Maija (nukkumaija), Calathea

Ostin tuossa parisen viikkoa sitten maijan (calathea ornata)… Nyt parin viimeisen päivän aikana olen havainnut sen kuihduttavan lehtiä?! Osaisiko joku neuvoa kuinka saisin sen toipumaan? Maijani on tankillisessa ruukussa, nyt upotin sen piirakka vuokaan :smiley: jossa vettä, tämän siksi että luin jostain että noin kannattaisi tehdä jos huoneilma kuivaa, kukka sitten siitä saa kosteutta lehdille. Mutta auttaakohan tuo sitten oikeasti?

Auttaa se vähäsen, mutta kannattaisi ehkä lisäksi suihkutella sitä. Minä olen erilaisia maijoja ostanut vaikka kuinka monta, ja kyllä niille tahtoo aina käydä niin että suuttuvat muutosta alkuunsa (ovat kumminkin kasvihuoneessa kasvatettuja niin onhan se shokki joutua kuivaan huoneilmaan). Toiset sitten toipuvat ajan kanssa ja alkavat kasvaakin, toiset vaan kuolevat hitaasti ja varmasti. Meillä ilmalämpöpumpun hankinta oli kuolinisku muutamalle isommalle maijalle, ne eivät suihkuteltunakaan meinaa kestää semmoista kuumaa pohotusta joka pumpusta tulee.

Kannattaa myös katsoa, ettei maija ole suorassa auringonpaahteessa. Minä onnistuin tänäkin keväänä taas polttamaan rumat jäljet yhden maijan ja raitamatin lehtiin. Kesällä aurinko ei silleen poltakaan kun puut varjostavat ja aurinko on ylempänä eikä paista ihan niin suoraan sisään.

Kiitos tilhiski! Minäkin vahvasti sitä mieltä että tuo kuolee,meillä kun tahtoo olla todella kuiva huoneilma muutenki… Mutta parasta tietenki toivon :slight_smile:

Tämä tähkämaija tarttui mukaan Lidlistä ihan väkisin. Oli niin herkullisen värinen, että sitä ei pystynyt vastustamaan, vaikka kasveja on jo ennestäänkin ihan liikaa.

Tervehdys kaikille satunnaisille matkailijoille! :slight_smile:

Mitenkä tuo Aaltomaija uudistetaan oikeaoppisesti? Yhdessä liikkeessä neuvottiin että sopivan kosteana katkaisisi vain juuresta koko kasan. Sopisiko tuon operaation tehdä nyt mullan vaihdon yhteydessä?

Ps. Olisi kiva jos apua saisi lähiaikoina, viitaten tämän ketjun edellisen vastauksen ajankohtaan… :wink:

Ei sulla ois kuvaa laittaa tuosta kasvista?

Mulla ei nyt ihan leikkaa, et miten tuo ohjeistus on liikkeessä annettu. Mut minut tietäen ei taida olla kellekkään yllätys.

Aaltomaijasta on kuva sivulla 1.

Luulisin, että sen voi jakaa niin kuin perennat: juurakko halki?

Mulla on nuo termit vähän hukassa kun mainitsin uudistamisesta. Viime vuonna jaoin tuon kukan ja sen sain onnistumaan. Probleema on siinä että haluaisin että nuo lehdet kasvaisi uudet hienommat. :slight_smile: Toinen joka on altakasteluruukus, on lähtenyt kyllä tekemään uusia lehtiä mutta toinen joka on vain tavallises purkis, ei ole kasvattanut mitään mutta on silti hengissä. Se siis vain on, niinkuin Lehtimäki ja Soini. Kuten sanonta kuuluu…

Kukkakaupas tosiaan neuvottiin että lehdet vain poikki juuresta niin se alkaisi tekemään uutta. Vähän myyjä oli epävarman oloinen neuvoessaa joten siksi en heti tohtinu kokeilla. :smiley:

Jatuuli, meinasin et hänen omasta kasvistaan kuva, et ois nähny missä kunnossa se on ja ehkä pystyis paremmin antaa sit vinkkiä. Näin kyllä tuon ekan sivun aaltomaijan =)

Ok. Anteeksi, että sotkeennuin asiaan.

No höpö sinun kanssas     Eiköhän se sana ole vapaa kenen vaan     Minen vaan osannut tossa ekassa viestissä sanoo asiaani kerralla ymmärrettävästi, kun huusailen tässä kaikkee muuta samaan aikaan.  Eli jatka vaan sotkeentumista jahka saamme maijan asian kuntoon   

Ehkä totean vain että hyvä etten tämän keskustelupalstan koneistolla lisätä kuvaa tuosta kukasta. :wink: Toi kukka on jo itsessään sen näköinen että moni olis heittäny menemään.

Loppuviikosta kokeilen tuota katkomiskonstia. Ehkä otan kuvan siitä kukasta ennen käsittelyä ja parin kuukauden päästä uus kuva jos se on hengissä. :smiley:

Olisiko missään suomenkielisiä hoito ohjeita tähkämaijalle olen uusi ja en oikein osaa käyttää tätä sivua enkä löytänyt palstaa missä olisi hoito ohjeita. :slight_smile:

Täälä

Kiitos paljon vastauksesta :slight_smile:

Mulla on jos minkälaista Calatheaa, mut tässä tuorein hankinta

kuva

Calathea ornata

Ostin tyttärelleni lahjaksi aaltomaijan. Lehdet kellastuu…eli ei voi hyvin maija ei. Kasvi on puolivarjoisella paikalla ja kasteltu on kyllä. Epäilin että kasvi ei kokemattomalla menesty, kun ei menestynyt koskaan minullakaan…kokemuksia tästä kasvista kaipaa hän - Lehdokki :slight_smile: