No voihan...kaneliko ei sitten autakaan yhtään mitään? Meillä on sama ongelma kuin Tuulevalla ja tänään toiveikkaina kylvettiin puoli kiloa kanelia samankokoiseen viljelmään...siis hukkaan meni sekin mansikoiden pelastusoperaatio. Ukkeli teki muka oikein testin: yhteen murkkuja kihisevään mansikkaan laittoi ripauksen kanelia ja siitä ne kyllä hävisivät kiireesti...vaan eihän sitä voi joka mansikkaa yksitellen kaneloida...huoh! Kohta kutsuu kuokka koko mansikkamaata Ps. noita aiemmin manailemiani nälvikkäitä ei sen koomin ole näkynyt...
Mansikkasato menetetty jo raakileina.Onko kellään tietoa mikä vaivaa mansikkaa, kun marjojen kehitys pysähtyi pienille raakileille.Tuholaisia ei näy.Vaikuttaisiko viimekesän kuivuus vai vaivaako jokin sienitauti ? Kasvusto on muuten terveen näköistä.Täällä on monilla samanlaista ongelmaa.
Joo, kyllä minäkin tein ensin kanelitestiä:
Ripottelin kanelia suoraan isoon mansikkaan, ja johan 7 kpl (!!!)
murkkuja ilmestyi esiin mansikan sisältä paniikissa... Minä
tietysti onnessani sitten ripottelin koko ison kanelipönikän
mansikkamaalle, vaan ovat tainneet murkut tottua. Eilen olisi jo
pitänyt käydä katsomassa, onko mansikoita kypsynyt, mutta olen jotenkin
niin kyllästynyt tuohon muurahaissotaan tämän kesän osalta, etten ole
jaksanut edes rastasverkkoa raottaa. Olen kyllä sujuvasti kävellyt
mansikkamaan vieritse ja vilkaissut sinne päin. Ja jatkanut matkaa.
Ja
muurahaisista puheen ollen, (vaikkei nyt mansikan tuholaisiin liitykään),
kekomuurahaiset ovat keksineet alkaa värkätä pesää parin metrin päähän
takaovesta. Tarviis varmaan lorauttaa myrkkyä päälle, ennen kuin nousee
keko komea. Minun puolestani saavat metsässä elää miten tykkäävät,
mutta ei meidän takaovella...
Tuuleva, laita kekomuurahaisille kekoon raparperinlehtiä heinäsilppua tai muuta häiritsevää riittävän paksulti - muuttavat pois, muttei kyllä tiedä mihin. Näin hellävaraisesti ohjattuna menevät kauemmaksi. Myrkyt taas siirtyvät kähemmäksi....
Hei!
Löysin mansikoistani ruskeita kovakuoriaisia jotka syövät reikiä lehtiin ja munivat. Suihkutin Raid-kukkakilleriä röyhkeästi suoraan ötökän päälle parina päivänä. En siis myrkytellyt kasveja kauttaaltaan. Mansikoissani oli pari auennutta kukkaa ja nyt olenkin ruennut miettimään että, voikohan tämän vuoden satoa syödä ollenkaan vaan onko mansikat myrkyttyneitä?
En kuuklesta löytänyt mitään suoraa vastausta Raidin käytöstä mansikkamaalla