Maitokello, Campanula lactiflora

Viime vuonna siemenkasvatetut maitokellotkin alkavat kukkia. Tästä kasvista tykkään hirmuisesti, kiitokset vaan Peukaloiselle! Väri on hyvin hailakan taivaansininen, mutta hävisi jonnekin.

Kylvin maitokelloa jo hyvissä ajoin ja ovatkin itäneet kivasti. Otin varaslähdön, koska kuulin , että voisi jopa kukkia tänä kesänä, jos kylvää jo maaliskuussa. Mutta taimet ovat pikkipikkipikkiriikkisiä! Onko ihan normaalia? Tosin siemenetkin olivat hurjan pieniä ja niitä solahti ruukkuun aika läjä ja nyt kasvavat suloisessa sekamelskassa. Mitenköhän saan koulittua... Mulla ei ole mitään kokemusta ko. kukasta tai kasvattamisesta yleensäkään, joten jos joltakulta löytyisi hyviä vinkkejä maitokellon (ja myös karpaattienkellon) kanssa toimimiseen, niin otan ilolla vastaan!!!!!

Minulla ei ole tuosta maitokellosta kokemusta mutta karpaattienkelloa kylvin viime syksynä ulos purkkiin ja hyvin itivät! En ole sen koommin niihin kajonnut kun tuo kesä mennä hurahti niin nopeaa. Ajattelin nyt syksyllä nakata ne maahan ja katsoa jos saan niitä eroteltua niin erottelen, jos en niin sitten saavat elää turppaana sen minkä elävät.

Minuakin kiinnostaisi tuo maitokellon kasvattaminen siemenestä. Tekeekös niitä ja onko yhtä helppo kasvatettava kuin karpaattienkello? Joka siis oli tumpelon näkökulmasta niitä harvoja, jotka selvisivät maahan asti hengissä ja jopa ovat kasvaneet

Maitokello on jo yli metrin korkea, mihin lie matkalla.

Tämä kesä on ollut suosiollinen maitokellolle, koko pöpelikkö sitä.

Tuollainen pöpelikkö oli mullakin ennenvanhaan, ensimmäisiä siemenkasvattelujani. Vaan tulipa sellainen syksy, että kesäinen päivä muuttui pakkasyöksi ja maitokellot kuolivat joka ainoa. Eivät tosin ainoat perennat, joille näin kävi.

Maitokellot aloittivat uuden kesän, nyt kukkii taas komeasti.

Kylläpä onkin kesäinen kuva! Meilläkin kukkii, mutta harvakseltaan kuivan kesän jälkeen.

Siniset maitokellot ovatkin paljon nätimpiä kuin vaaleanpunaiset, joita itselläni on. Merlinin kellopöpelikkö on aivan valloittava.

Tuulia-tuu, onko niitä tosiaan vaaleanpunaisenakin, sen värisiä en ole nähnytkään, varmaan kauniita.

Satues, koitin löytää kuvaa, tämmöinen löytyi. Väri on hyvin hailakka mutta kuitenkin selvästi minun silmääni vaaleanpunainen, luonnossa enemmän kuin kuvassa. Hyvänä verrokkina taustalla myskimalva, joka on Todella Vahvasti Vaaleanpunainen. Jaa että onko tämä edes maitokello, no se on oma juttunsa. Sillä nimellä hänet on kuitenkin ostettu. Siitä kiva kellokukka, että kukkii tosi kauan, tämä kuva on heinäkuun alusta ja vieläkin hän jatkaa täyttä päätä syyskukkijoiden keralla.

Tuulia-tuu, kyllä se maitokellolta näyttää ja kauniiltakin vielä :wink:

Kauhea rikkaruoho tulee maitokellosta jos vaan antaa siementen kypsyä ja varista maahan. Hankala poistaa taimia koska ne on useimmiten toisten kasvien väleissä.

Tuota olen vähän uumoillutkin. Kello kuin kello niin pitäisi olla neljä seinää ympärillä. Tai edes kolme.

Maitokello kasvaa vuosi vuodelta. Nyt on jo yli metrinen.

Siemenestä kasvattaminen oli helppoa, etteivät peräti kukkineet jo samana kesänä kuin esikasvatus. Vaaleanpunainen, sininen ja valkoinen siemensekoitus löytyi puutarhamyymälän hyllystä.

Mun kuoli komea maitokellopehko viime talvana, ei ole kuin yksi varsi pystyssä.

Mikähän siihen tuli, toivon että tuo yksi varsi kukkii, siemenet saavat sitten putoilla vapaasti maahan.

Siementaimia ainakin tulee ja paljon.

Mun vaaleanpunainen maitokello ‘Loddon Anna’ ei ole tehnyt taimen taimea ja siemeniäkin on tuloksetta etsitty suurennuslasin kanssa. Voiskohan se olla steriili?

Sillä on ihana kevätkasvu, kaikki mehevät varret lähtevät yhdestä pisteestä ja muodostavat ennen varsien pituuskasvun alkua viehättävän puolipallon. Tuosta kasvutavasta johtuen en ole uskaltanut jakaankaan sitä, koko puska hajoaa paloiksi jos sinne varsin väliin yrittää lapiota.