Mansikkaviljelmä

Olenkohan ihan pösilö, kun haaveilen mansikkafarmariksi ryhtymisestä? MItään kokemusta ei ole, mutta tahto sitäkin suurempi. Mitäs kaikkea siihen vaaditaan ja minkälaisista alkupääomista puhutaan. Maat on valmiina, joten sitä ei tarvitse hommata :)

Lisäksi jotain muutakin suunnittelen viljeleväni pienmuotoisemmin.

Osta puutarhamyymälästä 8-10:n kennosto mansikantaimia (voivat olla jo jossain alennuksessakin) ja istuta ne yhteen riviin. Mansikka kasvaa kyllä (ainakin jotenkin) jopa heikommassakin maassa. Ensi kesänä tarvitaan lisäksi rastasverkko, jos haluaa itsekin mansikoita maistaa. Mansikka tekee pljon rönsytaimia, joten viljelmää voi lajentaa edullisesti. Lannoittaa voi mansikkalannoitteella tai puurhan Y2:ta vastaavalla apulannalla. Kastella tarvitsee, jos haluaa kuivana kesänä kunnon marjoja. Mielestäni pienen mansikkaviljelmän perustaminen ei ole erityisen kallista. Kitupiikki voisi monistaa taimet jo yhdestäkin ''alkutaimesta''.  

Talvehtivatko mansikanversot kukkalaatikossa?

Löysin pihaltamme kaksi mansikanversoa. Toisen istutin amppeliin ja toisen kukkaruukkuun. Nyt pitäisi istuttaa ne johonkin, jossa talvehtisivat koska maasta paikkaa niille ei vielä ole.

Amppelissa kasvava mansikka on rönsyillyt niin, että pisimmät versot ovat yli metrin pituisia. Voiko niistä kasvavat pikkuiset taimet laittaa myös multaan kasvamaan? Tuleeko niistä mitään?

-Tiia

Minullaon ollut muovisaavissa kesäisin kasvamassa mansikoita lastenlasten iloksi. Talvehtineet ne eivät ole siinä, mutta esim maahan juurtuneet juuriversot ovat talvehtineet.Amppelissa olevat mansikat pitäisi talveksi ottaa ruukusta ja istuttaa maahan. Siitä ne helposti saa taas keväällä uuteen kasvuun.Rönsytaimet saavat olla kiinni ja olla siellä ympärillä. Hiekkaaa viitisen senttiä maan katteeksi estämään homehtumista. Jotkut säilyttävät mansikan tamia kellarissakin. Kannattaa kokeilla

Mansikat ovat menestyneet kehnosti maassamme ja nyt hävitimme net. Mutta en ole vielä lannistunut vaan innolla olen perustamassa uutta maata. Sain ystävältä taimia. Onko jo liian myöhäistä istuttaa ne vai olisko viisainta jättää työ kevääseen. Toisaalta olisi kiva tehdä se työ valmiiksi nyt niin keväällä on helpompaa. Maa-aines on aika hiekkaista, mutta olen vuosikaudet kärrännyt heinää ym. peltoon ja nyt tuntuu, että multa on jo parempaa ja murumaista. Entä lannoitus? Paljoa ei mansikka vaadi. Komposti on jo käytetty ja jotain varmaan olisi hyvä nytkin laittaa. Neuvokaa viisaammat?

minä kuulin naapuri puutarhalta että kun pakastetut taimet istutetaan joskus kesällä niin ne tekevät syyskesällä marjoja!niillä on torilla vieläkin mansikoita myytävänä.minä  ajattelin kokeilla ja laitoin neljä tainta purkkiin,johon saan kannen päälle,sitten kun kasvu on pysähtynyt laitan purkit pakastimeen ja en vielä tiedä mihin aikaan ne istutetaan ,mutta luulisin joskus juhannuksen tienoilla.kaikkea uutta pitää kokeilla.olishan se kiva jos lapsenlapsilla olis mansikoita vielä syksylläkin.on minulla tosin kuukausi mansikka amppeleita muutama,kyllä niistäkin vielä muutaman mansikan saa syödäkseen.taas uusi projekti,vau

Viime viikolla itsekin laitoin uusia rönsyjä maahan ja kyllä muut vakuuttelivat, että lähtee. Niissä oli juuriakin jo. Kalkkia on varmaankin hyvä laittaa, jos sitä ei ole laitettu muutamaan vuoteen