Mansikka, Fragaria

Onko kyseessä Rainbow Treasure mansikka? Kasvatin niitä pari vuotta sitten ja niissä oli just noin vähän siemeniä.
Ne oli ihan nättejä kukkiessaan, mutta varsinkin niiden punakukkaisten marjat ei olleet oikein hyviä. Ne oli semmosia pitkultaisia eikä makeita. Mulla tais ne paleltua talvella, kun jätin ne parvekelaatikkoon. Muut amppelimansikat on yleensä talvehtineet ihan hyvin amppeleissa ja ruukuissa, mitkä on maata vasten lumen alla. Niissä parvekelaatikoissa ei ollut reikiä pohjassa, joten ne pääsi lumien sulettua täyttymään jäällä.

Tänävuonna kylvin kuukausimansikoita ja eilen koulin viimeisimpinä itäneet 12 pientä taimea. Aiemmin koulituissa on jo useampi oikea lehti kasvamassa.

On juuri niitä. Valitsin kauniin kukinnon perusteella.

Olisiko jokin toinen parempi ja ehtiikö vielä? Kokeilen näitä ensimmäistä kertaa.

En tiedä millainen se Impectan myymä Temptation on maultaan. Sitä mainostetaan aikaiseksi ja että se ei tee paljoa rönsyjä.

Se Rainbow Treasure teki valtavasti rönsyjä. Niitä on kuvan kahdessa ylimmässä laatikossa.

Kukat siinä oli kyllä nättejä. Kylvin muistaakseni tammikuussa ja huhtikuussa ne teki jo marjoja lamppujen alla, joten kyllä sitä vielä ehtii kylvää ja saada satoa kesällä.

Viimevuonna kylvin Korpikankaalta tilaamaani Sweet Fresca mansikkaa ja ne oli ihan OK amppelimansikoiksi. Niissä piti olla tavalliset valkoiset kukat, mutta osassa oli vaalenpunaiset.

Parhaimman makuinen minun kasvattamista amppelimansikoista on ollut Viherpeukalolta yhtenä vuotena tilauksen mukana tullut Greenfinger mansikka. Olen saanut ne monta vuotta talvehditettua ruukuissa hangen alla.

2 tykkäystä

Siitä Rainbow Treasuresta voisin vielä mainita, että sain vain 7 siementä itämään, mutta ne alkoi jo sisällä pikkupurkeissa tekemään rönsyjä, joita juurrutin ja ulos vietäessä mun taimimääräni oli tuplaantunut.

Ensimmäinen tämän vuoden siemenkylvöistä kasvanut kuukausimansikka kypsyy.

9 tykkäystä

Sweet Fresca mansikat talvehti hyvin ruukuissa maata vasten. Nyt niissä on paljon enemmän kukkia kuin viimekesänä.

4 tykkäystä

Ensimmäinen kypsä.

8 tykkäystä

Melkein kypsät rykenit.

5 tykkäystä

Paljon on tulossa.

7 tykkäystä

Orava saa mahansa täyteen.

Meillä ei vielä saa kuin maistiaisia, jos niitäkään. Ensimmäisen kypsän lintu ehti syömään ennen minua.

7 tykkäystä

Talven mansikkahillot tehty.

6 tykkäystä

Mansikka alkaa kypsyä. Mun on kyllä pakko jakaa ja uusintaa kasvusto syksyllä. Alkavat olla rähjääntyneessä kunnossa ja maapohjan juolavehnä alkaa puskea läpi.

2 tykkäystä

Fridassa on tosi isot marjat ja hyvältä maistui se yksi josta ei kukaan muu ollut syönyt. Kaikista muista kypsistä puuttui puolet.

Keitätkö purkit kattilassa, silloin ei tartte laittaa kun vähän tai ollenkaan sokeria. Jotkut laittaa sitruuna lusikallisen niin maku säilyy vielä paremmin.

Laitan kyllä sokeria, en hilloa syö kun joskus lettujen kanssa. Pakastettuihin en laita yhtään.