Onkos kukaan muu kasvatellut tätä? Mulla on kasvihuoneessa todella komea Malabarinpinaatti joka on kukkinut hienosti koko kesän ja nyt siihen on ilmestynyt mustia siemenkotia. Mietinkin missä vaiheessa nuo siemenet voisi kerätä. Pitääkö odotella, että tuo pallukka pinaatin varressa kovettuu vai pitääkö sen ollakin sellainen nahkea ja kimmoisa pallukka?
Olisi kiva saada tästä siemenet ensi keväälle kun en halua noin suurta köynnöstä raahata sisälle, ihan jo senkin vuoksi, että en halua sitä alkaa myrkyttämään ja pelkään että sen mukana saattaisi tulla jotain öttiäisiä jotka leviävät sisäkasveihin.
Satu-71, ootko kasvattanut malabarinpinaattia pelkkänä koristeköynnöksenä vai myös hyötykasvina ? Minä meinaan myös kylvää sen täksi kesäksi (pitääkin varmaan ryhtyä toimeen) ja laittasin sen mielellään ulos terassia vasten. Kasvihuone on senverran pieni ettei sinne oikein mahtuis muuta kuin varsinaiset hyötykasvit.
Ootko tätä käyttänyt keittiössä, ja jos oot niin arvostelut ?
Kasvatin viime kesänä malabarinpinaattia. On todella kaunis kun pääsee kasvuvauhtiin ja kukkii. Minulla jurotti alkukesästä (kylmät kelit ja latvominen ehkä syynä) ja näytti, että ei lähde ollenkaan köynnöstämään, mutta kun pääsi kasvuun, niin äkkiä oli täyttänyt telineen. Yllättävän vähän tuli tätä sitten loppujen lopuksi käytettyä ruuaksi, tuoreeltaan lähinnä salaattien seassa. Pakastettavaksi ei oikein sopinut vaan ryöpätessä meni sellaiseksi inhottavan limaiseksi. Kerran jouduin muutamat lehdet kaivelemaan tästä johtuen muiden pinaattien seasta pois. Mulla on siis vain yhden kesän kokemus tästä ja luulen, että jos jatkossa kasvattelen, niin koristearvo on suurempi kuin ravintokasvina (lehtivihreää kun puskee joka paikasta kesällä, niin tämä ei ainakaan makunsa puolesta syrjäytä muita pinaatteja tai salaattikasveja).
Kuinka leveenä se kasvaa ? Saako yhdellä taimella peittoon sellasen vajaa metrin levyisen köynnösritilän vai pitääkö varata kaksi ?
Etsin tässä kylvö- ja kasvatustietoa ja tällasta löytyi:
Kylvöaika: maaliskuu. Liota siemeniä 1 vrk ennen kylvöä. Kylvä siemenet kylvömultaan ja peitä ohuelti. Idätys alalämmön päällä (25-30 C). Itää 10-30 vrk:ssa.
Täysimittaisen kasvin koko 200-300 cm.
Nuoret, rapeat lehdet ovat hyvän makuisia. Vanhemmiten ne muuttuvat limamaisiksi, jolloin niitä voi käyttää keittojen suurustamiseen. Uuden sadon toivossa kasvuston voi leikata noin 20 sentin korkuiseksi ja jättää siihen muutaman sivuverson.Syksyllä versoihin, joita ei ole kesän aikana lyhennelty, muodostuu pieniä, mustia siemeniä. Kuivatut siemenet voi varastoida viileässä ja kuivassa paikassa seuraavaan kevääseen.
Lähde mm. Kodin pellervo
Laitoin ne siemenet vesilasiin likoamaan, vesi värjäytyi niistä kauniin punaiseksi.