Maizun kuvatuksia : ) (III)

tämä taitaa olla lehdiltään kaikista suurin, kunhan pääsee vauhtiin…

varjoaluetta…saniaset, varjoliljoja muutama, kurjenpolvia, suikeroalpia, ahdekaunokki ja kuunliljoja, akileijoja, hopeapeippiä… niitä nyt ainakin kasvaa…

samaa paikkaa toiseen suuntaan…laukkoja, posliinirikkoja, rohtosormustinkukkaa, japanin angervo(?) hopeahärkkiä, komeamaksaruohoja, yms… sekametelisoppaa siis ei mahdu kuvaan eikä kahteenkaan kaikki. Niin ja mulla on tuota ruohosilppua tässä kun tämä on vasta parivuotta vanha alue ja vaahteroiden alla, siis aika kuivaa… ruohosilppu auttaa selvästi pysymään maata kosteampana, ei kyllä näytä hyvältä. Mutta kohta sieltä ei paljon maata enää näykkään, kun kasvavat.

Omppupuun alunen on tässä vaiheessa…pallotuijat, kuunliljat, pionit, pari kärhöä, kaikenlaista maanpeitekasvia ja nuo pitkät "ruohot" ovat siis valkonarsissin varsia, niitä ei voi poikkasta…näyttävät ihan rikkiksiltä… en keksi narskuille muuta paikkaa. Tähän tulee vielä kivireunukset ja odottelen että nuo kasvit leviäisivät… Tämä on siis vasta viime syksynä tehty…

keijunkukat selvisivät talvesta, jossain pitäis olla ihan vihreälehtisiäkin… en löytänyt niitä…

operaatio, rumien tikkaiden piilotus, humalat huitelevat jo melkein kolmessa metrissä : )… taustalla villiviini ja oikealla oli flammendanz, joka paleltui, lykkää kyllä jo uutta versoa. Vielä kunnolla siivoamattomaan penkkiin tulee samettiruusut, kunhan uskallan istuttaa…

Tämä ihanuus kirjava villiviini odottaa vielä paikkaansa… ei voinut vastustaa…

Ohotanmaruna kukkii…

Tiarellat leviää kivasti…

Pallerolaukka ja kuunlilja ovat kavereita : )

Lime suikeroalpi, tykkään tästä : )

Näitä havujen paikkoja jäin vielä miettimään… nuo pallotuija siis kasvavat jo tuossa. Tähän tulossa tuo kartiovalkokuusi ja nuo kaksi katajaa, jotka ovat tosi kivan näköisiä.

Edesmennyt puutarha-apulainen cairn Albert, kuuluu ehdottomasti mun pihakuviin… ollut poissa 1,5 vuotta Alberttia pystyi pitämään irti pihassa, vaikka tuo tie on aivan vieressä. Uutta koiraa westikkä Aukustia ei vielä ainakaan uskalla irti pitää, pelkään että se juoksee auton alle… no ehkä se vielä oppii, Albert eli 13 vuotiaaksi.

Arovuokot kukkivat ja kasvavat muuten yllättävän suuriksi : )

Maizu, mahtaisiko tuo olla kanadanvuokkoa?

Anita,no onhan se mahdollista, arovuokkona olen sen kyllä saanut ja jostain muistelen että kanadanvuokossa olis vain neljä terälehteä… en kyllä ole varma, mutta iso se on, tarha-alpi jää vielä toistaiseksi pituudessa toiseksi.

Enpä minäkään ole varma. Terälehtiä kanadanvuokosta löytyy viisi, mutta lehdistä ne erottaa helposti, kun ovat vierekkäin. Mutta pelkän kuvan perusteella… ei ole minun taitolajini…

täytyypä käydä laskemassa nuo terälehdet : ) ja lehdet vierekkäin… hmm

Oikeassa olit Anita, vuokoissa on 5 terälehteä, mulla on siis Kanadanvuokkoa : ) ja arovuokko puuttuu tyystin. ja jos naapurit nyt mut näkivät, niin kohta lamppuauto ajaa pihaan… kävin saunatakkisiltaan pyyhe päässä laskemassa terälehtiä, heh.

Tervetuloa joukkoon :smiley: