Mangostani (punamangostani), Garcinia mangostana

Mangostani  eli punamangostani on Kaakkois-Aasiassa kasvava ainavihanta puu, jonka hedelmä on syötävä. Mangostanipuu kasvaa 6–25 metriä korkeaksi. Sen kaarna on tummanruskea, lähes musta, ja hilseilee tihkuen kellertävää maitiaisnestettä.

Nimim. QiG oli laittanut toiseen ketjun tänään tämän mangostania koskevan viestin:

“Palstalla taannoin trooppisten puiden keskusteluissa puhuttiin Mangostanin kasvatuksesta. Toin viime keväänä Thaimaasta tuoreita Mangostaneja ja idätin siemenet välittömästi, 3 vkon itämisajan jälkeen, minulla kasvaa tuolla ikkunalla nyt 4 kpl jämäköitä Mangostanin taimia. Taimet ovat juroneet nyt heinäkuusta lähtien samassa tilassa, eli sirkkalehtivaiheessa, mutta ovat kyllä ihan pirteitä ja hyvävointisen oloisia. Trooppista ilmastoa olen yrittänyt luoda pitämällä taimet edelleen läpinäkyvien purkkien alla “kasvihuoneessa”.Olen selannut paljon englanninkielisiä sivuja, mutta ruukkukasvatuksesta huoneessa ei juuri löydy tietoa, vaan kaikki keskustelut tähtäävät lämpimillä alueilla ulkokasvatukseen. Taannoin P-netin keskustelussa puhuttiin juuri tämän hedelmän itämättömyydestä ja siinä vitsi onkin nimenomaan hedelmän tuoreus. Nämä ko. hedelmät kävin itse poimimassa suoraan puusta ja ne tulivat matkalaukussa Suomeen, joten olivat varmasti tuoreita itääkseen. Ja jotta tämä keskustelu ei siirtyisi mangon kasvatukseen niin kyse ei ole siis mangosta vaan ihan eri hedelmästä nimeltään mangostani engl. mangosteen.Eli onko jollakulla kokemusta Mangostanin kasvatuksesta huonekasvina ruukussa Suomessa?”

Kiitos Nuu uuden keskustelun perustamisesta! Odottelen innokkaana kokemuksia ja jos ei muuta niin raportoin omiani.

TIlannepäivitys. 2 mangostanin taimea on edelleen hengissä. 2 kuoli talven aikana ja kas kummaa, niillä ei ollut käytännössä juuri minkäänlaista juurta. Elossa olevat taimet ovat virkeitä ja hyvävointisen näköisiä, mutta edelleen molemmissa vain 2 “sirkkalehteä”. Englanninkielisiä sivustoja selatessani näyttäisi siltä, että 2 ensimmäistä vuotta on hidasta kasvua ja sen jälkeen lähtisi pyrähdys, jos hengissä selvitään. Kaikki kirjoitukset ovat vain jenkeistä lämpimiltä seuduilta, joissa kasvattelevat osan vuotta ulkona noita kasveja.
Eikö puutarhanetistä keneltäkään löydy kokeiluja mangostaanin ruukkukasvatuksesta huonekasvina?