Nyt tarvitsen viisaampien apua. Oma piha tiedossa, mutta päästään sinne kuukauden päästä vasta. Nyt olisi mahdollista saada täysremonttiin menevältä pihalta mustaviinimarjapensaita. Muuten menevät kaatikselle tms. Onko mahdollista suht nuorta (eli ei ole mikään jättiläispensas) marjapensasta siirtää? Miten siirto tapahtuu kaikkine vaiheineen (kysyy siis puutarhan hoidossa vielä täysin keltanokka)? Entä voiko pensaat väliaikaisesti istuttaa johonkin muualle vai onnistuuko säilöminen kuukauden jossain (vaikka ruukussa tms)? Onko homma kaiken väärti vai kannattaako mennä taimikauppaan sitten kun on piha jonne istuttaa?
Mustaherukat selviävät hyvin siirtämisestä, tosin eivät uudetkaan pensaat paljoa maksa.
Pensaan voi laittaa väliaikaiseen istutukseen odottamaan uuteen pihaan pääsyä. Kaiva siis pensaat juuripaakkuineen maasta lapiolla tai kaivinkoneella. Herukoiden juuristo on yllättävän pieni.
Muista kastella siirrettyjä taimia ensimmäisen kesän aikana. Lopullisen istutuksen jälkeen kannattaa leikata oksia vähemmäksi, jotta haihduttavaa lehtipinta-alaa on vähemmän.
Itselläni on kyllä pieni pensas ollut yhden talven yli ihan maan pinnalla paakkuineen…
Laita vaikka jätesäkkeihin (1 pensas/jätesäkki) siten että juuripaakku on jätesäkissä ja rullaat jätesäkin auki pensaan tyveen asti. Pidät varjossa ja kastelet. Mustaherukka on sitkeä kasvi.
Ainahan kannattaa ainakin yrittää siirtää, vaikka eivät kalliita olisikaan ostaa. Tuottavat varmastikin kuitenkin nopeammin satoa kuin ihan uusi ostettu pensas, jos ovat jonkun vuoden vanhoja. Onnea Vabu uudelle pihallesi, pysy linjoilla, saat paljon hyviä neuvoja täältä ja vältät ehkä siten pahimmat puutarhamokat. Nimimerkillä “Kantapään kautta itse opetellut :D”
Tungen nyt tähän ketjuun mielessä painavan kysymyksen kanssa. Siirsin vuosikymmeniä vanhan punaisen viinimarja-pensaan. Huomasin siirron yhteydessä juuristossa punaista väriä, mitähän se voisi olla? Joku tauti? Punainen oli heti “kuoren” alla, mutta juuren sisus oli kauniin vaalea/vihreä. Istutin siirretyn taimen jo, mutta jos paljastuu että tämä on joku tauti niin silloin pensas saa lähteä.
Eri kasveilla juuret ovat jonkin verran eri värisiä. Itse en ole tullut katsoneeksi punaherukan juurien väriä, enkä mene kyllä penkomaan hyvän pensaani juuria esille Mutta jos joku on juuri punaherukkaa istuttamassa, olisi hyvä tilaisuus katsoa, onko sokerikanelilla ongelmaa vai ei!
Pihassamme on muutama n.30 vuotta vanha marjapensas. Olen leikannut niitä vuoronperään alas, ja melko hyvin ovat hengissä pysyneet ja satoa antaneet. Niiden lehdissä on kuitenkin ollut sellaista harmaata (hometta?) , joten nyt kysynkin viisaammilta, kannattaako nämä kokonaan hävittää vai siirtää toiseen paikkaan. Paikan vaihto on joka tapauksessa ajankohtainen, mutta olisiko paras ostaa uudet taimet? Vai onko siitä homeesta jotakin haittaa yleensäkään?
Jos pensaassa on härmäsientä, niin kyllä siitä on haittaa. Pensailla on joskus taipumusta ‘taantumiseen’ (vanhuus tulee niillekin) ja siksi uusia lajikkeita kehitellään. Erityisesti aiempi brödtorp-mustaherukkalajike on esimerkki taantumisesta ja härmänkestävyyden alenemisesta. Itse ostaisin uuden taimen jotain uutta lajiketta.
olen poiminut marjoja 70 vuotta vanhoista mustaherukkapensaista, leikkaus, lannoitus jne ovat taikasanoja. jos et nyt tänäkesänä vielä ole pensaita hävittämässä, kokeile: kippaa juurelle katetta, lehtiä, heinäsilppua, ylivuotista paaliheinää pienpaaleista. kerää ja kiikuta matoja juurelle. kostea ravinteikas kate ja vilkastunut pieneliötoiminta virkistävät pensasta. ei se härmä mihinkään katoa, mutta jospa vanha vielä jaksaisi marjoa. muistelin ruokasoodaa neuvotun härmäsienen torjuntaan ja googlella löysin Marttaliiton sivuilta ohjeen:
Löysin eräästä lehdestä härmään myös tälläisen ohjeen: puolukka ja/tai pihlajanmarjamehua (sisältävät bentsoehappoa, joka toimii luonnon ‘antibioottina’). Marjoista puristetaan mehu ilman kuumentamista ja ruiskutetaan lehdille. Ajattelin kokeilla tätä keinoa ensi vuoden ongelmiin. On ainakin täysin luomukeino.
