Mänty, neulasten ruskettuminen ja putoaminen

Näinä päivinä olen kovasti ihmetellyt Länsi-Vantaalla esiintyvää männyn neulasten 
ruskettemista.  Tuo ilmiö esiintyy varsin laajalti edellä mainitulla alueella ja ruskeat
neulaset esiintyvät miltei kaikilla mäntypuilla.  Sanoisin, että enimmillän ruskettuneita
on noin 15 - 30% männyn neulasista. 

Aiempaa havaintoa minulla ei ole vaikka tarkkailen ympäristöä ahkeraan - luonto on minun
kiinnostuksen kohteeni.  Jotain syytä tuohon ilmiöön on  mietitty viime kesän kuivuuden perusteella, mutta haluaisin kommentteja tähän kysmykseen ja viittausta siihen,
mitä tämä ilmiö vaikuttaa mäntypuiden tulevaisuuteen.

Terveisin Juhani

Männyn vanhat neulaset ruskettuvat syksyllä ja putoavat pois. Viime kesä taisi olla hyvä, kun niitä putoavia on nyt huomattavan paljon. Muistathan, mäntykankaalla polut ovat aivan neulasten peitossa - ihan luonnollinen ilmiö siis.

Minä olen huomannut täällä Klaukkalassa ihan saman. Pihamänty on ihan puoliruskea. Siis huomattavasti normaalia neulasenvaihtoa kurjemman näköinen. :frowning: Ja myös vuorimännyt näyttävät kärsiviltä. Kokonaisia oksia ruskettuu. Kolme-neljä vuotta sitten oli samanlainen katovuosi, mutta ei se puuta tunnu vaivaavan.

normaalien säiden vallitessa mänty pudottelee yhden vuosikerran neulasistaan kerrallaan, mutta kuivien kesien jälkeen kellastuu ja karisee pari vuosikertaa samalla. esim yltiökuivan 2002 kesän jäljiltä oma mustamäntyni "strippasi" varmasti kolmekin vuosikertaa kerralla. niitä pitkien neulasten määrää kierrätän vieläkin kompostissa: maatuvat tosi hitaasti niin kuin havupuun kuuluukin.