Mulla ei ehtinyt kummastakaan tulla satoa, mutta ehkä ensi vuonna. Vadelmamansikka kyllä olikin vielä pienehkö. Ananasmansikan ostin viime kesänä Virosta.
Ei tullut vielä satoa, mutta ne olivat minulla melko pitkään lasitetulla parvekkeella, rönsyjä tekivät reippaasti - jos vaikka liikenisi ensi kesänä jo kiertoon asti. Ostin kolme kumpaakin, mutta hengissä säilyi vadelmamansikoista vain yksi, korvasivat kyllä yhden niistä minulle - rönsyjä teki tämä yksikin hyvin. Makuja toivottavasti pääsee maistelemaan ensi kesänä.
Ei tullut satoa mullakaan, toinen, en muista kumpi, ehti kukkia sisällä, taimet tuli niin aikaisin keväällä. Eikä siis kukkinut uudestaan ja toinen ei kukkinut muuten vaan. Mutta hyvin tuntuivat kasvavan ja toivon, että ensi kesänä päästään molempia maistelemaan.
Jospa kysyisi täällä. Eli olen koittanut idättää kuukausimansikkaa, taitaa olla lajia "rũgen". Muutamat niistä ovat itäneet mutta ne on niin pieniä että pullonkorkkikin olisi iso astia niille. Siis taitaa olla lehdet kokoa 1mm. Ei tahdo erottaa ensin olenkaan siitä mullasta ja hiekan jyvistä ennen kuin on lehdet auki. Saa suurennuslasilla hakea.
Ensinnäkin tekeekö kuukausimansikka satoa jo ensimmäisenä vuonna?
Kerkiääkö tuollaiset erittäin pienet taimet kasvaa kesäksi?
Ajattelin laittaa ne samaan purkkiin kuin minun runkotomaattini, koska ne molemmat kaipaa aika samanlaista lannoitusta. Purkki on sellainen neliönmuotoinen 35x35x25cm (30L) joten kulmiin voisi laittaa kuukausimansikan. En ainakaan ole nähnyt tietoa että ne eivät saisi olla samassa astiassa?
Mä idätin joskus kauan sitten kuukausi-/metsämansikkaa (en ole ihan varma, kumpaa oli, kun oli venäläinen pussi ja venäjäksi luki metsämansikka.) Taimet kasvoi ihan onnettoman hidasta vauhtia, mutta kun ne sai kesällä maahan, oli kasvutahti jo ihan erilaista. Satoakin tuli heti ensimmäisenä vuonna. Istutuksen jälkeen taimet kasvaa todellakin moninkertaisiksi, eli se kannattaa ottaa huomioon.
Kuukausiansikan siementaimet pitävät todellakin pienuusennätystä, hidaskasvuisiakin ovat aluksi. Vaan vauhtiin päästyään asvavat reippaina ja satoa sain minäkin kuten Anita kertoi tuossa. Olen myös venäläistä metsä(?)mansikkaa kylvänyt, kerrassaan hyvä aromi niissä. Hieman tavallista metsämansikkaa pidempiä ja kulmikkaampia marjoja tekee.
Kuinka isoksi nämä kuukausimansikat kerkiää kasvaa ennen kesää?
Olettaen että saan edes pidettyä noin pieniä taimia hengissä. Hieman pelottaa noiden pienien taimien kanssa kun jo pelkkä pinta mullan kuivuminen voi kuivattaa koko taimen. Eihän niillä ole kuin 1-2cm erittäin ohut juuri ja 1-2mm sirkka lehdet. Oli hieman siemeniä ilmeisesti kasaantunut kasteluveden mukana yhteen kohtaan, joten jouduin niitä hieman erottamaan toisistaan. Noissa kun koko kasvin voi viedä mennessään pelkkä kasteleminen.
Kouli ne syvempään (tai lisää multaa sirkkalehtiin asti varovasti), ovat sitkeitä sissejä
Hyviltähän nuo näyttää. Näyttää olevan jo ensimmäiset kasvulehdetkin muutamassa taimessa. Kouli ne omiin pieniin purkkeihin (ihan pienetkin riittää kesään asti) ja kastele alakautta, eikä tarvitse suotta hermoilla.
Kai noita voisi siirtää omiin purkkeihin, niitä joilla on jo muitakin kuin sirkka lehtiä, vaikka kyllä noin pienet mahtuu hyvin olemaan samassakin purkissa. Minulla olisi sellaisia 7cm syviä ja 6,5 x 6,5cm purkkeja. Ehkä laitan niitä niihin, ne kun on liian pieniä minun muille taimille. Ne taitaa olla mansikoille sopivia siihen asti kunnes ne istutetaan parvekkeelle. Pitäisikö jo ajatella jotain muuta multaa niille kuin taimi multaa?
