Tervehdys kaikille! Maksaruoho liittyy teidän puutarhaihmisten joukkoon. Asustelen V vyöhykkeellä ja olen laittanut pihaani enempi ja vähempi tosissaan n. 15 vuotta. Tässä yksi viime kesän projekteistani.
Viime kesänä isonsin tuota lammikon ympärystä. Nyt siinä kasvaa lisää kuunliljoja ja vähän muuta sekalaista. En ole siihen täysin tyytväinen ja luultavasti se kokee pienoisia muutoksia kasvien osalta tässä myöhemmin.
Yksi suosikkikukistani on Malva. Se on niin hennon värinen ja siro!
Teresanruusu on toissa kesän uusi tulokas. Kukkivat upeasti ja näyttävästi ja lisäksi huumaavan tuoksuisesti.
Viime kesänä hankittu Kärhö kukki myös upeasti alkukesästä. Olin epätoivoinen sen risukasan keväällä nähdessäni ja olin jo varma sen kuolemasta, mutta annoin jäädä siihen ja kohta se lykkäsi silmuja toisensa perään ja kukinta oli näin hempeää, aah!
Muutaman vuoden takaista, itse kasvatettua Päivikkiä eli Keskipäivänkukkaa. Nyt joku luulee ettei mun pihalla kasva kuin vaaleanpunaisia kukkia :) Löytyy kyllä paljon keltaista ja myös jonkin verran siniseen vivahtavaa lilaa.
Tässä liljat viime kesältä, nehän eivät vielä kuki, ainakaan täällä.
Tässä
lempipaikkani. Ainoa miinuspuoli on tuo aika iso piilipuu,
joka luo oksansa pation ylle, varistaen joskus jo kesäkuussa
ensimmäisiä keltaisia lehtiä joka puolelle. Kaivele niitä sitten
kivien seasta:( Mutta samalla se antaa suojaa osan aikaa
päivästä paahtavalta auringolta, joten saa jäädä paikoilleen.
Pidän kivistä, varsinkin liuskekivistä ja kiviä onkin vähän joka paikassa meidän pihassa. Ne ovat kauniita ja niillä voi "sisustaa" pihalla mielin määrin. Joku voi tietysti olla toista mieltä........
Ai miten sievää!! Onko tuo keijuangervoa tuossa altaan ympärillä?
Kivan näköistä on maksaruohuolla.
Kiitos kommenteista. Olen puurtanut nyt n. 15 v enempi ja vähempi tosissani pihan suhteen. Välillä menee kesiä etten tee juuri mitään, siis perushuollon lisäksi, kuten tänä kesänä. Sitten taas innostun luovaan toimintaan.
Sammalleimua se on ja kukkii ihan mättäät (vaalean)punaisenaan. Nyt siinä on lisäksi pikkusydäntä ja kolmenlaista kuunliljaa. Jättikuunliljat istutin viime syksynä.
Itse pidän kovasti lammikosta, se avautuu mukavasti keittiön
ikkunasta. Oli ehdoton valinta lammikon paikaksi ja lisäksi on lähellä
oleskelupaikkaa. Veden solina rauhoittaa kummasti, kun istuskelee
aamukahvilla pihalla. Kesäaamuisin on mukava seurata miten linnut
tulevat kylpemään lammikolle, lentelevät suihkun alta edes
takaisin. Ei niille kelpaa oma allas, vaikka sellaisenkin ostin varta
vasten:)
Kaunis patio alue sinulla, piilipuu on kaunis tossa vieressä ja toimii vähän niin kuin katoksena. Nätti on myös lampi.
Tosi kaunis on tuo lempipaikkasi, oleskelupatio tai terassi. Minäkin tykkään kivistä. Ja tuo valkoinen kärhö, huooooh !
Maksaruoholla on tietysti myös maksaruohoa:) Tässä tämä keltainen versio, olisko Kamstsakan maksaruohoa tai jotain sinnepäin
..ja
tässä sama penkki toisesta suunnasta kuvattuna. Siinä nuo aukeamattomat
maksaruohot ovat punaista sorttia ja aukeavat sopivasti keltaisen
jälkeen.
Tarkkasilmäiset huomasivat jo sammalleimua ihanasti sikin sokin maksaruohojen kanssa. Saavat ollakin. Tämä on yksi mieluisimmista kukkapenkeistäni ja myös ensimmäinen kyhäelmä, suoraan koivun alle! Upea iso kivi kruunaa kaiken ja koivukin on komea.
Keväällä penkki on
kauttaaltaan peittynyt sammalleimun kukkiin. Keltainen maksaruoho
aloittaa n. viikon, kahden päästä siitä ja sitten jatkaa punainen versio.
Käytänössä se on lähes koko ajan kukassa. Takana on vielä peurankelloa
joka kukkii siinä välissä. Vuorenkilven aina vihannat lehdet tuovat
siihen oman leimansa. Seassa on vielä (iso)maksaruohoa ja aho-orvokkia ym. Muuta vikaa (mielestäni) ei ole, kuin rikkaruohomisen hankaluus. Eipä niitä paljoa pääse noin tiheään mattoon kyllä muodostumaankaan.
Keisarinkruunun upea kukinta alkaa olla jo loppusuoralla, toki muutama nuppu vielä näkyy. Kultahelokki ei tykkää sateista ja onkin siksi vähän valjun oloinen. Odotan poutapäiviä, että se pääsisi oikeuksiinsa. Silloin se helottaa nimensä mukaisesti ihan keltaisenaan koko alue ja kukinta kestää viikkoja.
Tässä
vähän laajempi kuva penkistä, kaikki ei silti mahdu kuvaan. Siitä
puuttuu ainakin neilikkaruusu ja keijuangervot (vasemmalla)
Etualalle jää piiloon tulikellukka ja oikealle vuorenkilvet ja osa malvoista. Olen pyrkinyt, että tässäkin penkissä aina jokin olisi kukassa. Viimeisenä myöhään syksyyn kukkii taustalla (yläoikealla) oleva piisku. Penkki on munuaisen muotoinen ja kätkee sisälleen likakaivon kannet, näkyvät kyllä kuvassa.
Pakkohan nämä itsestään kylvääntyneet pikkuorvokit oli pelastaa purkkeihin. Värejäkin oli valita asti. Laatoista näkee miten märkä täällä on jatkuvasti, kuva on napattu tänään.
Kaunista ja hoidetun näköistä on pihallasi, Maksaruoho! Tuo vesiaihe on tyylikäs ja terassin mallia täältä olenkin haeskellut...!