Magnolia, Magnolia

Rustassa oli surullisia magnolioita myynnissä täyteen hintaan paleltuneita ja ruskeita ja kovin surkeita…kun ei niin ei…kylmää ja pienes purkissa ja rutikuivia. 

Joo, magnoliat saapuivat rustiin jo toissa viikolla. En tiedä, säilyttääkö Hämeenlinnan myymälä niitä ulkosalla.Nythän oli vielä reilusti pakkasta öisin. Kangasalan myymälässä ne olivat sentään katoksen alla silloin, kun siellä poikkesin. Ne olivat suurempia ja paremman näköisiä kuin tämä Magnolia ‘Susan’, jonka nappasin mukaan Lidlistä. Rustankokoinen taimipiha vaatisi jo ammattipuutarhurin hoitamaan sitä kesän ajaksi. En tunne myyjien taustoja.

Ensimmäiset kaksi siemenestä kasvatettua taimenalkua oli noussut päivän aikana mullasta. Erottelin ne 21.4. salpapussista. Olen pitänyt ruukkua sisällä siitä saakka. Tällä suurimmalla on korkeutta sentin verran. Lajike sateenvarjomagnolia, M. Tripetala

Otin tänään harsopeitot kaikki pois myös magnolioilta …niille annoin 10 litraa lämmintä lannokevettä…kukintaa saa odottaa kun maa on niin kylmä et luntakin on vielä pari lämpärettä pihassa.

LeonM, mulla oli magnolian siemenkylvöt talven ja kevään jälkeen tässä tilanteessa tänään

4 tainta yhteensä noussut. 3 niistä oletettavasti Blomqvistia ja neljäs mahdollisesti Big Dude x Gold Cup. Se on rasiassa ihan siinä kylvöjen rajalla eli voi olla joku muukin. 

Mut oli mikä oli mulla on nyt 4 magnolian tainta ruukutettuna omiin potteihinsa.  Kattelin Mustilan Arboretumin sivuilta et kasvatusaika ennen maahanlaittoa on 2 + 2 vuotta (  taimet 2 vuotta poteissa, ja sen jälkeen  ne siirretään isompiin potteihin joissa kasvatus 2 vuotta ennen maahanlaittoa) .  Pitkä projekti mutta nyt ollaan lähdetty liikkeelle.

Onnea koitokseen! :+1:

Nuu, tuossahan on mielenkiintoisin kohta kasvatuksessa kun saa kasvit itämään ja ja kasvaan isoksi. Hyvä kasvi on hyvä palkinto. Minulla usein mielenkiinto vähenee jos saan jonkun vaikeamman kasvin onnistumaan.

Mä just viikonloppuna koulin dynolaatikoissa kasvaneet taimet omiin ruukkuihinsa. Moni siemen avautui salpapussissa, muttei sitten enää itänytkään dynossa. 
Mulla on toistaiseksi ruukutettuina ja elossa:

- M. ‘Ex My’, 7 kpl
- M. ‘Tripetala’, 18 kpl
- M. ‘Aikainen mix’, 16 kpl
- M. ‘Ex Blomqvist’ 1kpl

Suurimmaksi näistä idätyksistä on ehtinyt kasvaa parvekkeelle jättämäni ‘Ex Blomqvist’.

'Aikainen mix’issä on variaatiota ja yhteenkasvaneita lehtiä. Lehdissä on muutenkin enemmän rosoisuutta ja röpöä verrattuna tuohon 'Ex Blomqvist’iin.

Muutama vuosi joudutaan kai vielä odottamaan, että saadaan tällainen kukinta. :slight_smile:
Kuva kaapattu klorofyllistä:

Kuin monta vuotta menee kylvöstä ekaan kukintaan ?? Mulla on 3 eri magnoliaa…kaikki kukkivat tänä keväänä ja sieboldii oikein kauan ja monen monta kukkaa.

Tänään ihmettelin magnolian tainta potissa, aattelin että ilmestynyt sinne yllärinä vuoden takaisista kylvöistä. Nyt luin tosta aiempia viestejä ja totesin että ei ookaan ylläri nyt, oli vaan jäänyt mielestä kun omassa potissaan siellä muiden kasvatettavien kanssa oleillut silmiltä suojassa.

Mutta elossa ja elinvoimaisena on. Katsotaan miten talvi sujuu.
Pitäsköhän tuo varmuudeksi haudata potissaan maahan, vois olla talvehtimisen kannalta hyvä.

Kohta pistän magnoliani harson alle …niiden kaverina on höyhenpensas ja on niin kauniin värinen et hieman vielä jumitan… Mulla on ryhmässä myös kaksi syyshortensian tainta jotta olisi kukintaa keväästä syksyyn, pieniä kaikki.
Sieboldii usein kylmettyy kärjet ja leikkaan keväällä kuivat pois mut kukkii sekin aina hieman kuitenkin.

