Sieboldii on haaveessa täälläkin. Japaninmagnolia talvehti, vaikkei ole kuin 30cm korkea. Vyöhykkeenvenytys on loistava sana .
Tähtimagnolia intoutui tekemään yhden kukan, eli se on taas kevät . Kukka on tuossa edessä, takana on "todisteena" syyshortensiaa ja orientalliljoja. Tarhakotakuusamakin kukkii uudestaan.
Moi, onko tämä nuppu vai jotain muuta? Kyseessä on Sieboldii "Vierumäki", jonka istutin kesällä.
Minunkin Sieboldissa on nuppuja taas (kaksi kpl), joten kevät on.
Magnolia tekee nuput syksyllä ja konsti on niiden säilyminen kevääseen saakka. Minulla kasvaa rehevästi ja on oikein kiva viherkasvi tuolla penkissä, mutta ei nupun nuppua…
Ruissalon kasvitieteellisessa oli myynnissä paljon sieboldin taimia (3.- ja paljon muitakin puuvartisia ja perennoja)
Voi itku kun en pääse sinnepäin, olisin ostanut pari - kolme alkua. Löytyisikö mistään naapuriapua, kestäisiköhän ne postissa? Tiedän että täällä menestyy kun olen nähnyt ison valkokukkaisen magnolian joka oli noin viisimetrinen. Minulle se on erityisen rakas kasvi jo nuoruusajalta.
Minun Sieboldini kukki viime syksynäkin. Keväällä se kyllä mielestäni aloitti nuppujen teon taas alusta. Ainakaan en syksyllä nähnyt siinä enää nuppuja kuolleiden kukkien jälkeen.
Tähtimagnolia, Magnolia stellata
Voi Zibuli miten ihana! Omalla pihalla samainen magnolia, viime vuoden alkukesästä istutettu. Nyt jännitän onko selvinnyt talven yli, kun tuli laitettua vain lehtiä juurelle suojaksi ja syksyllä oli paljon nuppuaiheita. Muuten on vielä metrin korkuisen kinoksen alla. Tekisi niiiiin mieli hieman kaivella jo esiin ja tarkastella onko hengissä.
Onko kellään tietoa kannattaako kaivella vai antaa vielä olla lumen suojissa?
Jos on selvinnyt talvesta, niin sitten jännittelen kukkiiko.
Jaahas, kone meinaa, että mun pitäsi noita magnoliaviestejä varten kirjautua. Zibulin kuvan kyllä näyttää, eikä tässä sitten tietysti muuta tarvitsekaan, on ne niin hienoja.
Tämäkin tarttui eilen Tallinasta matkaan.
Useamman vuoden haave täyttyi.
Kun ei kesällä tunnut Mustilaan ehtivän, niin joutui tyytymään vähemmän kestävään lajikkeeseen?
Alle 10€. Taidan talvettaa sisällä, muuten ei varmaan meillä menesty.
Ei välttämättä eli riippuu mikä magnolia tuo on. Itselläni on 3 magnoliaa pihassa ja niistä 2 selvisi ainakin edellistalven yli - tästä talvesta en vielä tiedän muuta kuin yhden osalta, joka hengissä ( viime kesänä istutettu ).
Mullakin on 3 magnoliaa, niistä M. acuminata taisi viettää meillä jo kolmannen tai neljännen talvensa, ja ulos olen ne kaikki istuttanut.
Meillä on monet syksyt niin hankalia, kun ei lumipeitettä ole ja pakkaset tulevat märkään maahan. Kaksi syksyä ollut poikkeuksia, muttei niihin voi luottaa.
Se ihastuttava ja vihastuttava juttu magnoliassa (magnolia x loebnerii) on, että pärjäilee hän, vaan ei kuki.
On toisaalta ihan hyvän mallinen kauniin keskivihreä pyöreän suikeroinen pensas, mutta toistaiseksi vain haaveilen kukista.
Mistä tietäisi minkälainen silmu tähtimagnoliassa (magnolia stellata) on kukkaa ja mikä lehteä? Tekeekö kukat vain oksien päähän? Niissä kohdissa on nyt mahtavan isot ja pulleat, karvaiset silmut. Muualla oksissa on pienet ja vain vähän karvaiset. Osaako kukaan kertoa ilman kuvaa…?
Ne isot ovat kukkasilmuja.
Ihanaa!! Pitääköhän mennä telttaan nukkumaan magnolian viereen ja jäädä kyttäämään kameran kanssa milloin ne aukeaa…? Jee!!! =D
Ostin minäkin magnolia x loebnerii Leonard Messelin. Nyt sitten odottelen puhkeaako joistakin silmuista kukkia, vaiko kaikista vain lehtiä, jännää.