Kokoa kuvan kuukausimansikalla on sirkkalehden päästä päähän noin 7mm ja korkeutta 1cm.
Sain nyt vihdoin nuo kuukausimansikat koulittua. Joten tässä viimeisimmät kuvat asiasta. Tuossa suurin yksittäinen kuukausimansikka, kylvetty 2.2.2013.
Kylvin tänään kuukausimansikan siemenet. Yritin saada vain pari siementä per potti mutta ne siemenet on niin pieniä että osaan meni ehkä useampikin. Täytyy sitten nyppiä ylimääräiset pois, vai saisiko kokeneilta kasvattajilta kannatusta sellainen että antaisi kahden taimen kasvaa samassa potissa vierekkäin ?
En ole ennen siemenestä mansikkaa kasvattanut, mutta ensi kesäksi haluan nyt paljon mansikkaa, amppeleissa ja kasvimaalla. Nämä on kuukausimansikkaa eli monivuotisena aion ne amppelissa kasvaneetkin sitten syksyllä istuttaa maahan.
Liliannen taimet näyttää hienoilta
Kaksi tainta potissa on realismia, ei niitä pieniä jaksa koulia ja vievät tilaa kasvatella jokainen oassa potissaan.
Taisin rojauttaa viisikin minitainta samaan pottiin ja hyvin mahtuivat kasvamaan. Paikoilleen istuttaessa olen nykäissyt potin taimineen kahtia , kastellut hyvin ja kasvavat koulimistavasta huolimatta. Tietty sadekesänä harmaahome on vaarana levitä ylitiheässä kasvustossa.
Jaa-a, olisikin aika aloittaa mansikan kylvöt, talouspaperin päällä on kirjekuoreen pakattuna ostomansikoiden pinnasta rapsuteltuja siemeniä jostain uudesta lajista.
Kiitos vahvistuksesta Valtsu.
Suosittelen suuresti myös ihan tavallista ahomansikkaa. Muutamasta rönsystä saa äkkiä isot kasvustot. Helppo!! Todella pitkä satokausi, hyvän makuisia (paremman kuin kuukausimansikat), ei homeet, eikä ötökät kiusaa. Ei juuri päästä rikkiksiä läpi. Pärjää kuivassakin, mutta ei pane pahakseen hyvin ravinteikasta ja humuksista maata. Kukkii ja marjoo aivan sikana kun pääsee puutarhamaahan. En ole jaksanut millään kaikkia poimia. Itse olen luopunut kuukausimansikoista kokonaan. Satokausi on paljon pidempi kuin puutarhamansikoilla.
Luin tuota netistä tomaattia ja mansikka juttuja. Muutamissa sanottiin että Mansikoita ei saa kylvää samaan maahan missä perunoita, munakoisoa, paprikat ja tomaatit on kasvanut. Ilmeisesti tomaattien ja mansikoiden läheisyys vähentää hedelmien tuotantoa ja lisää tuholaisia, jos ymmärsin asiat oikein.
Mielenkiintoista kun itse ajattelin laittaa mansikat ja tomaatit samaan astiaan. huh…
http://www.ehow.com/way_5768345_can-strawberries-tomatoes-same-garden_.html
ukkomansikasta saa myös hyvää maanpeitekasvustoa, nimimerkillä ´vallannut kasvimaan muutamasta karanneesta rönsytaimesta´…
Ja niistä karkulaisista tulee loppujen lopuks melkonen riesa. Valtaavat kukkapenkit, nurmikot ja joka paikan. 5 kesää kitkeny ja taas kitkeny, aina vaan löytyy. Suosittelen miettimään pari kertaa, ennenkun maanpeitekasviksi laittaa.
Menestyykö tuo ahomansikka ruukussa? Kun mulla nuo kuukausimansikat on tulossa ruukkukasvatukseen. Ja onhan ahomansikka nyt siis se ns. metsämansikka? muoks. joo on se, google kertoi.
Eikö kuukausimansikkakin ole ahomansikka. Tietääkseni ero on että kuukausimansikka ei rönsyile, kun taas tuo tavallinen ahomaksikka rönsyilee. Minusta rönsyilevä soveltuu parhaiten puutarhaan ja avomaalle, kuukausimansikka ruukku kasvatukseen, juuri siksi että se ei rönsyile.