Meillä on hiekkamaa ja siinä mansikka ei viihdy muovin alla. Viime kesä oli ensimmäinen ja nyt olen miettinyt mitä pitäisi tehdä, ehkä odottelen vielä ja katson ensi kesän, sitten kyllä muovit lähtee jos ei nytkään mansikat kasva.
Tumpelo mansikkamaan kanssa ilmoittautuu. Viime kesänä sain yllättäen paljon mansikantaimia ja tottahan ne piti maahan laittaa. Kaivoin penkin nurmikkoalueelle (meillä pieni piha) käänsin maan, kokkareet ja juuret keräilin pois, lisäsin pari säkkiä multaa perään. Laitoin mustaa muovia ja mansikat reikiin. Niitä on noin parikymmentä. Teki kyllä satoa, mutta pieniä ja väkeviä, oikeastaan aika kauheita. Joka aamu kuitenkin kastelin maata. Kovasti kasvatti rönsyjä ja lehtiä, mutta mansikat jäi tuollaisiksi. Meillä tämän multakerroksen alla taitaa olla hiekkamaata.
Miten nyt seuraavaksi toimin mansikkamaan kanssa? Ihan saa kädestä pitäen neuvoa
Vielä on lumet maan päällä, mutta kohta sieltä kurkistaa jo. Pitääkö noi vanhat lehdet,varret ja kaikkia katkoa pois? Vai olisiko pitänyt katkoa syksyllä jo? No sitten kysyn että mikä huono tuossa muovisysteemissä on? Saisinko kuvia muista vaihtoehdoista, koska eihän tuo muovi kaunis ole.
Kun lumet tuosta sulaa pitääkö maalle tehdä jotain? Milloin lannoitetaan ja millä? Entä kastelu sitten?
Kilppu, mansikan maku riippuu paljon lajikkeesta. Pieni marjakoko periaatteessa isolla mansikalla viittaa tietysti kuivuuteen.
Mansikkamaalta voi varovasti harjata ruskeat lehdet pois keväällä uuden kasvun tieltä. Voi ne poistaa käsinkin, jos ei tuon enempää ole taimia.Eihän muovi huono ole, estää rikkiksiä kiitettävästi. Sen alle vain on huono kastella. Jotkut käyttävät olkia, jotkut pistävät mansikkansa ruukkuihin :-)
Mansikkaa ei kannata lannoittaa, se lisää lehtikasvua, muttei marjomista.
Missä vaiheessa mansikan pitäisi koulia? Tuntuu, että mansikoiden meno on tosi hidasta ja ovat kasvaneet rääpäleet ihan varmaan... sentin mittaisiksi jos sitäkään.
kuukausimansikan kasvatusohje "koulitaan kun ovat käsiteltävän kokoisia", oivallinen ohje, ei voi koulia kun ei voi käsitellä... tosipieniä ovat minullakin, mutta innostuvat kyllä kasvamaan kun pääsevät omiin taimipotteihinsa, työlästä näpertelyä luvassa.
Miten kauan teillä meni kuukausimansikan itämiseen?
Malttamattomana katselen omiani ja ei mitään eloa. Ovat olleet n.10vrk.
..kehtaanko sanoa..aurinkoisella ikkunalla...
Itse piilotin mansikkaiset siemenet purkeissaan paperipusseihin ja laitoin päälle vielä sanomalehden sivun. Kun olivat itäneet - meni ehkä viikko tai reilu - siirsin rappukäytävään ikkunalle jossa lämpötila on 15 ja 20 välimaastossa. Nyt on sirkkalehtiparin väliin joillekin ilmestynyt ihan pienen pieni mansikan lehti. Kaksi suurinta poimin tänään omiin purnukoihin ja katsotaan miten niille käy.
Lisäksi jo kasvihuoneeseen vein tilliä ja lehtisalaattia. Olisi juhannuksena ihana saada omien pottujen kera hieman vihreää. Edes pieni siivunen vain :)
Kylvin ahomansikan siemeniä 9.3. Iti n. viikossa. Nyt niissä on 1-2 kasvulehteä, eli pussin ohjeiden mukaan ne olisi nyt "koulimisikäisiä". Mutta kun ne on niin onnettoman pieniä ja suht harvaan kylvettyjä, etten tiedä, viitsinkö koulia ollenkaan, vai istutanko vaan suoraan maahan. Ja 100 pientä purkkia lisää ei yhtään innosta.
