Maksaruoho, Sedum

Aloitanpa nyt tälläisenkin topicin, kun en maksaruohokeskustelua kootusti yhden otsikon alta löytänyt. Kyselin jo jossain huonekasvitopicissakin pari päivää sitten paremman puutteessa, mutta taisi olla väärä paikka, kun kukaan ei vastannut.

Siis:

Mikähän tällä kaukaasianmaksaruoholla on hätänä, kun se ei näytä tämän paremmalta? Liikaa tai liian vähän jotakin ilmeisesti? Paikka on räystään alla eli rutikuiva. Aurinko paistaa aikaisesta aamusta hieman yli puoleenpäivään. Kasvi on ollut tuossa kolmisen vuotta, ja luikertelee kyllä iloisesti sinne tänne ja kukkii muutamalla kukkavarrella, mutta eipä tuo kovin kauniilta näytä. Ohessa kuva:

Laitetaan noiden käppyröiden lisäksi jotain vähän kauniinpaakin vielä, eli pääskynmaksaruohot viihtyvät tässä paahteisessa kaukalossa mainiosti havujen seurana.

Vielä lähikuva:

Onko muuten kamkatchanmaksaruoho (miten ikinä kirjoitetaankaan) ja pääskynmaksaruoho sama asia? Tuossa penkissäni näyttää asuvan kahta eri lajiketta, vaikka pääskynä/kamkatchana olen molemmat hankkinut.

Vähän sekaisin olen noiden maksaruohojen (kin) kanssa. Luulisin, että pääskynmaksaruoho on matalampaa.

(Outzin talo näyttää ihanalta 50-luvun kivitalolta liuskekiviportaineen )

Outzi, oletko kastellut kaukaasialaistasi? Siskoni pihassa osa maksaruohoista oli saman näköistä ja siinä ajattelin ongelman olevan kuivuus. Kasvoivat savimaassa paahteessa ja rinteessä jossa kasteluvesikään ei kovin hyvin pysynyt.

Platon, en ole kastellut juurikaan, ehkä pari kertaa kesässä ja sadevesihän ei tuohon osu, ellei ihan vaakasuoraan taivaasta tule. Samassa penkissä keltamaksaruoho, pääskynmaksaruoho, alppikärhö ja rauniokilkka näyttävät kuitenkin pärjäävän eikä syyskaunosilmäkään näytä valittavan, se on tosin vasta viime vuonna istutettu. Rauniokilkan siirsin jo pari vuotta sitten pois, mutta aina se näyttää uudestaan tunkevan esille ja alppikärhönoksia olen tuohon tökännyt pystyyn pari kesää sitten ja ihan itsekseen on lähtenyt sekin kasvamaan.

Jos kaukaasianmaksaruoho on enemmän kosteutta vaativa, niin tarvinnee siirtää se tuosta pois, ettei tarvitse turhaan talon seinustalla kauheasti vettä lutrata.

(Niin ja välkelle kiitos talokehuista. Mäkin tykkään, vaikka 60-luvun puolella se kyllä rakennettu onkin(1962). hymy)

Outzi, siskoni pihassa oli myös useampia maksaruoholajeja samanlaisessa paikassa ja kasvoivat silti sitä yhtä lukuun ottamatta hyvin. Kaipa noissa on lajikohtaisia eroja kosteuden suhteen.

Voi herranlettas... silmän isku

cool minä en enää kertakaikkiaan saa katsella minkäänlaisia maksaruohokuvia kun olen niihin aivan ihastunut. Viime kesänähän niitä täältä penttiläisiltä sain jo aika monenlaisia ja monet ovat lähteneet kasvamaan hyvin mutta muutamat on nuukahtaneet... nyyh

Onhan kaunis maksaruoho,mistä noita saa?

mykerömaksaruoho

Kirjavalehtinen frosty morn ostettu kauppilalta.

kaukasianmaksaruoho, punainen ja valkoinen

mulla maksaruohot kasvavat ravanteikkaassa mullassa ja voivat hyvin.

syysmaksaruoho muistaakseni

Wau, upea tuo tähtiputken kaksivärinen maksaruoho...kuola valuu...itsellä on tällaista tummalehtistä, en kyllä tiedä

sen nimeä.

Keltamaksaruoho kukkii... kasvaa melkein sorassa.

Keltamaksaruoho haisee järkyttävän pahalta kukkiessaan, mökillä etsittiin syyllistä haisuliinia pitkään ja lopulta haistelu johti tulokseen, mitä isompi maksaruohopuska sen kaameamopi haju tyynellä rannalla. oholamppuoho

Kaunis postikortti