(Taudit ja tuholaiset, puutarha)
Hei mansikkafarmarit, pikaisia neuvoja kaivataan! Ensimmäistä kertaa yritän omalla eteläisellä lasitetulla parvekkeella viljellä kuukausimansikkaa, mutta huonosti näyttää menevän. Kuudesta isossa kasvatuslaarissa kasvavasta taimesta kahteen on tullut harmaata homekasvusta; harmaahomeko lie kyseessä? Home on alkanut taimen tyvestä ja taltuttanut tähän mennessä ehkä kymmeneksen taimien lehdistä: kasvaa lehden vartta ylös kunnes lehti menee lötköksi ja heittää henkensä. Kysymys nyt on, mitä pitäisi tehdä. Onko peli menetetty, vai voisiko muut taimet pelastaa poistamalla nämä saastuneet, vai voiko peräti saastuneet taimet pelastaa vielä jotenkin? Kaikki taimet, myös ne homeiset, ovat jo kehittäneet nuppuja, mutta ovat vasta ihan alullaan eivätkä kukassa. Apua kaivataan!
Olen ensimmäistä kesää mansikoiden kasvattaja. Minulla on noin 30 tainta. Ne kasvoivat alkukesästä hyvin ja kukkivatkin kohtalaisesti, mutta nyt uudet kasvut ovat vaalean vihreitä ja sairaan näköisiä. Mikä vaiva ?
Millainen kasvualusta eli multatyyppi mansikoilla on, ja oletko niitä lannoittanut jollain?
Eikös mansikka ole herkkä ylilannoittamiselle?
Tänä keväänä en lannoittanut maata ollenkaan, koska on vasta toinen kesä kun taimet ovat maassa.Minulle kerrottiin ,että vasta kolmantena kesänä kannattaa lannoittaa mansikkamaata.
Maa on savimaata johon on laitettu metsämultaa lisätty myös hiekkaa ja tietysti lannoitettu. Muistaakseni Y-2 lantaa.??
Olen mä lannoitellut kevättä ja syksylannosta. menikö sitten pieleen?
Minulla on Polkamansikkaa eikä niitä ole koskaan lannoitettu mitenkään, jollei nyt sitten paikalle tuodussa peltomaassa jotain ollut. Ja tänään söimme ensimmäiset kypsät mansikat (jeetuna miten maukkaita) ja pistin juhlallisesti ja naivin hyväuskoisena taas sen muovisen haukan pyörimään narusta roikkuen mansikkamaalle.
Viime kesänä rastaat kakkivat sen päälle, mutta kaikille riitti mansikkaa. Tänä vuonna raakileita on niin hurjasti että elättelen toiveita jopa säilömisestä talveksi.
Mansikka savimaassa on voinut juuristoltaan potea kuivuutta tiiviissä maassa, jos aikaisemmin on ollut nurmikkoa, ne keltaiset juurimado, sepäntoukat voivat nakertaa juuristoa. Samaa ongelmaa on minullakin ollut, harson pito kukintaan asti on auttanut, nyt on kokeilussa reiällinen muovi kaarien varassa - pitäisi pölyttäjien sentään päästä töihinsä kukkiin. Kovin tuulinen paikkaon rannassa, mansikka kärsii selvästi.
Hei, tietäiskö joku teistä mansikanviljelijäkonkareista (sanahirviö) mikä tauti mansikkoihini on iskenyt? Lajike on senga sengana ja tänä kesänä mansikoita ei tule juuri ollenkaan, lehdet ovat ikään kuin kuivuneita, rönsyjä ei tule ja lehdet ovat vähän kuin ruskehtavat reunoiltaan. Naapurin mansikoilla näyttäisi olevan sama tauti.
Uusiksi taitaa mennä koko penkit, mutta onkohan myös multa vaihdettava? 
Sama täällä ,sato menetetty.Mansikat kuivuneet pienille raakileille,muuten kasvusto tervettä.Tuttavillani on sanmanlaista ongelmaa. Eräs ammattiviljelijä arveli että se vvoisi olla joku sienitauti.
Olen ihan itse diagnosoinut mansikoideni vaivan harmaahomeeksi...
