Ainakin Imatralla II/III on yhdessä pihassa kasvanut Magnolia usean vuoden 150-200cm (sieboldii?) Mä ostin viimesyksynä yhden Pensasmagnolian M. sieboldin. Pidin sen ekan talven maakellarissa ja kesäkuussa laitoin maahan.
Jokohan Juha Ujulan eka sivulla mainittu tutkimus on tuottanut tuloksia? Olisi kiva kuulla niistä. Olen mielestäni nähnyt jossain pihassa Kaivopuistossa tai Etelärannassa yksityispihassa kukkivan magnolian, lajikkeista en mitään tiedä, mutta kukka sellainen pulleroinen kuultavan vaaleanpunainen, joita kasvaa kaikkialla Englannissa. Hämmästyin aika lailla nähdessäni sen, koska en osannut kuvitella sen kukkivan Suomessa, mutta en ymmärrä mikä muu voisi olla saman näköinen. On se niin upea puska, että toivoisi Suomessakin jonkun ottavan asiakseen arktista talvea kestävän lajikkeen jalostuksen.
Olikohan just tuon tutkimuksen paperiversio (amk:n päättötyö?) paperiversiona lueskeltavissa Billnäsin ruukin puutarhahäppeningissä kesäkuun ekana viikonloppuna…? Mun päässäni kun ei nimet pysy niin täytyy varovasti vaan arvella.
Ostin Magnolia sieboldin keväällä 2009. Pari päivää sitten huomasin siinä kuihtuneen kukan, siis nyt lokakuussa. Onko kuinkakin tavallista, vai vallan tavatonta, että nuori Magnolia kukkii ensimmäisenä hankinta vuonnaan ja vielä syksyllä? Harmittaa, ettei puutarhan joka-aamuinen tarkastus näin syksyllä enää kuulu rutiineihini. Olisin halunnut nähdä kukan muutenkin kuin kuihtuneena.
Vielä kysyisin kokemuksia talvenkestävyydestä 1-vyöhykkeellä. Lisäsin tänään kompostimultakeon sen juurelle. Pitäisikö hankkia vielä havuja? Jos havuja tarvitaan, miten ne asetellaan? Rakennanko suojan koko kasville, vai riittääkö, että havuja on maan peittona?
itselläni on kasvanut jo 4 vuotta magnolia. en muista lajiketta, mutta kukka on vaaleanpunainen. mitenkään en suojaa ja yhtään ei ole kitunut, vaan kasvaa kovasti.
Minun keväällä ostettu Susan-pensasmagnoliani (n. metrin korkuinen taimi) teki muutaman kukan (siis keväällä), joten toki nuorikin taimi kukkii.
Kasvihuone/taimitarhaoloissa kasvatetut kasvit saattavat tosiaan kukkia outoon aikaan - minullakin on parhaillaan kukassa keväällä ostettu jouluruusu.
Birgitta, minä olen lukenut että magnolian juuret eivät kestä kovin kylmää, joten olen laittanut itse maan peitoksi viereisistä puista pudonneita lehtiä, mutten sen kummenpaa. Kolmisen vuottahan tuo on tainnut tuossa olla ja vyöhyke on 2. Tänä kesänä kukki ekaa kertaa.
Höytyvä, hyvä kun muistutit! Kohtuullisen runsaasti olen minäkin aikaisemmin lehtiä haravoinut siihen suuntaan. Nyt pensas on vaan melkoisen kaposeen tilaan jäänyt, saankohan enää tuikattua lehtiä juurilleen? Mahtavaa, että olet saanut kukkimaan, minä en ole onnistunut. Vuoden 2006 keväällä olen hankkinut ja kovasti on kasvanut ja reheväkin ja hyvän tuntuinen, mutta nuppuja ei nytkään näy.
Merlin, ole hyvä vaan:-) Muodostuuko nuput tosiaankin jo syksyllä? Pitääpä mennä heti iltapäivällä katsomaan tarkemmin. Ehkä sinun pensaasi voi niin hyvin ettei jouda kukkimaan. Minun ei ole erityisen rehevä ja ehkä siksi raukka yrittää kukkia jotta saisi jatkettua sukua:-))) Lannoittanut en ole kai kertaakaan, mutta hyvät mullat hän sai meille muuttaessaan. Arvelin että rehevä kasvu kostautuisi talvehtimisongelmina…
Ylläolevan innostamana ihastelin viikonloppuna Leonard Messeliini ilmestyneitä useita pulleita ''karvamatoja''. Tulin huiman onnelliseksi siitä, että tuossa pikkupuussa, joka on siis pensaan kokoinen vielä ja istutettu tämän vuoden toukokuussa on nyt sen verran viihtymistä ollut tänä kesänä, että teki nuput, mikäli sikäli se mistään viihtymisestä kertoo. Kukki se sitten keväällä eli ei, pääasia että eläisi nyt ensin, oikeastaan se on päätähtäin tässä näiden kanssa. Kukan näkemisestä ensi keväänä varmaan pyörtyisin, mutta realistisesti olen ajatellut odottaa niitä n. viiden vuoden päästä aikaisintaan.
