Leikkelin eilen viinimarjapensaista pois kuolleita oksia. Yksi oksa oli kasvanut maata pitkin niin että kun nostin sen ylös siinä oli kolme hiukan vajaa puolimetristä piiskaa kasvamassa, ja oksassa oli reippaasti pikkujuuria koko matkalta. Otin sen talteen ja nyt se on ruukutettu kahteen palaseen pätkäistynä.
Mietin että onko sen juurtumiselle paremmat olosuhteet kasvihuoneessa vaiko ulkona. En osannut päättää, mutta jätin sen nyt kasvihuoneeseen kun tänään ei ole aurinkoista eikä kovin kuuma kasvarissakaan, ja pari seuraavaa päivää on ennustettu satavan joten ei nouse lämmöt korkeiksi.
Nuu. Varminta olisi pitää ulkona, sillä kasvihuoneeseen tottuneeelle ulos istuttaminnen on melkoinen shokki. Olen laittanut vastaavat istutukset omenaouun alle puolivarjoon. Kun ovat kunnolla juurtuneet heinäkuun lopulla siirrän aurinkoon.
Kiitos neuvosta mummi, siirrän sen (tai nyt jo monikossa “ne” koska karviaispensaastakin onnistuin tänään saamaan 2 juurtunutta oksanpätkää ja istutin ruukkuun) nyt sitten saman tien ulos. En niitä olisi pitänytkään kuin muutamia päiviä kasvarissa nyt alkuun mutta ehkä ne ei tarvitse sellaista pehmeää alkua
Ulos laittaisn minäkin, ja alkukesäksi puolivarjoon.
Maarjapensaiden lisäys on helppoa pistokkaista.Tähän aikaan kun pensaita leikataa, kannattaa ottaa muutamia hviä pitkiä oksia lisäykseen. Oksat laitetaan vesiämpäriin (vettä vain puolilleen, ettei niitä juuria tule liian ylös. Veden sekana savea ja turvetta. Ämpäri jonnekin puolivarjoon. Heinäkuussa viimeistään oksissa on hyvät juuret. Silloin knnattaa istuttaa oksat korkeisiin, esim ruusuruuihin ja pitää hupoli kastelusta. Talven ne ruukut säilyvät hyvin ilman mitään suojauksia. keväällä voi sitten istuttaa isomppin ruukkuihin. Mortti Mustaherukka on helppo juurrutettava ja siitä saa nopeasti korkean pensaan. Olen kasvattanut Mortin joka on nyt 20 l. laastiämpärissä Se tekee hyvin satoa ja lannotteet ja kastelu menee oikeana paikkaan. Ämpäri on sopivasti pihalla ja 2m korkeana siitä saa hyvin huonoselkinenkin. Juolavehnä ympärilla ei kiipeä ämpäriin. Taivukkaasta kasvatettu valkoherukka kasvaa myös ämpärissä 12l. Se tekee enemmän satoa kun vapaasti kasvava. se nostetaan marjojen kypsyttyä ovan pieleen. siitä mukava napsia makupaloja.
…pistokaslisäystä…
Olisikohan ollut maaliskuuta, kun katkaisin pihassa (hieman hullussa paikassa kasvavasta) mustaherukasta muutaman oksankärjen. Mittaa niillä oli ehkä 8cm. Laitoin kaikki samaan ruukkuun multaan ja jätin pihalle odottamaan kevättä. Olen säiden lämmettyä hiukan kastellut, ja lumisade ja vesisadekin ovat tehneet oman osuutensa. Nyt näyttää silmuja jo varovasti aukeilevan. Loppukesästä otan paakun purkista ja jaan kahtia, koska pistokkaita on liikaa yhtä pensasta varten.
Isäntä tökkäsi syksyllä pari oksaa multaan ja laittoi tukiverkon ja nyt on silmuja …oli kuulemma tanskalainen maajussi tehnyt samoin …ans kattoo kävikö tuuri ?
Tarkoitus olisi lisäillä pari mustaviinimarjapensasta. Ehkä kokeilen syksyllä suoraan multaan ja kattoo miten käy
Ongelma siis se että arki ollaan kerrostalossa ja vapaa-aikana kerkeää puutarhapuuhiin toisella asunnolla. Eikä arkikotiin mahdu kuin hyvin rajatusti purkkeja
Noisku, mikset laittaisi heti varhain keväällä niitä pistokkaita maahan ? Keväällä maassa on reilusti kosteutta, saattaisivat sen voimalla juurtua ja pärjätä kastelematta ne arkipäivät vaikka tulisikin kuivaa. Ja toisaalta, jos eivät lähde kasvuun niin et mitään häviä vaan palaat alkuperäiseen suunnitelmaan ja laitat uudet pistokkaat maahan sitten syksyllä
Itse olen lisännyt musta ja punaherukoita, myös marja-aroniaa niin, että olen taittanut jonkun oksan maahan “puolesta välistä” ja kasvattaa siihen sitten juuret, ja kun on kasvaneet, niin voi katkaista isäntäkasvista.
Ainakin yhden kesän olen juurruttanut.
Karviainen lisääntyy välillä itsekseen samalla tyylillä kun oksat kasvavat niin pitkiksi, että ne laahaavat maata.
Ahaa, eli voisinkin kokeilla keväällä pistää maahan pari ja yrittää pari juurruttaa taivukkaasta. Hätävarana sitten se syksyllä maahan pistäminen. Eiköhän niistä pari lähde kasvuun
Mulla on viime syksynä saatuja kahden eri karviaisen pistokkaita. Laitoin ne silloin ruukkuihinsa ja toivon että ehtivät jo syksyllä aloittaa juurtumisen. Se on kyllä vähän siinä ja siinä. Nyt ruukut talvehtivat tuolla lumen alla ja keväällä toivottavasti oksissa alkaa näkyä eloa. Nää on sellaisia lajikkeita joita ei kaupoista löydy, joten tosiaan toivon että onnistuvat kasvuunlähdössä. Pitäs olla kuitenkin aika helppoa, joten toiveikas oon.
Onko kenelläkään kokemusta vadelman lisäämisestä siemenestä? Milloin siemenet kylvetään? Tarvitseeko kylmäkästtelyä? Kestävätkö siemenet kuivumista?