Onko kukaan kasvattanut marjaomenapensasta rungolliseksi? Miulla on pieni piha, jotem runkopuu mahtuisi paremmin. Viherpeukalo lähetti miulle 3-vuotiaan taimen, siis 2, ja niissä on 1 verso.
Voi kunpa voiskin kasvattaa rungolliseksi. Mullekaan ei mahdu, jäi vielä pari tainta. Tänä kesänä niille pitäisi keksiä loplutakin paikka, mutta on vähän ahasta. Kasvatin ne siemenkirjeen siemenistä.
Miksei voisi?
Sehän tarkoittaa vain sitä että kaikki väärässä paikassa kasvavat oksat poistetaan. Yleensä suositellaan myös että runko tuetaan hyvin, kun se on aluksi hyvinkin hento ja latvus on tuulessa aikamoinen paino.
Olen kasvattanut runkopuuta meidän portinpieleen kun siinä kasvaa sisukkaasti yksi orapihlajan vesa. (vanha aita on kaadettu ja kaivettu pois yli 5 vuotta sitten)
Poistan juuresta tunkevat vesat. Leikkaan oksan päitä-> haaroittuu enemmän.
Se on nyt jo neljässä vuodessa ihan kaunis pieni puu. Kukki juuri hienosti ja kohta punaiset marjat koristaa sitä.
Samaa mieltä,miksi ei vois ? Kaippa sitä voi tehdä rungollisen mistä vaan pensaasta, jos vain on edes yksi suht’koht’ suora oksa, minkä voi jättää päärungoksi.
Itse väsäsin vaahteroista ‘pallopäitä’ kun kasvoivat väärässä paikassa :Ö
Runsas kukinta tänä vuonna. Tää on puuksi ahdisteltu marjaomenapensas, siis. Ehkä vähän turhan leveä.
Ihana ja tyylikäs. Miksi noita ei ole missään puutarha myymälöissä, siis marjaomenapensaita.
Annitanninen, onpa komea marjaomenapensas.
Susanna, ensimmäistä kertaa kukassa. Meinasin jo luovuttaa ja heittää pois. Kuuden vuoden odotus palkittiin.
Mulla on siis enää viiden vuoden odotus kukintaan. Viime keväänä itäneet taimet ovat selvinneet ensimmäisestä talvestaan ja pukkaavat nyt lehteä. Korkeutta noilla ei ole vielä viittä senttiä enempää. Osa taimista on haaronut tai tehnyt pienen oksan jo viime kesänä.
Tuoksuvatko marjaomenapensaan kukinnot omenoiden tapaan. Luumupuut ja kirsikat eivät tuoksu ainakaan yhtä miellyttäviltä kuin omenat.
Ja tuoksuu, kun nenän laittaa kiinni kukintoon. Oikein miellyttävä tuoksu👍
Onko ns. Paratiisi omenapuut vielä jotain eri lahkoa? Mihinhän ryhmään ne kuuluu?