Kuvittelin, että kun poistan vanhat lehdet tarkkaan ja pidän kasvuston kuivahkona,
home ei tänä vuonna iskisi... Järjestin jopa altakastelun...
Niinpä niin...
Auttaako niiden vioittuneiden marjojen poistaminen mitään ?
Ovatko marjanalut vioittuneet jo kukkina niin pahasti, ettei mikään auta???
Vai jätänkö kaiken homehtumaan ja siirryn viljelemään vaikka juolavehnää
Entä jos uusisit mansikkamaan ihan kokonaan jos ei voittoa ala näkyä. Laitat siihen ensivuodeksi vaikka kauraa ja henettä ja valkkaat seuraavaksi mansikaksi kestävämmän lajikkeen. Kovana saa olla keräämässä kaiken homehtuneen kokoajan pois jos mielii kasvustoa puhtaampana pitää. Puhumattakaan heikoista ja kuolleista kasvinosista.
Apua! Mikä vaivaa nuoria mansikantaimia kun uudet lehdet ovat aivan kellanvihreitä vain lehtisuonet ovat tumman vihreää Alkuun kasvoivat rehevästi,mutta nyt huomasin ,kun poistin rönsyt että monissa taimissa on kalpeita lehtiä Typen puute ei pitäisi olla,maassa on vanhaa karjanlantakompostia.Vesi ei vaivaa on rinnepaikka.Kesällä oli varsiyökkösen vioituksia,mutta nyt ei ole nuukahtaneita lehtiä.Osa taimista on istutettu vuosi sitten ,osa tänä keväänä.Myyränkoloja en näistä ole löytänyt ,vaikka läheisessä vanhemmassa maasssa niitä on ollut.
Voisiko olla raudan puute?
Veikkaisin myös, että on liian typpipitoinen maa eikä saa kaikkia ravinteita tämän johdosta. Mansikka ei paljon lannoitusta tarvitse.
Liika typpi aiheuttaa myös rehevän kasvun eli pitäisi olla helposti arvioitavissa. Lisäksi liika typpi myös viivästää marjojen kypsymistä ja tekee niistä vetisiä.
Kyllä itsekkin ajattelin raudan ja magnesiumin puutetta ,mutta tokko niitä olisi saatavissa erikseen.Maata ei oltu lannoitettu millään aikaisemmin,nyt rönsyjen leikkauksen jälkeen annoin PK-lannosta juuri hivenaineiden vuoksi.Karjanlantaakaan ei ole hiljattain laitettu.Yli kymmenen vuotta sitten paikka oli karjan jaloittelutarhana,voimaa tuntuu vieläkin olevan.
Kiitos vinkeistä.
meinasin eilen linkittää tähän uutisen mansikan punamädästä mutta sitten melkein suutuin enkä viitsinytkään. (ja asiasta löytää tuolla haulla ihan kiitettävästi tietoa googlesta. eikä se edes ollut mikään uutinen; pitkään jo oli puhuttu:_))
ykkössivulta löytyy lauantaina, 22. maaliskuuta 2008 klo 14.35 “kirjoitettu” juttu. lukekaapa. onhan se tiedetty, että kun pohjanmaalla yritetään hyvää tehdä niin priimaa vaan pakkaa tulemaan. - todellisuudessa noin käy, kun juttuja siirtyy ja aluksi mukana ollut punainen siirtomerkintä häviää ja jutun päiväykseksi muuttuu siirtopäivä…
Oon hakemalla hakenut tietoa siitä mikä on sopiva silmäkoko verkko-aidalle joka tulee mansikkamaan suojaksi. Kyse ei ole siis siitä venyvästä rastasverkoska vaan rullatavararasta tehtävästä aidasta. Olisin kiitollinen tiedosta, turhan pieni silmäkoko kun nostaa kustannuksia ja turhan suuri taas on ilmiselvä hukka investointi.
Oon hakemalla hakenut tietoa siitä mikä on sopiva silmäkoko verkko-aidalle joka tulee mansikkamaan suojaksi. Kyse ei ole siis siitä venyvästä rastasverkoska vaan rullatavararasta tehtävästä aidasta. Olisin kiitollinen tiedosta, turhan pieni silmäkoko kun nostaa kustannuksia ja turhan suuri taas on ilmiselvä hukka investointi.