Mutta varsinainen asiani: minun täytyy siirtää pihalla olevia marjapensaita (punaa ja mustaherukkaa sekä karviaisia) järkevämpään järjestykseen ja kysymys kuuluu: onko minun odotettava ensi kevääseen (varmaankin)? Ja kuinka valmistan istutuskuopat, sen voin varmaan jo tehdä nyt syksyllä (tai siis talvea tämä nyt jo varmaan on, vaikka maa ei kohmeessakaan edes ole).
Yleensä suositellaan siirtoa keväällä, mutta karviainen, punaherukka ja mustaherukka ovat kestäviä ja siten olisi mielestäni mahdollista siirtää ne vaikka vielä nytkin (jos ei aivan maa jäädy kaivukelvottomaksi). Routa saattaa nostaa kunnolla juurtumattomia taimia, mutta itse olen yleensä siirrellyt taimia syksyllä, koska keväällä ei juuri aikaa ole ollut. Jos saa kohtuullisen paakun mukaan, voinee hyvinkin siirrellä. Jos siirtää keväällä, menettää useimmiten sen kauden sadon, syyssiirrolla (luulottelen) saatavan enempi marjoja siirron jälkeen. Puskat kannattaa siirron yhteydessä sopivasti leikellä. Itse pistin viime viikon torstaina täällä 1b:llä vanhoista taimista irrotettuja valkoherukan ‘jakotaimia’ uusiin asemiin kasvattaakseni niistä yksirunkoisia yksilöitä sekä istutin punaherukan.
Tuli tässä eräänä päivänä taimikaupassa mieleen, että mitäs jos…
Olen siis tällä hetkellä palstaviljelijä. Opiskelujen takia asun tässä kaupungissa vielä ainakin 4 vuotta, mutta sitten todennäköisesti suuntaan muualle. Oma piha on tietenkin haaveissa.
Palsta-alueellamme saa kasvatella monivuotisia kasveja ja minulla siellä onkin edellisen vuokralaisen perintönä karviainen ja kolme mustaherukkaa. Itse haaveilen sitten tulevalle pihalleni omenapuista ja pensasmustikoista. Palstalle mietin, ettei niitä ole järkeä laittaa, sillä pensasmustikoistakin paras sato olisi vasta muutaman vuoden päästä, saati sitten omenapuusta. (Omenapuitakin jonkin verran palsta-alueella näkyy, tosin yksikään ei ole vielä iso, vähän epäilyttää miten sitten käy, kun ovat isoja.)
Tuli siis mieleeni, että jos ostaisinkin joitakin pensaita jo nyt ja siirtäisin ne sitten palstalta muuttaessani mukanani. Voittaisi sitten uudessakin paikassa ehkä pari kesää satoa odotellessa? Onkohan suunnitelmassa mitään järkeä ja miten muiden kuin herukoiden siirrot yleensä onnistuu?
yleisesti ottaen useimmat pensaat pystyy siirtämään. Voit harrastaa pensaiden kanssa samaa kuin taimistolla, eli joka vuosi juuristo katkotaan, jolloin kasvi tekee paljon uusia juuria ja siten sillä siirrettäessä on hiusjuuria -kun sitten siirtää keväällä ja leikkaa hyvin istuttaessa oksiston, että jää voimaa kasvattaa juuristoa ilman että hulvaton lehditös haihduttaa kaiken…niin avot.
Herukkapensaalla on yllättävän pieni juuristo, ja se selviää useinmiten siirrosta hyvin. Ei välttämättä tarvitse erityisiä toimenpiteitä, kunhan vain kaivaa ylös maasta ja heivaa uuteen paikkaan. Ja muistaa kastelun.
Mitä tuumitte, olisikohan männyn vieressä majailevan mustaherukkapensaan siirto fiksu liike? Viime kesänä ei tullu kuin ehkä litra marjoja siitä. Mänty varmaan imee ravinteet? Olisko nyt paras aika alkaa kaivaa pensasta irti ja siirtää se? Pensas on vanha, iästä ei tietoa mutta varmaan useamman vuosikymmenen.
Pensaan siirtämisestä en osaa sanoa, mutta nyt on hyvä aika ottaa vaasiin mustaherukan oksia, niihin on ainakin mulla tullut vedessä hyvin juuret, niistä oksista saa sitten uusia pensaita.