Ostin huutsikasta yrttikirjan ja siinä oli laitettu kalliomaksaruoho yrttikasviksi. Tietysti piti mennä maistelemaan; on ihan kiva mieto, hieman kirpeä maku. Voi kuulemma laittaa esim. salaattiin tai leivänpäälle.
Ihan totta? Mikä kirja? tää ryntää heti maistamaan…
Helga Fritzsche: Oma yrttitarha
Leikataanko katkera(kelta)maksaruohon kukintovarret pois. Näyttävät ainakin kovasti kuivilta. En muista, miten viime vuonna niiden kanssa toimin. Luonnossahan ei niitä kukaan leikkele ja omanikin on luonnonvarainen.
Ihanan värinen! (nimetön pikkuinen)
Tämä vasta upea ja toinen kukkaterttu nupulla, en muista nimeä.
Näistäkin ehtivät tänä vuonna melkein kaikki lajit kukkaan.
.
Elä viitti, Kurpitsa, nämä valkokukkaiset variegatat tuottaa nyt minulle pakkosaada-ahistusta :)Oliko jossain mainintaa, että taantuvat helposti? Koitan tässä keksiä syitä, miksi unohtaa moiset… ei kyllä ole hullumman värinen itseasiassa tuo NooraNokkosen viimeinenkään…
Kurpitsan valkokukkainen variegata pääsi ensikesän hankintalistalle ! Se lista alkaa olla vain huolestuttavan pitkä…
Heksu, aina joku oksa nousee siitä vihreänä.
Sekö sitten leikataan irtipoikki se väärän värinen verso?
Niin olen tehnyt.
LÄhtee muuten kasvamaan pelkästä lehdestäkin,kokeilin kesällä.
Riresa, minä torjun tuota korkeiden maksaruohojen retkottamista leikkaamalla versot keväällä puoleen mittaansa - pysyvät tanakampina. Leikkaamisessa voi tosin olla se ongelma, että kukinta viivästyy (minulla tuo kasvukausi on pidempi), mutta ainahan voisit testata tätä konstia jollakin yksilöllä.
Kauniita maksaruohoja Kurpitsalla ja NooraNokkosella - näin syksyllä nämä ovat arvossaan, kun useimpien muiden kasvien kukinta on jo ohi. Ja mehiläiset saavat varastot mettä täyteen!
Näin helppoa on 'Herbstfreude'n [sic: syksyn ilo] lisääminen: heitetään keväällä ne leikkuujätteet kompostikasan päälle ja kurkataan syksyllä uudestaan kompostiin.
Zibuli, kiitos neuvosta. Pitääpä kokeilla niin, että leikkaan osan ja katson miten käy.
Kaikin puolin hieno kasvi tämä komeamaksaruoho, kunnes on kukinta parhaimmillaan eikä kukaan ole tukenut sitä..
Heksu,käyhän pelastamassa kukinnot maljakkoon,kestävät tosi kauan ihan kuiviltaankin. Mulla on ollut nyt kolme viikkoa,eikä mitään varisemisen eikä kuihtumisen merkkiäkään!