Mansikat itivät minulla valoisassakin, ja lämpimässä (24 C). Koulin tänään n. 4 cm kokoisia ja juuret ovat aika hennot. Kun pikkutaimet saavat hyvin valoa, ne alkavat vahvistua ja kasvaa ihan reippaasti. Kannattaa kylvää sen verran harvasti, että voi taimen kuopaista multapaakun kera omaan astiaansa. Vaikka siemenet saattavat itää hitaasti, niin niiden itävyysprosentti on mulla ollut erittäin hyvä (lajike Rügen), joten jos tilaa riittää voi kylvää suoraan omiin purkkeihinkin.
Harmittaa kovasti, etten tänä keväänä löytänyt ''Aleksandria'' tms. merkkistä kuukausimansikan siementä. Marjat ovat mielestäni aromikkaammat kuin ''Rügenin''. Kylvin jälkimmäistä puolipussia ja olen todella ongelmissa tuon tiheikön kanssa....
Mansikka meni minulla niiden lajien piikkiin, joista yksikään kylvö ei onnistunut. Näyttää siltä että joudun ostamaan taimet.... olen myös jo kaivanut maasta ruukkuun kasvariin noita vanhan mansikkamaan talvehtineita taimia josko sitä kautta saisi pari mansikkaa kesällä.
Onkos kellään kokemuksia Greenfinger merkkisestä mansikasta? Tuli nimittäin tilattua sitä eräästä postimyyntifirmasta, pitäisi kai olla amppeliinkin sopivaa.
Amppelimansikkani, jonka talvetin orapihlaja-aidan alla, ovat lähteneet kaikki neljä kasvamaan hienosti. Kuinka lämmintä pitää olla, ennenkuin voin siirtää ne takaisin ylös amppeleihin kasvamaan? Mikä kukkiva kasvi olisi hyvä pari?
Milloin on oikea aika ostaa masikantaimia ja istuttaa penkkiin? Pitääkö odottaa kesäkuun 10.saakka?
Tein penkin syksyllä kun sain muutaman mansikan taimen. Nyt ostan siihen penkkiin lisää taimia.
p.s.kuukausimansikan siemenet itivät, mutta kuivahtivat ennnen koulimista kun olin pari päivää oksennustaudissa (kamala noro-virus) ja jäi kastelematta
Eleonora, mansikkaa voi istuttaa milloin vaan, mutta taitaa olla niin, että taimia saa vasta vähän myöhemmin. Mutta heti vaan maahan kun ilmestyvät kauppoihin ja rönsytaimiahan voi istuttaa kun alkavat kasvaa.
Minulla on mansikkamaa vielä ihan ruskeana ja laajennusta suunnittelen - se on jo mustan muovin alla ollut, mutta koirankutales on repinyt muoviin reiän ja siinä kasvaa oikein komia heinäpuska Jahkas alkavat vanhat mansut kasvaa, napsin rönsytaimet ja laitan niistä uudet rivit.
Meillä mansikka on jo kovassa kasvussa etelä rinteessä.
Mikä on teidän mielestänne paras lajike?, noita kun on vaihtoehtoja.
Riippuu ihan mitä painottaa. Itse en ottaisi kovin härmälle alttiita lajikkeita. Hyviä on paljon, Kaunotar, ...
Viime yönä kuoli varmaan 30 mansikantainta (no, luokkaa 60 jäi silti), kun yöksi unohtui muovi pois astian päältä. Ja tietysti mielenkiintoisimmat lajikkeet kuolivat runsaimmin (mm Gigantella (yksi jäi henkiin), Moskovskii delikatess (6 jäi henkiin), Ali Baba (2 jäi henkiin)). Että jurpii. Mokomat kärtyt heti kuolemassa. Pitänee vast''edes ottaa heti itämisen jälkeen hiekasta pois eli koulia vaikka edes istutusmulta - hiekka seokseen, ettei kuivaisi niin nopeasti. Nyt oli ehkä 2 mm hiekkaa istutusmullan päällä ja se yhditelmä näkyy olevan hankalan nopea kuivamaan.
Harmittaa, kun en omassa mansumaassani aikoinaan merkannut mikä mitäkin lajiketta on, olisi voinut tehdä maistiaisvertailuja. Solprinssiä , gydaa, jonsokkia ja kaverilta saatua jotain lajiketta; solprinssiin ja gydaan en ole mielestäni missään mansikkatorimyynnissä törmännyt, tuo solprinssi on aikainen lajike, mutten siltikään huomaa minkään tuolta maasta erikseen aikaisempaan marjovan.
Mansumaa
on vielä haravoimatta, ja pienoinen innostus olisi tehdä uusi maa,
olisi kiva nähdä vähän kuvia mansumaistanne, jos vinkkejä ottaisi. Tuo
nykyinen on suht koht pieni; neljä sänkeä ja 13 tupsua jokaisessa.
Taitaa tuolla epäonnen numerolla olla vaikutusta, kun tuholainen on nyt
monena vuotena ollut riesana;-)