Mansikkakoiso , Physalis pruinosa

Mansikkakoiso muistuttaa ananaskirsikkaa (Ph. peruviana), mutta on pienempi, aikais- ja runsassatoisempi ja menestyy lämpimällä paikalla myös avomaalla. Sopii myös ruukkuviljelyyn (ruukkukoko vähintään noin 10 l). Pienet oranssit hedelmät ovat paperimaisten ”lyhtyjen” sisällä ja putoavat pian kypsyttyään maahan.Maku on makea ja eksoottisen hedelmäinen.

Lähde: Siementarha

Mulla oli ajatuksena laittaa tänä vuonna korkeakasvuista ananaskirsikkaa tulemaan mutta ne mun siemenet ei enää itäneet, olivat liian vanhoja. Ananaskirsikkaketjussa tänään oli puhetta myös mansikkakoisosta ja siitähän innostuin kun muistin että mulla on pikkuisen mansikkakoison pari vuotta vanhoja siemeniä tuolla siemenkätköissä.

Tälle mansikkakoisolle ei ollut vielä pentissä olemassa omaa ketjua, mutta nyt tässä on :slight_smile:
Lähdenpä heti kylvämään siemenet, niiden esikasvatusaika on maaliskuussa eli vielä ehtii.

Mansikkakoisoa kylvin. Kukat tulee kuin tomaatilla. Hedelmät minikokoisia ja ilman suojakuorta. Mitäköhän kasvatan…

Mielenkiintoinen kasvi! En ole ikinä törmännyt

Joo, ei tuo ainakaan mansikkakoiso ole. Näyttää ihan joltakin perunalehtiseltä tomaatintaimelta. Mulla tänä vuonna kokeilussa myyntipakkausten mukaan karviais- ja mansikkakoisoa sekä ananaskirsikkaa. Helmikuun 8. kylvetty mansikkakoiso, Physalis grisea näyttää mulla nyt tältä.

Facebookissa taidettiin aiemmin kommentoida, että siemenpussittaja on sekoittanut lajikenimet keskenään.
Mulla ne ovat näin:
Mansikkakoiso, Physalis grisea, k. 70-100 cm, Nelsonin siemenpussi
Karviaiskoiso, Physalis peruviana, k. 25 cm, Plantagenin siemenpussi
Ananaskirsikka, Physalin grisea, Weibullsin pussissa ei mainita korkeutta lainkaan, mutta tekstissä puhutaan kasvihuoneviljelystä

Physalis grisea lukee Nelsonin siemenpussissa. Kuva siemenpussin päällä on sellainen kuin kasvinkin pitäisi olla. Hedelmät näyttää tulevan vähän hernettä isompia ja niitäkin vähänlaisesti.  Pikkusen  pytyttää.