Minun mantelipuuni kasvaa ulkona ja oli jo aika iso, kun syksyllä 2005 ostime tämän asunnon. Edellinen omistaja oli pitänyt leikkaamalla puun liki pari metriä korkeana, mutta minä olen antanut kasvaa toisen mokoman ja se on kukkinut komeasti parina keväänä, kun edellisellä omistajalla oli lopettanut kukkimisen - ilmeisestikin leikkaamisen takia. Taitaa tehdä kuitenkin kukat vanhoihin versoihin, kun puolimetriseen latvukseen ei kukkia tullut. Puu on tehnyt myös pari juurivesaa, jotka pitäisi pian siirtää pois emonsa vierestä, kun ovat jo yli metrisiä. En vain tiedä, mihin ne panisin. Puun kasvu on aika rajua ja tosi komea on kukkiessaan.
Niin, tietääkö kukaan, voiko hedelmiä syödä. Antakaa luotettava tieto - haluaisin vielä elää ja nähdä puun jättiläismäisenä.
Löysin tällaisen nettisivun kun tuolla vähän googletin:
http://www.ceja.educagri.fr/fin/production/p2/ole/ailleur.htm
Siellä sanottiin näin:
Mantelipuu on Välimeren alueella viljeltävä öljykasvi. Se on hyvin herkkä kylmälle. Kasvin kukat houkuttelevat mehiläisiä, jotka valmistavat niistä hunajaa. Mantelipuun hedelmiä voidaan syödä tuoreina, mutta yleensä manteleita syödään kuivahedelminä.
Vain niin sanotuista “makeista” lajikkeista saadaan syötäviä hedelmiä. Niin sanottuja “karvaita” lajikkeita ei voi syödä. Mantelista valmistetaan esimerkiksi turronia Espanjassa ja nugaata Ranskassa. Siitä saadaan myös vartalonhoidossa käytettävää manteliöljyä.
Mantelin hedelmistä uutetaan myös hajuvesi- ja elintarviketeollisuudessa käytettävää hajustetta.
Sitä en osaa sanoa, mistä sitten erottaa onko kyseessä ‘makea’- vai 'karvas’manteli. Ainakin Oulun kasvitieteellisessä kasvaa karvasmanteli, että ehkä sinne voi soittaa ja kysyä asiasta.
kannattaa katsoa myös tällainen sivusto:
http://snoobar.vuodatus.net/blog/521322
Kaipa minä jonain päivänä rohkaisen itseni ja maistan pikkuisen, onko kyseessä karvasmanteli. Makuhan sen sitten paljastaa. Jos hedelmä olisi myrkyllinen ei kai siihen pikku haukkaisusta kuole. Olen niin ihastunut pihani puihin, pensaisiin ja kukkiin, että haluan elää vielä monta kesää. Ja on minulla paljon muitakin syitä elää.
On se kyllä hirmuisen myrkyllinen. Sisältää syanidia. Eli tätä kuuluisaa ainetta, jota on käytetty itsemurhakapseleissa. Pienikin määrä tappaa nopeasti.
Mies tuli juuri ulkoa ja maisteli mantelin hedelmää, vaikka olin sen ehdottomasti kieltänyt. Kehui makeaksi, luumun makuiseksi. Minä en kyllä edellisen kirjoittajan varoituksen takia uskalla maistaa. Herää epäily, onko edellinen omistaja tai puun myyjä erehtynyt puun lajista? Millä minä tuon selvitän?
Jos se onkin vaikka kirsikkaluumu, menestyyköhän mantelipuu Suomen oloissa, vähän vaikea uskoa.
Olipahan sitten mikä hyvänsä, mies ei varmaan saanut vatsanväänteitä yhdestä tai kahdesta hedelmästä. Tuskin edellinen omistaja olisi istuttanut pihaan mitään myrkyllistä. Onko mahdotonta selvittää tältä edelliseltä omistajalta mitä siellä kasvoi jo heidän aikanaan?
