Mahonia, Mahonia aquifolium

Niitähän ne

Luulin jo että linnut tai pupu olivat syöneet talvella kaikki kukka-aiheet, mutta löytyihän sieltä muutama nuppukin.

sain pienen mahonian taimen, kuinka hitaasti tai nopeasti se kasvaa et tietäis vähän paljonko jättää tilaa sille näin alkuun???

Onnistuuko mahoniaa lisäämään siemenistä ? Marjoja on runsaasti, koska ovat kypsiä ?

Jos joku haluaa kokeilla, yksärillä viestiä.

Mulla on ainakin itsestään kylväytynyt ja aikas hitaasti kasvavat

Löysinpäs ohjeita. Itämisaika 90-180 vuorokautta. Joskus harvoin on itsestään kylväytyneitä alkuja. Pitänee yrittää kylvöä jonnekin muualla, viime talvenakin jänikset riipi puolet pensaasta alas.

Olipa kivat keskustelut täällä. Tänään kävin ostamassa kaksi tainta. Paikka oli valmiina jo viime syksynä, mutta taimikaupassa kerrottiin, että uusia tulee vasta keväällä. Olin nyt onneksi liikkeellä hyvissä ajoin.

Mun mahoniassani ei ole yhtään lehteä, keväällä kaikki kuivui pois. Pitää siirtää se varjoon, on auringon puolella ja joka kevät kuivuu.

Mahoniassa nuppuja :slight_smile:

Kertokaa Mahonian kasvattajat milloin sitä voisi leikata. Ystävälläni on Mahonia ja se oli myös menettänyt viime talvena lehtensä, mutta nyt on täynnä uusia lehtiä. Pulma on se, että siinä on pitkiä oksanroikkoja ja hän haluaisi sen tuuheutuvan. Nuppujakin siinä oli kovasti.

jos mahoniassani on liian pitkiä oksia,niin taivutan sen maahan ja laitan jonkun painavan päälle .keväällä siinä yleensä on juuret ja sitten katkaisen oksan ja minulla on uusi mahonian alku.

Ensi kertaa huomasin, että mahoniassa on upea tuoksu.

Voi kun kaunis, meillä ei ole ikinä kukkinut ja yleensä lehdet ruskettuu keväisin, vaikka ei ole kovin aurinkoisella paikalla.

Miulla on ihan pohjoisen puolella.

Minulla on siemenistä kasvatettuja Mahonioita. Aika aurinkoisessa paikassa ja n. puolet ruskettuu joka kevät (leikkan kuivat oksat pois, sieltä juuresta tuuheutuu taas). Nyt kukkii ekaa kertaa upeasti. Siemenet itävät helposti syksyllä istutettuna ja kasvavat parissa vuodessa hyvässä hapahkossa maassa jo kivaksi puskaksi.

Mahonia on kasvanut mökillä huomaamatta ihan valtavaksi. Sen oksa roikkuu ja on metrin-puolitoista kaskipisteestä ja se on ihan keltainen, ei ole koskaan kukkinut noin paljon. Kivien kanssa pistokasjuurruttaminen on hidasta, omko muia keinoja? Mihin aikaan vuodesta se pitää leikata? Nyt siinä raapii kaikki ohikulkijat itseään ja se peittää koko muun alueen alleen. Neuvoja?

Meillä kasvaa Mahoniaa varaston takana. Ollaan kyllä aika hyvin osattu sitä näköjään tuhotakin…heh…Se kun on semmosessa paikassa, että nuorimmaiset ravaa siitä vähän väliä, kun ovat esim piilosta. 

Eli ymmärsinkö oikein että voin katkoa sitä aina kun se raapaisee minua?

Joko voisi katkoa mahonian oksat kun se on jo kukkinut? Lähteekö se kasvamaan vaikka ämpärijuurrutuksella tms? Pensan on matala mutta toiseen suuntaan yli kolme metriä ja toiseen päälle kaksi metriä. Peittää kaiken muun alleen.

Nää on varmaan mahonian siementaimia, tähän potageriin kippaan aina kaikenlaisia reissuista tuomiani siemenkokoelmia ja katson mitä tuleman pitää.