Siirrän tähän tuolta nukkumatin puolelta pari maijaviestiä.
En tiedä miten olen tänne laittanut minun nukkumatistani kuvan pitänee poistaaa se,no nyt on se nukkumaijakin:)
Minä en ymmärrä koko tätä nukkumaijaketjua: paapelon (viesti 26.11.09), Raili-45:n (viesti 2.2.10) ja toivottaren (viesti 13.2.10, klo 9.28) kasvit ovat punanukkuleenoja (Stromanthe sanguinea), lisäksi toivottaren (viesti 1.2.10) kasvi on nukkumatti, kuten hän itsekin tuossa juuri totesi. Tarkalleen se on Maranta leuconeura ‘Erythroneura‘.
Ja ketjun ensimmäisen viestin mukaan nuo kaikki on oikein tarkoituksella tähän ketjuun siirretty. Mikähän logiikka tässä on?
Nukkumaija (Calathea), Nukkumatti (Maranta), Nukkuleena (Stromanthe)
Nicolean kysymykseen vastaus:
Tänne Nukkumaija - ketjuun on aiemmin siirretty nukkumatti (maranta)-ketjuun alunperin laitettuja kuvaviestejä joissa kukat on nimetty nukkumaijoiksi (calathea). Lisäksi niille oli tullut vielä erillinenkin tunnistus nukkumaijoiksi.
Jos ne nyt nukkuleenoiksi (stromanthe) tunnistetaan, niin tottahan ne sen nimiseen paikkaan pääsevät. Moderaattori pitää yllä järjestystä, mutta ei häneltäkään voi odottaa kaikkien lajien asiantuntemusta, eikä myöskään sitä että hän tutkisi tarkkaan jokaisen viestin ja tarkastaisi puhuuko kirjoittaja oikeasta lajista viestissään. Saman verran tunteja meillä kaikilla on vuorokaudessa
Saisikos asiantuntijoilta varmistuksen tässä vielä mitkä kaikki tässä ketjussa ovat mitäkin mattia, maijaa ja leenaa? Ettei kohta siirtojen jälkeen taas tule uudenlaisia tunnistuksia.
Ei ihan, sillä nukkumaijoja ei ole enää olemassakaan, suku Calathea on maijat - ollut jo vuosia. Asian voi tarkastaa vaikka kasvikortistosta jossa noita lukuisia eri maijalajeja on lueteltu. Ja ne muut huonekasveina yleiset marantakasvisuvut ovat: Ctenanthe = raitamatit, Maranta = nukkumatit, Stromanthe = nukkuleenat.
Aiemmassa viestissäni jo erittelin nuo tässä ketjussa olevat nukkuleenojen kuvat ja se nukkumatti näkyykin jo siirretyn tästä ketjusta pois. (Sorry että sotkeennuin asiaan, vaikka kysymys oli esitetty asiantuntijoille)
Kiitos nicolae, että selvensit tätä nimisotkua
Nukkuleena-kuvat on nyt uuden tunnistuksen jälkeen siirretty omaan ketjuunsa. Siivosin hieman tuota asiaan liittynyttä keskustelua tuosta yltä, osan jätin koskematta että on jokin selitys niille jotka eksyvät ketjuun ja ihmettelevät noita “poistettu viesti”-merkintöjä. Merkinnät poistuvat muutaman viikon kuluessa ja ketju siistiytyy
Kiitos avusta kuvien oikeaan paikkaan saamiseksi
Aaltomaija on ollut vuosikausia pelkkä nätti viherkasvi.
Nyt se on yllättäen ryhtymässä kukkimaan. Eikä mitenkään vaatimattomasti, vaan tulossa on neljä kukkavanaa.
Aaltomaijan lehdet ovat puolimetrisiä ja kukka jäi vähän piiloon lehtien alle.
Tämä aaltomaija onkin oikein kiinnostava tuttavuus. Sain ensimmäisen Calatheani (triostar) viime viikolla, joten en tiedä näistä vielä juuri mitään.
onpas sillä veikeä tapa kukkia piilossa katseilta.onko tuo kukkaterttu melkein multatasossa kun siltä tuo näyttää.
Kukat olivat noin viitisen senttiä multatason yläpuolella.
Niin mä vähän arvelinkin isojen lehtien alla piilossa kukkii mä oon aina luullu ettei se kuki et on ihan vain viherkasvi.
Tänään löysin kaksi uutta nukkumaijaa, vasemmalla Calathea rosea "Dottie", oikealla?
Sekä vanha marmorimaijani Calathea lancifolia
Upeita maijoja tuossa edellä! Olen ihan hurahtanut maijoihin ja vehkoihin, ikkunalla alkaa olemaan täyttä :).
Nyt onkin aijoja tai matteja myynnissä monessa kaupassa. Prismassa hypistelin viimeksi, oli muutamia erinlaisilla lehdillä olevia tarjolla.
Onkohan noiden kaupassa olevien kasvien lajia/lajiketta mahdollisuus selvittää? Onko näistä olemassa mitään kirjaa tai nettisivua?
auttaisiko esim tämmöinen sivusto? siellä on sorttimentti kohdassa aika monesta kunnon kuva…
hmmm, mitähän mahdan tehdä väärin nukkumaijan kanssa, jonka pitkät varret katuu ja melkein taittuu. Kasvi oli hoidossa aikaisemmassa työpaikassa ja nyt muutti takaisin luokseni. Oli aika kuiva, kun sen sain. Kastelin heti kunnolla. Ei se ainakaan auttanut nostamaan lehtiä takaisin ylös. Jollei muu auta, travii minun varmaan jakaa se ja istuttaa uudestaan.
Juurtuuko varret vesilasissa vai voiko lisätä ainoastaan jakamalla?
En usko, että varret juurtuu.