Mansikka-vadelma, Rubus illecebrosus

Tähän Mansikka-vadelmasta asiaa.

Hei,
Onko kenelläkään kokemusta mansikkavadelmasta? Ainakaan en löytänyt netistä yhtään suomenkielistä infoa ko. marjasta.
Ostin Viron kukkamarkkinoilta kolme taimea. Istutin taimet isoon saviruukkuun, sijoitin aurinkoiseen suojaisaan paikkaan ja jäin odottelemaan kasvua. Taimet kasvoivat ja alkoivat kukkimaan suurin valkoisin kukin. Nyt marjoja on tulossa. Näyttävät oikein suurilta. Uusia kukkiakin tulee lisää jatkuvasti. Kovasti piikikäs kasvi.
Mitähän noista marjoista kannattaisi tehdä?
Löytyykö täältä muita kenellä on tämä erikoinen marja puutarhassaan?
Voin laittaa kuvaa puskasta, jos on kiinnostuneita. 

Kesäkurpitsa, siirsin viestisi tähän asiaa lajeittain kohtaan ja tein tälle oman paikan.

Mielenkiintoisen tuntuinen, en itsekään löytänyt suomenkielistä tietoa siitä, mutta aika mukavasti englanninkielistä kylläkin kuukkeloimalla. Laita toki kuvakin näytiksi.

Kiinnostaa kyllä kuva, ehdottomasti!

Kuvaa odotellaan täälläkin.

Mielenkiintoista!! Tuleeko kolmesta taimesta jo niin pljon, että niistä voi jo jotain tehdä? Kiinnostaa kasvin ulkonäön lisäksi kovasti se, miltä maistuvat.

Lajike kuulostaa hyvältä :slight_smile: Minäkin kaipaan kuvia ja tietoja mausta!

Mä kans ostin maasikas-vaarikas -taimia viime syksynä Virossa. Mulla vaan ei ole aavistustakaan, mihin ne tökkäsin :frowning: Se on uusi yritys palamusen markkinoilla syyskuussa.

vähän asiaa sivusta seuranneena mulla on mielikuva, etteivät juurikaan ehdi tehdä satoa Suomen suvessa :confused:

kauniin näköinen lehdistö sillä kuitenkin on :slight_smile:

Mansikka-vadelma, kukka ja marja

marjoja

mittakaavaa muista tutuista marjoista

Olihan tällä juttua tästä jo. Kun vain ensin kekasin mikä kasvi mulla on. Uskalsin kesällä maistaa yhden marjan ja monta päivää tunnustelin oloani mutta viläkin hengissä. Ei se mikään makuelämys ollut, ei maistunut juuri miltään.Kasvaa kukkapenkissä kun en tiennyt näkeekö se seuraavan kesän. Täytynee se siirtää keväällä uuteen paikkaan. Voi muuten olla ettei mun kukkapenkissä kasva kohta muuta. Irlannissa tapasin kyseistä kasvia yhdessä puutarhassa ja siellä isäntä oli sitä yrittänyt hävittää mutta ilmestyi aina jostain laattojen välistä.

No jos riesaksi asti leviää niin luulempa että täällä on käsi ojossa- jono. Itseni mukaan lukien =)

Olisko korkeus noin metrin verran, kaksi talvea nähneellä. On perennamainen eli varret kuolee talvella.

Vieläkö Myskimalvalla käsi ojossa? Näyttää uhkaavalta ja joudun sen siirtämään kun vain kerkeän.

Ei ole vielä päässyt pitkälle, mutta elkeet leviämiseen näkyy. Tänään vuorasin kuopan apulantasäkeillä paikkaan jossa leviäminen ei tuota niin suuria ongelmia. Myskimalvalle lähdössö alkua ja parille muullekkin riittää jos kätösiä ojossa.

Rinulle terkkuja 

Kiitos terkuista. Vieläkin olis kitkemistä?

Ehdin vielä maistiaisille