.
Missä lämpötilassa Magnolian pitäisi talvehtia…
Minulla talvehtii ulkona harson alla …sieboldii ja kiinan ja oliko japanin magnoliat ihan tarkkaa nimeä en ottanut ylös…
Kun lumihanki häipyy niin alan kasteleen kädenlämpöisellä vedellä…joka vuosi muutama oksa paleltuu mutta ei kuole kumminkaan ja kukkiikin vaikkei runsaasti mut kukkii kumminkin.
Talven siemenkirjeeseen laittamieni M. tripetalan itävyys oli mulla 100%. M. aikainen mix noin 80% itänyt tähän mennessä. Dynolaatikoiden pinnalla ei tosin vielä näkynyt mitään, koska siirsin kylvökset viileään navettaan, jossa lämpöä oli viikonloppuna vasta +6°C.