miten tämmöisten syksyjen kanssa osaa olla? - mahonialla on suuret nuput lähes joka lehtihangassaan. (vieressä jouluruusu kasvattaa nuppujaan, mutta se kuuluu asiaan:-))
onko mitään mahdollisuutta “pelastaa” niitä? varjostuspeittoakaan ei vielä voinut ripustaa paikalleen, kun lämmintä piisaa ja vesisadetta on luvassa.
mai-lee huomasin pari päivää sitten saman jutun, mahoniassani on suuret nuput kohta aukeamaisillaan. Ei kait siinä mitään ole tehtävissä, nyt vaan on tällainen syksy tänä vuonna. Ensi kevään kukinta varmaan on menetetty, mutta tuleehan niitä muita keväitä.
larix, miten sinun kävi?
en tiedä onko mahoniani väsännyt uudet uudet nuput vai käyttääkö viime syksynä tekemiään ja talveksi uinumaan laittamiaan mutta komeasti kukkii kaikilla oksillaan.
Myös minun mahoniani kukkii parhaillaan todella upeasti !
En myöskään ole varma tekikö uudet nuput vai onko nämä ne joiden paleltumista pelkäsin. Luulisin kyllä, että niillä vanhoilla nupuilla se nyt kukkii.
Mahonia on tänä vuonna erityisen kaunis ja tuoksu tuntui huumaavalta kun otti lähikuvia.Parasta oli
kai kun huomasin että taipuneesta oksasta oli alkanut nousta uusia versoja, pitää taivutella oksia ja
mullalla ja kivillä yrittää uusia lisäyksiä.

Ihana, tuollaisen kun sais.
Mun mahonia on maho. Ei kukan kukkaa. Hiipuu vaan vuosi vuodelta. Jokin sillä on huonosti nykyoloissa.
pirjoa kertoo ja ihmettelee kotakuusamansa kukkimista. larix ja minä viime syksynä mahonian nuppuja marraskuulla. - ainakin minulla se tänä vuonna on laittanut vielä paremmaksi: kukki oikein kauniisti kun sen viimeksi näin.
ilmasto on tainnut muuttua ainakin johonkin suuntaan ja uusia ihmeitä joutuu ihmettelemään - mahonia ei ole ainoa jota olen hämmästellyt:-)
Vaikka talvi oli mitä oli, niin ikinä tässä puskassa ei ole näin paljon nuppuja ollut.
Mahoniaa myös ihmettelin, mutta uusi piha, en tiedä kuinka on ennen kukkinut.
Näköjään tääkin on sellainen joka ajan kanssa vaan lisää kukkamääräänsä. Jos viime vuonna teki ennätyksen niin se menee tänä keväänä nurin oikeen heittämällä
Voi apua! Yli 20v vanha mahoniapuska on kasvattanut vaivihkaa juuret kivimurske-salaojan kautta aivan talon seinään kiinni. Mitään muuta puujuurista ei samassa penkissä kasva. Juuret ovat niin paksut ja vahvat, että käsipelillä irrottaminen rupesi melkein itkettämään. Onkohan penttiläisillä kokemusta siitä, miten kauas seinästä mahonia pitäisi sijoittaa ettei kasva “sisälle asti” (näemmä 50cm ei riitä)? Juuret ovat sisältä muuten todella kirkkaan keltaiset, jännä juttu.
Lapiohommien määrä kauhistuttaa jo etukäteen. :unsure:
Mahonia eli lännenmahonia, Mahonia aquifolium
on piikkinen ainavihanta 70 cm korkea pensas, joka kuuluu happomarjakasvien heimoon. Sitä viljellään koristekasvina. Tuoksuva keltainen kukinta toukokuussa. Siniset kirpeänhappamat marjat ovat syötäviä mutta siemenet mahdollisesti myrkyllisiä.
Kivikko- ja havuryhmiin. Mahonian lehdet kuivuvat herkästi kevätauringossa, joten suotuisin kasvupaikka on osittain varjoinen ja talvelle lumensuojainen. Se sopii hyvin kasvamaan alppiruusujen (Rhododendron) lähellä. Kasvuvyöhyke I - IV.
Lännenmahonia
Tesjoella Loviisassa alkukesällä runsaasti kukkineessa mahoniassa oli syksyllä paljon sinisiä marjoja. Kauniita, kuin toinen kukinta.
Kävin paikalla tällä viikolla ja onneksi marjoja oli vielä pikkuisen jäljellä. Tänään on tarkoitus kylvää siemenet rasiaan. Rasia ulos saamaan luonnollisen kylmäkäsittelyn. Keväällä pitäisi taimia nousta.
Mahonian siemenkylvöstä löytyy tällaista ohjetta: Kylvö suoraan maahan syksyllä. Siemenet irrotetaan marjan hedelmälihasta hieromalla niitä vedessä siivilää vasten. Siemenet eivät ole syötäviä.
Suojaa nuori mahonian pensas kevätauringolta.
Mahonian kasvuvyöhykkeet on I - IV.