Reinin laaksossa, siellä linnalla jonka nimeä en muista, missä tehdään tätä formulakilpailuissakin nähtyä MUM-juomaa, kasvaa kuulemma pohjoisin oikea luonnossa kasvava mantelipuu, jonka alku on kuulemma tuotu jostain välimeren rannalta. Sen hedelmiä voi syödä ja se puu on valtava. Olen seissyt sen vieressä mutta hedelmät olivat silloin vielä raakileita.
Ei kait sitä formuloitten MUM-juomaa siellä tehdä…vai onko taso laskenut niissäkin bileissä? Sehän tulee Champagnen maakunnasta frankriikkien maalta
Ainakin siinä linnassa mainostettiin kovasti sitä että se tehdään heillä. Siellä oli kaiken maailman maksullisia maistiaisia kyseisestä tuotteesta ja vakuutan että maistomaksu ei ollut ihan pieni. Kaikkia eri viinipullolaatuja säilyteltiin eri huoneissa joissa kristallitlasit kiilsivät ja oli (myyjä)miehet mustissa puvuissa ja valkoiset hanskat käsissä (vrt Alepan kassa). Kaikki muut porukassa tuhlasi omaisuuden pulloihin ja minä koitin etsiä emäntämme kanssa tämän mantelin kelvollisia siemeniä.
Kiintoisaa…en kyllä osaa sanoa mitä ne vormuloissa nykyään ruiskii hävinneiden niskaan. Entivanhaan se oli aina samppanjaa, olen nähnyt haaskaatava ainakin Bollingeria, Veuve Cliquotia, Möetiä ja Mummia…pitäisköhän mun laajentaa miehistä yleissivistystäni ja katsoa vaihteeksi formuloita, tai ylipäätään telkkaria?
Meillä on ainakin syöty kääpiämantelin ‘hedelmiä’ ja tässä ollaan elävien kirjoissa, joulupuurokin saa omasta pensaasta mantelit
Kääpiömanteli kukassa.
Mantelipuuni kukkii. Harmillista, etten ole opetellut laittamaan kuvaa.
Innostuin minäkin ostamaan ruusumantelin ja nyt se kukkii aivan upeasti, ts. näyttää aivan kuin siihen olisi a)pursotettu vaaleanpunaista massaa b)ripustettu silkkipaperista tehtyjä kukkia c) ripustettu vaaleanpunaisia vaahtokarkkeja. Naapuritkin sanoivat, että voisimme silkkikukkaviritelmien sijasta keskittyä oikeaan puutarhan hoitoon:)
Nyt kun saisi sen vielä talvetettua ja näkisi sen kukkivan ensi keväänäkin … kuvia en valitettavasti saa, kun kotikone on rikki enkä pääse purkamaan kameran kuvia mihinkään.
Prunus suvun kasvit (luumut, persikat, mantelit jne. ) usein miten vartettu uskoakseni kirsikkaluumun perusrunkoon. keski-euroopassa käyttävät paljon lajiketta nimeltään Prunus cerasifera ‘St. Juliette’…
Viime syksynä hommasin ruusumantelin, en tiedä varttamisesta mutta lapussa lukee Prunus triloba, tuotantomaa Hollanti. Ihanasti kukki keväällä, minkään sortin hedelmää ei oksissa nyt näy. Oksat ovat nyt vihreät ja rehevät, en näe mitään syytä ruvera niitä leikkelemään.
Eikö ole ihana
Viime talvena en sitä mitenkään suojannut, vyöhyke on 1b ja kasvupaikka suojaisa. Nuput tulee aikaisin keväällä, riski on aina että pakkanen vie täälläkin.
Onnistuin viimekeväänä idättämään mantelin, mutta sitten en osannutkaan tehdä enempää. Kasviraukka kuoli loppukesästä.
Millaisenkohan kasvupaikan se vaatisi? Oli mulla ihan ruukussa kun en uskonut sen talvehtivan ulkosalla. Pitää laittaa uusi itämään sitten kun on parempaa tietoa ja vähän enemmän aikaa hyysäillä sitä.
On nuo vaan kauniita. Marraskuu ja lumisäde kaunistuivat heti, kun tuollainen ballerinakukkapuu on kuvassa parhaimmillaan