Kuulin aikanaan et yks entinen kaiffa istutti puita silleen että laittoi rempasta jääneitä tyrokseja suojaksi kun kaivoi syviä istutus kuoppia puilleen … olen ajanut mökin ohi joskus ja kyllä ne vieläkin näkyy olevan hengissä. Pihassa oli myyrä ongelma kun viljeltyjä peltoja oli vieressä ja isoja ojia. Kaipa magnoliakin silleen pärjäisi mut meikä tyytyy peittelemään harsokerroksilla…

Kasaan magnolioiden juuriston päälle reippaasti tammenlehtiä näin syksyllä ja kiepautan pakkasten tullen harsoa päälle. Pari talvea on ulkona menneet Vanha Rouva, pajumagnolia ja pensasmagnoliat. Kaikki on istutettu läpäisevään maahan niin, ettei vesi jää juuristoon seisomaan. Pajumagnolia kukki viime kesänä useammalla kukalla ja nyt näyttäisi, että Vanha Rouva tekisi ensimmäisen kukkanupun. Tuostahan sanotaan, että voi joutua odottamaan jopa 10 vuotta ennen kuin kukkii.

Harsot on viritetty kun japanin magnolia alkoi duunaan lehtisilmuja …huolestuin ja hain harsot ja pari kerrosta sitä nyt on … toivotaan et talvehtii eikä luule et kevät on tullut…

Kun pööpöilin syysaleissa huomasin, että myynnissä on puolen sentin paksuista pakkaspeitettä. Viiden neliön pala maksaa noin 15e. Käytättekö magnolioiden suojana sellaista perinteistä ohutta hallaharsoa vai tuollaista paksumpaa versiota. Sen luvattiin kestävän käytössä useamman vuoden ajan. Omat taimeni viettävät kellarissa/sisätiloissa vielä seuraavat kaksi-kolme talvea, joten niiden talvisuojaus ulkosalla ei ole vielä ajankohtaista.

Mulla on ollut sekä pakkaspeittoa, että hallaharsoa. Viime keväänä oravat keksi pakkaspeitot ja nyhti niitä pesätarpeiksi, yhteen tuli reikä kun aikansa repivät. Teen lepänrangoista “tiipiin” puun ympärille johon kieputan peitteen ja laitan hakaneuloilla kiinni. Ei mikään kaunistus näin syksyllä, mutta kohta lumi maisemoi.

Mulla on “maisemointikankaasta” ommeltu pussi. Latvaa pidemmät tukikepit tietysti ja kivet pussin alareunoissa tietenkin pitämässä pussia paikoillaan. Helppo ja pujottaa, kun pussin halkaisija on reilusti suurempi kuin oksat.

Jätin vaaleanpunaisen Magnolian laastipaljussa ulos. Ei ole kahteen kevääseen kukkinut, niin ajattelin, etten enää saunalle roudaa. Nyt näyttäisi kuitenkin silmuja vääntävän. Leuto talvi?

Kurppa, kotikotona (Kirkkonummi) äidillä oli vaaleanpunainen magnolia. Se oli istutettuna maahan eikä mitenkään suojattu talveksi.
Alkukesästä siitä leikattiin vaan kuivuneet oksat. 
Se kasvoi hitaasti mutta kukki joka kevät, parhaimmillaan yli kymmenen kukkaa keväällä. 
Paikka oli nurmikon reunalla kalliolla, eli ei syvämultaista ollenkaan.
Tuuli ei osunut siihen paikkaan ja aurinko paistoi koko päivän. Magnolia tykkäsi paikasta.
Olisiko ollut vuosi tai pari ennen kuin vanhempani muutti pois, peura söi miltei koko pensaan ja näytti jäljistä päätellen tykkäävän kovasti. Magnolia ei siitä selvinnyt vaan kuivui pois.
Uskoisin että magnolia pärjää sinulla ihan maahan istutettuna. Ja voihan sen suojata talveksi pakkaspeitteellä tai muulla.

IHAN vaikka vanhalla verholla voi suojata kasveja …tuulen ja elukoiden suojaan ja kyllä mä oon kaikki kolme maahan istuttanut. Kasvu on hidasta lähes olematonta mutta katsotaan nyt kun orapihlaja aita lähti pois…saavat iltaaurinkoakin.

Miulla on maahan istutettuna pensasmagnolia, Mustilan kantaa.
Piha on melkoisen savista, pitäisi keventää joku kohta hiekalla niin olisi edes jonkinlainen mahdollisuus. Yhden olen joskus aiemmin palelluttanut.