Laitoin n. 2 kuukautta sitten mangon kiven multaan...ja nyt siitä on noussut n. 5 cm pituinen taini jossa on jo 5-6 pientä lehteäkin Kuinka nopeasti mango kasvaa....eli pitääkö piankin varautua vaihtamaan isompi ruukku?
Yrtin kasvattaa joskus mangoa, se hurahti ensin noin 10 sentin pituiseksi, tyssähti siihen ja lopulta kuoli. En tiedä mistä tuo johtui, ehkä se ei saanut riittävästi valoa tai sitten kastelin sitä liian vähän.
Nyt minulla on suunnitelmissa kokeilla mangon kasvattamista uudestaan, mutta ongelmana on etten ole saanut siemeniä itämään. Yhden kylvin multaan viime vuoden puolella huonolla menestyksellä, siitä ei koskaan tullut mitään. Pitääkö sille siemenelle siis tehdä jotakin etukäteen ja minkälaiseen multaan se kannattaisi kylvää? Laitoin äsken syömäni mangon siemenen veteen likoamaan, mutta kannattaisiko se vain tyrkätä heti multaan ja antaa rauhassa itää?
Toivottavasti Omppu2:n taimi pärjäilee hyvin, en osaa itse antaa mitään hoitoneuvoja sille.
Minä ainakin laitoin mangonsiemenen ihan tavalliseen kylvömultaan...aluksi peitin ruukun muovikelmulla mutta se pitää päivittäin ottaa joksikin aikaa pois ettei siemen homehdu. Otin siemenen päältä sen vaalean kovan isomman kuoren pois ja laitoin sen sisältä paljastuneen vaan multaan. Kastelua päivittäin mutta multa ei saa olla liian märkää..ja mielellään saa kuivahtaa kastelujen välillä! Minun mangontaimeni on nyt melkein 15 cm korkea ja hyvin kasvaa! Lehdet ovat jo aika suuret!
En tiedä onko se siemen liotus vedessä hyväksi...itse laitoin vaan suoraan multaan. Itselläni on myös itse kasvatettu avocado...joka taitaa olla pian 20cm korkea!!
Tsemppiä nyt kasvatukseen ja toivottavasti onnistuu!
Millä sen vaalean hitsin kovan kuoren siitä päältä saa pois? *miettii kaikkea moottorisahasta alkaen*
Itse irroitin sen kovan kuoren varovasti pois terävällä veitsellä kuoren reunoja pitkin...mutta hyvin varovasti ettet vahingoita sisällä olevaa siementä! Veitsenterän jos saa ujutettua vaalean kuoren reunojen väliin ja kääntää veistä siinä varovasti ja sitten voi yrittää sormillaan irroittaa kuorenpuoliskoja toisistaan mutta taas varovasti!
Itse en kokeillut mutta mietin että hiekkapaperillakin voisi yrittää hioa kuorta niin että se haurastuu!
Minulla on yksi mango joka on nyt kaksi vuotias ja noin 15 cm korkea sekä kaksi tänä keväänä noin kuukausi sitten istutettua jotka on nyt noin 5-6 cm korkeita. Huomasin että altakasteluruukku, länsi-ikkuna, ja silloin tällöin suihkuttelu ovat hyväksi. Vetoa ei siedä.
Nyt kun minulla on nämä kaksi uutta niin toinen on lehdiltään vaalean vihreä ja toinen tumma lähinnä melkein punaisen ruskea. Olisivatko eri lajiketta. Mango on helppo juurruttaa kun halkaisee ensin siemenen joko viilapenkissä tai terävällä veitsellä pääasia on että saa sisällä olevan siemen ehjänä. Minulla nyt kun laitain siemen multaan muovin alle meni siihen että taimi nousi kaksi viikkoa aikaa.
Mitä voisin tehdä kun mangoni on lakannut kasvamasta...ei ole kasvanut enää vähään aikaan yhtään. Voiko johtua siitä kun vaihdoin multaa ja siemen katkesi varreasta ja juurista irti kokonaan. Varsi on kuitenkin ihan ehjä ja juuret kokonaan kiinni varressa....johtuneeko tästä?
Minunkin vanhempi mango oli tuossa muutaman kuukauden sen näköinen että ei viru ei vanu, mutta sitten teki kaksi oksaa ja nyt kasvaa taas hyvin. Olisko kärsinyt vedosta, kun tuuletin liian ahkeraan.
Nyt mangoni on jälleen alkanut kasvattaa uusia lehtiä...taisi pitää vain pienen tauon kun tässä jokin aika sitten ei kasvanut yhtään!! Lehtiä kyllä tulee uusia mutta korkeutta ei ole kasvanut...edelleen on n. 10cm korkuinen...mutta kai siitä vielä kasvaa?!!
Yhessä kirjassa oli, että mangon siementä pitäis pitää ennen istutusta vähintään 1-2 viikkoa vesilasissa ja vaihtaa vesi joka toinen päivä… en sitte tiedä että kasvaako hyvin myös silloin jos törkkää suoraan multaan…? mutta ajattelin tehdä niinkun siinä kirjassa neuvottiin…
Ficus85, ollaan taidettu lukea samaa kirjaa Minäkin tein niin kuin kirjassa neuvottiin, mutta taisin vetää vesiperän. Siemenen paksu ulkokuori halkesi vedessä liotessaan yhdestä kulmasta (oli vedessä kolme viikkoa) joten ajattelin sen olevan voimissaan ja itämiskelpoinen. Istutin multaan ja nyt puolentoista kuukauden jälkeen - ei mitään.
