miten tämmöisten syksyjen kanssa osaa olla? - mahonialla on suuret nuput lähes joka lehtihangassaan. (vieressä jouluruusu kasvattaa nuppujaan, mutta se kuuluu asiaan:-))
onko mitään mahdollisuutta “pelastaa” niitä? varjostuspeittoakaan ei vielä voinut ripustaa paikalleen, kun lämmintä piisaa ja vesisadetta on luvassa.
mai-lee huomasin pari päivää sitten saman jutun, mahoniassani on suuret nuput kohta aukeamaisillaan. Ei kait siinä mitään ole tehtävissä, nyt vaan on tällainen syksy tänä vuonna. Ensi kevään kukinta varmaan on menetetty, mutta tuleehan niitä muita keväitä.
larix, miten sinun kävi?
en tiedä onko mahoniani väsännyt uudet uudet nuput vai käyttääkö viime syksynä tekemiään ja talveksi uinumaan laittamiaan mutta komeasti kukkii kaikilla oksillaan.
Myös minun mahoniani kukkii parhaillaan todella upeasti ! En myöskään ole varma tekikö uudet nuput vai onko nämä ne joiden paleltumista pelkäsin. Luulisin kyllä, että niillä vanhoilla nupuilla se nyt kukkii.
Mahonia on tänä vuonna erityisen kaunis ja tuoksu tuntui huumaavalta kun otti lähikuvia.Parasta oli
kai kun huomasin että taipuneesta oksasta oli alkanut nousta uusia versoja, pitää taivutella oksia ja
mullalla ja kivillä yrittää uusia lisäyksiä.
Ihana, tuollaisen kun sais.
Mun mahonia on maho. Ei kukan kukkaa. Hiipuu vaan vuosi vuodelta. Jokin sillä on huonosti nykyoloissa.
pirjoa kertoo ja ihmettelee kotakuusamansa kukkimista. larix ja minä viime syksynä mahonian nuppuja marraskuulla. - ainakin minulla se tänä vuonna on laittanut vielä paremmaksi: kukki oikein kauniisti kun sen viimeksi näin.
ilmasto on tainnut muuttua ainakin johonkin suuntaan ja uusia ihmeitä joutuu ihmettelemään - mahonia ei ole ainoa jota olen hämmästellyt:-)
Vaikka talvi oli mitä oli, niin ikinä tässä puskassa ei ole näin paljon nuppuja ollut.
Mahoniaa myös ihmettelin, mutta uusi piha, en tiedä kuinka on ennen kukkinut.
Näköjään tääkin on sellainen joka ajan kanssa vaan lisää kukkamääräänsä. Jos viime vuonna teki ennätyksen niin se menee tänä keväänä nurin oikeen heittämällä
Voi apua! Yli 20v vanha mahoniapuska on kasvattanut vaivihkaa juuret kivimurske-salaojan kautta aivan talon seinään kiinni. Mitään muuta puujuurista ei samassa penkissä kasva. Juuret ovat niin paksut ja vahvat, että käsipelillä irrottaminen rupesi melkein itkettämään. Onkohan penttiläisillä kokemusta siitä, miten kauas seinästä mahonia pitäisi sijoittaa ettei kasva “sisälle asti” (näemmä 50cm ei riitä)? Juuret ovat sisältä muuten todella kirkkaan keltaiset, jännä juttu.
Lapiohommien määrä kauhistuttaa jo etukäteen. :unsure: