Mansikka, Fragaria

Oletteko lannoittaneet mansikkaa miten usein? 2 vuotta minulla ollut tuo penkki ja lannoitettu ei ole. Viime vuonnakin teki rehevää lehdistöä, mutta marjat olivat pienehköjä, vaikka kasteltiin joka ilta.

1 tykkäys

Mansikasta yleensä varoitellaan lannoittamasta typpi-pitoisella, muuten tulee vaan lehtiä sadoksi.

Aika kitsaasti olen koittanut olla, kompostista vähän multatäydennystä juurille tarpeen mukaan, ja tuhkaa ripsaus keväisin. Syyslannoitetta, jos muistan :/

Nykyinen mansikkamaa on parivuotias eli peruslannoituksella vielä mennään. Vähän tuhkaa laitoin pari viikkoa sitten, lähinnä lumen sulatukseksi. Viime keväänä oli ensimmäinen hyvä kukinta, mutta kuivuus vei sadon :(

Onko kellään kokemuksia vaaleanpunakukkaisesta Floria F1-lajikkeesta, Weibullsin hyllystä putosi pussillinen semmoisen siemeniä ostoskoriini.

Hei, mulla vanha mansikkamaa joka on kasvanut umpeen ruohoa. Edellisten omistajien aikaan taimien välissä on ilmeisesti ollut jonkinlainen ruohokate mutta hoidon puutteessa nurmikko on levinnyt siihen ja mansikan taimet ovat tukahtuneet. Minkälaista toimintasuunnitelmaa suosittelette palstan palauttamiseksi? Mansikoita oli kuulemma kuitenkin tullut vielä viime kesänäkin.

Ajattelin kaivaa esiin taimista parhaat, siivota rikkaruohoista ja istuttaa lavaan puhtaaseen multaan kesäksi. Itse mansikkamaan voisi joko perustaa kokonaan uuteen paikkaan, tai kääntää nurmen ja kesannoida yhden kesän, sitten syksyllä maan peitto mustalla muovilla, taimien istutus lavasta maahan.

Mutta millainen toimintasuunnitelma olisi järkevin pitemmällä tähtäyksellä?

Yleensä suositellaan kasvattamaan mansikkaa samassa paikassa korkeintaan viisi vuotta. Mansikoille tulisi tämän ideologian mukaan raivata uusi kasvupaikka, josta tulisi likvidoida rikkaruohot ja suorittaa maanparannusta.

Tuo viisi vuotta mansikan ikänä mietityttää minuakin. Olen suunnittelemassa systerillelni pihaa, jonka omenapuun ympärille olisi kiva laittaa spiraaliksi mansikoita tenavien napsittavaksi. Entäs sitten kun mansikat ränsistyvät? Mitä tilalle?

Ammattiviljelijät vuorottelevat mansikkamaan ja herne-kaura-sekoitusten kanssa. Ehkä siihen viisivuosivuoroittain sopisi vaikka sellainen ja kehystellä pajuilla tai jotain. Suoraan nurmikkoonhan mansikkamaata ei sais perustaa kun nurmikkomaassa elää niitä tuhoajia sellanen kööri mansikan kannalta. Yksi vuosi kauraa ennen ja kunnollinen maanparannus ja rikkaruohoseulonta niin ennen kaurankin kuin mansikoidenkin.

Miten olisi jos vaikka laittaisi kahteen osaan sen spiraalin ja vuorottelisi herne-kauraa ja mansikoita niillä puoliskoilla. Kauraa onneksi löytyy tosi matalaakin niin ettei siitä mitään hillitöntä tule ja herneitä ei niin paljoa vaaditakaan. Se viimeinen vuosi ennen kun mansikat taas laittaa laittaisin kyllä itse ihan pelkkää kauraa että se imee sieltä sitten liiat typet pois ja jättää toivon mukaan juuri sopivan määrän mansikoille. Sitten vaan vähän kompostilla paremmaksi taas ja mansikkapenkki pystyyn.

Meillä on mansikkamaa ollut samalla paikalla ainakin kymmenen vuotta. Välillä on vain uusattu taimet ja käännetty multa syvältä ja laitettu uusi mansikkakangas. Hyvin on saatu satoa, paitsi aina uusaamisen jälkeen ekakesä on ollut sadoltaan pienempi. Näillä pienillä tonteilla kun ei ole mahdollista vaihtaa kasvupaikkaa.

Kiitos hyvistä neuvoista. hymy Taidanpa aluksi vaan kesannoida paikan, saan yhden kesän aikaa miettiä tarkemmin miten jatkaa, mansikat saa tuottaa lavassa sen minkä pystyvät. Se saattaa jopa riittää - tarkoitus kun ei ole pakastaa talven varalle vaan saada tuoreita marjoja suoraan syötäväksi.

RAppeutuuko kuukausimansikkakin puutarhamansikan kanssa samalla lailla?

Temskukkahan se taisi käyttää mansikkaa reunuskasvina: helppo pomia, kaunis koko kasvukauden ja rönsyistä saa uutta reunusta vuodesta toiseen uusien istutusalueiden reunoille .

ei varmasti rappeudu (paitsi valkoinen,joka ei halua tehdä rönsyjä)

kannattaa tarkoin harkita,mihin sen laittaa reunuskasviksi,lemmikit pärjää
näettehän,että mansikat kasvavat oikeassa reunassa :)

Meillä kasvaa mansikkaa omenapuun ja marjapensaitten juurella. Mansikkamaa tekee rönsyjä ja en raaski kompostiin heittää. Silti mansikoista on pula, linnut ja jänikset toki vie osansaärtynyt

(Huoh, miten kaunis on Kibuvitsin lemmikkimeri!)

No niin on! Voi mansikkaparkoja .

Torvikukka, miten sinä olet mansikat istuttanut hedelmäpuiden ja pensaiden alle? Oletko jotenkin perustanut penkkiä niille? Käytätkö jotain katetta? Tarkoitus olisi tänä vuonna laittaa kaikkien hedelmäpuiden alle mansikkaa, mutta käytännön toteutus on vielä vähän hakusessa.

Minulla onnistu helposti. Piha on uusi eli omenapuutkin on vain 2 kesää olleet. Kun istutin puut laitoin multaan samalla taimia. Jokusen rikkaruohon joudun kitkemään kesällä. Katetta ei siis ole. Katetta olen talven aika miettinyt ja miettiminen jatkuu...

Se minun kukkapenkki- ja aluskasvimansikkani on kyllä ollut ihan villiä ahomansikkaa. Taimia kaivelin tuolta oman pellon ojasta ja sitten löysin niitä yllättäen jopa kuusien alta pihasta.

Ahomansikka on hyvä peittokasvi siis havujenkin alla. Pärjää vaikka missä.

Mansikkamaalle ostin polkaa 2 vuotta sitten 14 tainta, ja rönsytaimista lisäten on taimia jo 62, ja tänä keväänä taas niiden rönsyt....isäntää jo pelotti, sillä piti kovaa elämää että "pellon puolelle ei sitten levitetä senttiäkään tuota mansikkamaata!"

Minä tein uuden mansikkamaan viime kesänä - kahteen kertaan. Nimittäin mansikkakankaan kanssa tehty harjuistutus oli aivan mahdoton kastella. Eli en suosittele muovia tai kangasta ellei mansikoille laiteta muovin alle tihkukastelujärjestelmää.

Rakensin sitten kolmen metrin laudoista ruudukon, jossa aina kaksi lautaa ja 20 cm väli, ja sama toiseen suuntaan. Reikiin istutin mansikat ja oksahaketta ympärille kateeksi. Toimii todella hyvin, helppo hoitaa ja mansikat viihtyvät. Tänä kesänä teen rimoista matalat aidat, ja niiden päälle verkkopaneelit suojaamaan räkäteiltä. Mansikkamaan siirron tullessa ajankohtaiseksi voi tuon ristikkosysteemin nostaa sellaisenaan ylös ja laittaa valmiiksi tasoitettuun uuteen kohtaan.

Istuttaessa laitoin kalkkia, muuta lannoitetta ei ole laitettu. Muovin jälkeen helteistä aivan henkitoreissaan olevat mansikat lähtivät heti uuteen kukoistukseen. Käyttämäni lajike on Bounty, joka on terve ja kestävä ja hyvänmakuinen. Rönsyt vangitsen oksanhaarasta tehdyllä koukulla kasvualustaan juurtumaan (kätevästi erillisiin purkkeihin, mutta niitä pitää tietysti kastella).

Minulla olisi tuo muovin poisto edessä. Mansikkamaa on etelärinteessä, pitää miettiä miten saan rikkaruohot pidettyä pois, rikkaruohoja täynnä oleva entinen pelto kasvaa vieressä. Kariketta olen miettinyt nyt hädissäni olen laittanut kuivaa heinää.

Minun mansikkamaani taas on mustassa muovissa. Kastelu ei ole ollut ongelma savisessa vettäpidättävässä maassamme ongelma. Savimaassa vesi nousee johtumalla ja muovi pidättää kosteutta, joten edes kuivana viime kesänä en mansikkamaata kastellut. Tosin meillä lähistöllä nurmikolla milloin mikäkin ruiskutin ruiskutteli melko ahkeraan, kun muksut niin tykkää juosta veivata sen lentävän veden kanssa.

Että riippuu vähän paikasta ja maaperästä miten missäkin kannattaa tehdä. Musta muovi on kyllä kamala katsella, mutta kun katteen kanssakaan en ole saanut juolavehnää kuriin...siihen auttaa vain muovi tai myrkky...