Vielä en ole uskaltanut kaivella multaa ja tarkastaa mitä tapahtuu vai tapahtuuko mitään, jos vahingossa katkaisen vaikka sen ainokaisen juuren tai sirkkavarren. Odotan siis vielä kuukauden-pari ja sitten alan tonkia.
Juu Mullakaan ei se siemenen lasissa juurruttaminen oikeen onnistunu, tai tavallaan onnistu, että siihen kasvo sellanen pieni juuren tynkä, Mutta kun laitoin sen multaan niin noin viikon päästä kurkkasin niin oli vähän homeessa ja ihan tummunu se siemen. Ehkä sitä vois vielä joskus koittaa..
Jostain kans luin et jos mangoa haluaa kasvattaa siemenestä niin kannattais valita mahdollisimman tuore hedelmä, missä on mahdollisesti vihreämpi siemen (eikä ruskea)..
Oho. Ja minä valitsin hedelmän sen mukaan mitä pehmeämpi ja kypsemmän oloinen se oli Tästä pitänee tehdä pieni tutkimus tuoreella ja reilusti kypsällä hedelmällä, liottamalla ja ilman jne. Kylmäkäsittelyä mangon siemen varmaankaan ei kaipaa? Ehkä sitten keväämmällä
Niin kevät saattais olla parempi aika kokeilla.. Laitappa googleen hakusanaks "mangon kasvatus" niin sieltä tulee jonkun opiskelijan kotisivut, mistä just luin sen ja siellä tais olla muitanki hyviä vinkkejä mangon kasvatuksesta..
eikun anteeks!!! siellä olikin että valitse mahdollisimman kypsä hedelmä, hups… ite yritin sellasesta ihan raakileesta niin ihmekkös ei onnistunu ollenkaan
Kun oli tuossa puhetta siitä, etten uskalla tonkia mangon siementä ruukustaan..
Eipä tarvihe enää murehtia asiaa, kissa hoiti homman puolestani. Töistä kotiin tultuani oli ensin vastassa tyhjä purkki ja purkkia seurasi multavana joka viimein johti siemenen luo
Siemen onneksi näkyi olevan ihan hyvässä kunnossa ja juurikin sillä oli, eli toivoa vielä on! Iskin sen takaisin purkkiinsa, katsotaan miten täräyksestä selviää. Ei vissiin kyllä ole mikään kovin kranttu kasvi kyseessä..
Minäkin kannan korteni kekoon tässä mangokeskustelussa. Itselläni on vähän yli kaksivuotias mango. Idätin joulukuussa ja kasvatin taimen eteläikkunalla, joten vuodenajalla ei varmaan ole kovinkaan paljon väiä, jos vain on valoa ja lämpöä tarpeeksi. Idätin siemenen varmaankin samaisen kirjan ohjeiden mukaan josta tuossa aikaisemmin puhuitte, eli vesilasissa.
Liotin siementä vesilasissa pari viikkoa ja laitoin multaan (muistaakseni kaktusmultaan) sen jälkeen kun siemen oli haljennut. Ei kestänyt kovinkaan kauan kun sirkkataimi ilmestyi purkista. Olen saattanut puhua aiheesta, joskus vanhan puutarhenetin puolella.
Olen samalla tavalla idättänyt kaksi siementä hyvällä menestyksellä. Kämpässäni oli talvellakin todella lämmin, noin 25 astetta. Kaikki eksoottisten hedelmien siemenet itivät todella hyvin siellä. Ensimmäinen mangoni kuoli puolenvuoden iässä lomamatkan aikana, mutta se toinen on hyvällä menestyksellä elänyt jo tosiaankin kaksi vuotta. Ensimmäisenä talvena se oli olohuoneessa ikkunalla, pysyi hyväkuntoisena, mutta ei kasvanut. Keväällä sai ripsiäisiä, varmaan kun en muistanut suihkutella, mutta vein sen kesällä ulos ja myrkytin. Kasvoi iloisesti kesän ulkona ja on nyt viettänyt talven chilien seurassa kasvivalon alla. On kasvanut koko talven. Pidän mangosta, koska se kasvaa kauniisti ja on todella kaunis ja vihanta viherkasvi. Eikä kasva honkkeliksi, kuten monet muut eksoottiset kasvit.
Nyt on uusi mangonsiemen itämässä. Laitoin tällä kertaa suoraan multaan, joten katsotaan nyt miten tässä kokeilussa sitten käy.
Hihhei!! Mango iti jälleen loistavasti ja nyt meillä kasvaa sellainen reilun viikon ikäinen taimivauveli…
Tässä mun mango Oli melko yllätys, että lähti itämään. Siemen oli tosi kuolleen näköinen jo kun kylvin sen. Sitten unohdin koko kylvöksen yhdelle hyllylle. Viikko sitten kauhukseni muistin sen ja mitäs sieltä löytyikään. Tänään just vaihdoin isompaan purkkiin kun oli kasvattanut juurta jo n.5cm ulos muovipurkin alapuolen rei´istä.
Mango on kyllä harvinaisen hauska kasvi. Tämä yksilö parinkuukauden ikäinen,kovan kuoren revin pois ja talouspaperin välissä idätin, muutamassa päivässä alkoi juurta pukkaamaan. Kasvutapa veikeä, tekee uusia lehtiä ryppäinä ja vaihtaa väriä lehtien kasvaessa tosi voimakkaan punaruskeasta kiiltävään myrkyn vihreään. Partsilla treenannu lasien takana muutaman päivän ja hyvin näyttää viihtyvän. Saa nähä kuinka kauan jaksaa kasvaa.