Melkein kukkii marjaomenapensas
Toivottavasti se pidättelee kukkiansa vielä vähän aikaa, että ehtii tämä takatalvi ja lumimyrskyt mennä menojaan...
no nyt...........
UPEA kukinta cafella! Mikäköhän päähänpisto mulla oli laittaa marjaomenapensasta siemenistä… tänään nousi eka taimi. Ihan kohta varmaan kukkii noin
Hyvä ihme, miten upea kukinta Cafella!
Oijoijoi... ihana!!!
Olen unelmoinut kahdesta marjaomenapensaasta. Miten lähelle kirsikkapuuta voisin ne istuttaa? Onko 1,5m liian lähellä?
Marjaomenapensas on kaunis näin syksyllä kun sen omenat ovat punaiset.
Minkälaisessa maassa tuo menestyy?
Aurinkoinen paikka, kalkittu ja ravinteikas maa. Sietää kuivuutta ja paahdetta. Kasvaa jopa 3 m leveäksi. Leikataan tarvittaessa muutaman vuoden välein poistamalla vanhoja oksia keväällä tai kukinnan jälkeen.
Kaunis syksylläkin marjoineen; ikävä kyllä linnutkin tykkäävät. Kun tilhet syksyllä ovat tyhjentäneet naapurin pihlajan, ovat pensaan marjat seuraavana vuorossa. Näyttää maistuvan talitinteillle ja varpusillekin.
Löysin puoliksi syödyn ´marjaomenapensaan`,taitaa jäädä kukinta tältä keväältä väliin,vai kuinka on?
Riippuu siitä mistä kohtaa on syöty. Toinen puoli voi kukkia, jos viime kesänä on muodostunut kukka-aiheita.
Toivotaan että puolikas kukkii,eipä tuo vielä suurensuuri ole. Puoliksi maassa oli se nimietiketti,en sitä muuten olisi tunnistanut.
Minkäs kokoisia nuo marjaomenapensaan marjat ovat? Kuvasta on niin vaikea arvioida.
Siksi kyselen, kun muutimme viime vuonna uuteen (vanhaan) taloon, jonka pihalla on kolme hiukan tuolta näyttävää puskaa. Pihasta on olemassa alkuperäinen pihasuunnitelma, jossa tälle paikalle oli marjaomenia suunniteltu, mutta suunnitelma ei näytä muutoin kaikilta osilta pitävän paikaansa.
Backaksessa käydessäni jokunen viikko sitten näin myytävänä pikkupuuna marjaomenapensasta. Kun eilen leikkasin yhdestä pensaasta pois muutaman isomman oksan muistin tuon pikkupuun ja lykkäsin pari vantteraa oksaa maljakkoon veteen. Tuskin noihin juuria tulee, mutta lehdet nyt ainakin ja ehkä kukatkin. Sitten minulla on pikkuinen marjaomenapuu sisällä maljakossa.
Tämän niminen pensas, mutta punalehtisenä on nyt maassa. Joku puutarha lupaa nelosvyöhykettä, muut 1-2(3), että kuinkahan mahtaa pärjätä… Ei näyttäisi kovin pohjoisessa kellään olevan - vai oisikos niin onnellisesti, että olisi talvia kestänyt hyvinkin pohjoisessa?
Hei!
Sellaista tiedustelisin, soveltuuko marjaomena leikattavaksi aidanteeksi?
Itselläni on vapaasti kasvava, mitä nyt vähän olen leveyttä joutunut yhdeltä sivulta vähän rajoittamaan. Ystäväni haluaisi saman pansasaidanteeksi, mutta korkeutta vapaakasvuiselle tulee hänestä liikaa.
Pakko laittaa kuvia tyttären marjaomenapensaasta, se kukkii juuri nyt todella mahtavasti, ei vois enempää kukkia mahtua samaan pensaaseen.
Kevällä jo on inkeri2 kysellyt näköjään marjaomenapensaasta.
Itse en suosittelisi sitä leikattavaksi aidanteeksi. Pensaan kasvutapa on aika harottava. Leikattavaksi sopivat paremmin sellaiset pensaat, jotka muodostavat tiheää oksistoa, jolloin se leikattuna ei näytä kaljulta.
Upea tuo pensas satues. Meilläkin oli iso vanha marjaomenapensas. Leikkasin sen hirveällä vaivalla muutama vuosi sitten ensin semmoisesta umpeen kasvaneesta ryteiköstä esiin. (tuli ihan mieleen satu prinsessa Ruususesta) Lopulta totesin että rauhassa vuosikymmeniä rehottanut pensas ei siistiydy leikkaamalla sievästi sieltä täältä.
Leikkasin koko pensaan alas. Komeasti versoi ja kasvoi jo upeaksi suureksi pensaaksi takaisin.
Ikäväkseni koko pensas piti kaivaa ylös salaoja työssä, sillä se kasvoi tasan viemärilinjojen päällä.
Juurakko oli niin valtaisa ettei sitä voinut ajatella pilkkoa tai siirtää minnekään
Tytär on leikannut noita melkein joka vuosi, niitä on kaksi molemmin puolin käytävää tuijien edessä ja meinasivat vallata tuijat kokonaan.
Kauniita myös syksyllä on ovat täynnä omenia vai marjojako ne ovat, sitten tulee tilhiparvi ja pensaat ovat 5 minuutissa tyhjiä.