Manteli (mantelipuu) , Prunus tenella,triloba,dulcis

Kääpiömanteli aloitti kukinnan. Kaunis , mutta kuk

kii niin vähän aikaa.

Voi, kuinka kaunis. En ole ennen kukassa nähnytkään..

Enpä ole minäkään tuollaisesta edes kuullut, saatikka nähnyt koskaan.

Vanhoilla päivilläkin aina jotakin uutta oppii, kun palstoja seurailee. :)

Tässä meidän vanhasta rikusukasasta.

Kuutamo, ihana kertakaikkiaan! Niin täynnä kukkia! Kävin katsomassa minun pientä alkua, yksi oksa taitaa tehdä muutaman kukan, joten pääsen lähemmin tutustumaan. Innostuisikohan jos näkisi miten emo voi Kuutamolla..

Kääpiömanteli viime keväänä. Puhkeaa nytkin kukkaan ihan lähiaikoina.

Siis au. Just sellainen kuin kuvittelin. Ihan ihmeessäni olen nyt, kun oma (juuripistokkaani?) on ihan silkassa savessa kasvanut pari vuotta (kellarissa). Muutama kukka on siinä. Voi kun osaisin löytää oikean paikan hänelle. Tosi kaunis. (Kaunis on myös ruusumanteli, mutta siitä pakkaa isona tulemaan kirsikkaluumu :I )

Ihana! Kasvaisiko nurmikolla (n. 0.5m nurmikkoa ympäriltä pois/katettuna)? Mun pitäis siirtää purppurahappomarja pois (liian piikikäs ja ei tykkää olla nurmikolla ympäröity). Ja siihen tulisi sopivasti kuoppa. Yritän miettiä pikkupuuta/pensasta tilalle.

Jatkan vielä...

miltä teidän pensaanne näyttävät kukittuaan? Kävin katsomassa vanhalla puolella ja siellä valiteltiin, että pensas "lakastuu" kukittuaan. On kuulema myös arka "nurmikolle".

Eleonora, ei se siitä mihinkään lakastu. Se on oikein tuuhea vihreä pensas, ja siihen tulee semmoisia karvapintaisia "luumarjoja" kukinnan jälkeen. En laittais sitä yksinään nurmen keskelle, kasvit kaipaa seuraa ja suojaa toisistaan että ne viihtyy, tuossa saattaa olla ehkä hieman hienohelman vikaa.. Joku vaatimattomampi pensas siihen kuoppaan?

Meillä nuutuu kääpiömantelin lehdet kukkimisen jälkeen ja pikkuhiljaa  kuolevat kokonaan.  Kuivuneita risiuja sitten leikkelen pitkin kesää. Olisikohan parasta leikata kauttaaltaan matalaksi, tekisikö uudet versot? Onko kellään ollut tällaista ongelmaa?

Meillä on aivan kuivassa paikassa Kääpiömanteli ja leviää kuin rutto. Tuleehan siihen ne mantelitkin syksyllä.

Tänä keväänä tosin oli muutama kuiva oksa jonka leikkasin maanrajasta asti pois.Kuinka vanha tuo "mantelisi" on? Annatko sille muuta kuin vettä ja saksia?

Minä kyselin tänään kääpiömantelia puutarhaliikkeistä kun kävin muutenkin taimiostoksilla, enpä vaan löytänyt. Täytyy etsiä vielä lisää, sellaisen tahtoisin.

Kääpömanteli on 5 v vanha. Eipä ole liioin lannoitteita saanut, luulen, että jostain sienitaudista on kyse.

Kääpiömanteli aloitti taas kukkimisensa tänä keväänä. Aika lailla samoihin aikoihin kuin viime vuonnakin.

ihmetystahtoo tuommoisen....

Wow, onpa komeita!

Prunus tenella ‘Fire Hill’… vielä voimakkaammat värit!!! Todella namia… ;O)). Löytyy sitäkin kauhajoella Koivuniemen Taimitarhalla…

Mantelipuuni kukki toukokuussa ja nyt siinä on vihreitä hedelmän raakileita. Ovatko hedelmät syötäviä?

Mun mielestä siitä on syötäviä vaan ne hedelmän sisällä olevat mantelit/pähkinät, mutta ehkä joku viisaampi osais kertoa tarkemmin. Mulla iti manteli viimeviikolla, eli sellainen kaunis pikku taimi kuistilla kasvaa. Kasvaako sinulla manteli purkissa sisällä vai ihan ulkona?