Sinällään on kyllä hirmu hauskaa, että reilu puolitoista vuotta sitten olin vielä siinä uskossa, ettei täällä ole mitään toivoa magnolian kasvatuksesta (rannikolla II-vyöhyke, ykkösvyöhykkeen rajassa) mutta p-netti ja klorofylli herättivät sitten ajattelemaan tästäkin asiasta aivan toisin. Kivaa Ja vaikka noista ei mitään tulisikaan, niin olin niiden kanssa keväällä (toinen on magnolia 'Butterflies') sen verran innoissani ja olen oikeastaan edelleen, että pelkästään tämä ilo teki kokeilun sen arvoiseksi.
Olisi kyllä minustakin kiinnostavaa saada jotain lisätietoa tuosta aiemmin mainitusta tutkimuksesta.
j.k. Onko kukaan täällä niin (yli)huolehtiva, että kovilla pakkasilla käyttäisi pakkaspeitteitä? Mietin vaan, että onko siitä ollut hyötyä vaiko eikö. Luulen sortuvani sellaiseen, kun nuo ovat nyt ykköshuolikkini ja vielä lapsi-ikäisiä, niin tuleepahan kovilla pakkasilla puutarhurinkin sitten vietettyä aikaa tuolla... Koko talveksi ei kyllä kannata pakkaspeitteitä täälläpäin jättää yhtään mihinkään, kun vettä sataa kuitenkin puolet ajasta mikäli vanhat merkit paikkansa pitävät ja peitteiden alle lähinnä mädätään.
Magnolian talvehtiminen ? Kuinka lisätään ?
Klorofylli-foorumilta luin joidenkin lisänneen itse siemenistä. Erityisongelmana tässä meillä tietenkin siementen saatavuus ja ymmärtääkseni siemenen itävyys myös heikkenee nopeasti. Siellä on pitkä ja antoisa magnolia-keskustelu, kannattaa käydä vilkaisemassa.
Kiitos, Kuunis vinkistä. Omat mangoliani (gobus) ovat menneet jo kolmen talven yli täällä Etelä-Lahdessa. Kasvaneet ovat kovasti, mutta eivät vielä kukkineet. Peitän pensaat pakkaspeitteellä sitten keskitalvella, kun pakkaset alkavat.
Plantagenin kuvastosta bongasin parikin magnoliaa, toinen on loistomagnolia ‘Soulangiana’ ja toinen tähtimagnolia ‘Stellata’. Onko tietoa näiden talvenkestävyydestä tai kasvukorkeuksista? Hirveesti himottaisi ostaa toinen tai vaiks molemmat! Vähän vaan arveluttaa, miten niiden mahtaa käydä Suomen talvioloissa. Hinta kuiteskin aika kova ja harmittais varmasti, jos sitten kuolisivat.
Magnolia x soulangeana
Mihin hintaan Plantagen myy? Kasvikortistosta voi saada jotain osviittaa talvenkestävyydestä; ruukussa sisällä (viileässä) talvettaminen lienee varminta. Tähän tarkoitukseen sopisi minusta paremmin Magnolia stellata, pensas kun on (täysikasvuisena 3 m). Magnolia x soulangeana on puu, 7 m (tosin tuskin Suomen oloissa kuitenkaan). Upeita molemmat!
Yritän saada kesällä hankittua Mustilasta yhden taimen kokeiltavaksi, on se vaan niin ihana.
Hei kaikki Magnoliaharrastajat!
Magnolioista kiinnostuneille voin lähettää sähköpostitse opinnäytetyöni Suomessa menestyvistä magnolioista. Laittakaa mulle viestissä meiliosoitteenne niin laitan työn tulemaan.
terkuin Juha U.
Koskahan on mangoliaruukku hyvä nostaa pimeästä kellarista ulos päivänvaloon. Nimi on sieboldii.
Zibuli, Plantagen myy hintaan 29,95e molempia. Tuo matalampi onpi omaan kasvupaikkaani parempi, joten taidanpa päätyä siihen. Kiitos kasvukorkeusvinkeistä!