Marjapensaan suojaus linnuilta

Jahas, Temskukalla onkin sama periaate kuin minullakin, mikä pakko on kerätä joka ikinen marja ja säilöä niitä, kun ne voi jättää linnuillekin? Tuttavapiirissäni näyttää olevan sellainen buumi menossa, että viinimarjapensaat hävitetään vähiin tai kokonaan, ettei naapuristo näe että marjat jää pensaisiin ja sitten saa kuulemma hävetä! Jessus, täällä jää varmasti osa pensaisiin, jolleivat vieraatkin niitä kerää ja yhtään en aio hävetä tai nimenomaisesti siitä syystä pensaista hävittää.

Hyvä temskukka ja belgi\o/

Tämä viisaus pitää kirjata muistiin

nimim.tuleva marjapuskien omistaja.

Minä myös olen istuttanut paljon marjapensaita ihan vaan pensaiksi - syödään ja säilötään mitä jaksetaan ja loput saavat jäädä:)

Juuh.. meilläkin on jonkin verran noita puskia.. on ihan "oikea" marjatarha ja sitten aita mustaherukasta.. (ei muuten mutta kun sai taimet halavalla...allapäin se on tämä Sulo Vilen-syndrooma...) Riittää linnuille, itselle ja omille sekä naapurin tenaville.

Sama täällä, linnuille se mitä linnuille kuuuluu, ja mustiinhan rastaat eivät koske, eikä karviaisiin. En ole kyllä huomannut, että vihreät ja valkoisetkaan kuuluisivat ruokalistallensa.

Mustat tänä vuonna kelpasivat? En huomannut niitä suojata. Marjoja ei ole kokonaan syöty vaan nokittu osa. Vihreisiin ja valkeisiin ei ole koskettu ikinä.

Samoin täällä, syököön räkätit & kumppanit ihan niin paljon kun haluavat viinimarjoja, kirsikat kävin poimimassa puista ennen kuin ehtivät kaikkia syödä. Ainakin yhden punaherukkapensaan meinaan hävittää kun siitä on ensin marjat kadonneet, siihen kohdalle tulee uusi kirsikkapuu.

Ah teitä, te armas vertaistukiryhmä. Olen aina hiukan tuntenut itseni leväperäksi kun ei joka marjaa ole täikammalla puskista nypitty.

Ihanaa tietää että meitä on muitakin, joita huolettaa lintujen eväs : )

Jos ei täällä marjapensaita suojaa, ei saa itse yhtään minkäänväristä viinimarjaa, marjatuomipihlajan marjaa tai kirsikkaa. Jos olen harsolla suojannut, ei ole harsosta yhden käyttökerran jälkeen enää oikein mihinkään ollut, kun tuuli ja oksat repii ja riepottelee. Pakko on olla rastasverkko. Miksi sitten marjapensaita kasvattelisi, jos ei omaan käyttöön menevien marjojen vuoksi?

JA: Tänään kuuntelin uutisia joissa kerrottiin ettei minkäänlainen verkko ole turvallinen vaan ne tappavat ja vammauttavat lintuja ja siilejä koko ajan. Ja tietenkin aiheuttavat turhaa kärsimystä. Pienisilmäiset tai isosilmäiset - sama se, jos ne roikkuvat velttona. Ne täytyy ainakin joka päivä parikin kertaa käydä läpi ja irroittaa niihin tarttuneet eläimet sekä hoitaa ne kuntoon.

Ainut verkko, joka ei vahingoita eläimiä on metalliverkosta tukirakenteihin tehty häkki, joka peittää puskat.

Näin sanoi Korkeasaaren asiantuntija, ja minä olen Aivan Samaa Mieltä.

Habakuk, ihan vain pensaiksi, lisäarvona saa sitten marjojakin jos tarvitsee:) Sama puiden kanssa - omeniahan varmaan tulee yli oman tarpeen sitten joskus kymmenestä puusta, mutta kun ne puut on niin nättejä8]

Ehdottomasti olen samaa mieltä Temskun kanssa!

Samaa mieltä minäkin noista verkoista olen, mutta ymmärrän kyllä niitäkin pienen pihan omistajia, joille ei mahdu kuin pari pensasta pihaan ja niiden sato halutaan omiin suihin…

Luin eilen paikallislehdestä kuinka joku oli suojannut ison kirsikkapuusatonsa linnuilta siten että ripusteli niitä joulukuusenkoristeita, hopeanvärisiä hileitä (en tiedä oliko oikea sana, mutta niitä ohuita nauhamaisia, kuin leikattuja paperiliuskoja paitsi materiaali on eri…tiedätte varmaan) roikkumaan puuhun sinne tänne. Joihinkin bhileisiin sitoi vielä cd-levyjä roikkumaan. Saanut kuulemma pitää kaikki kirsikkansa itse tänä vuonna

Tuli vaan mieleen että voihan niitä hopeisia kuusenkoristejutskia varmaan laittaa marjapuskiinkin. Siellä hopeiset pensaat kauniina kimaltelevat sitten… kukkanen

Hopealametta varmaan tarkoitat - sen luulisi olevankin hyvä, kun ovat niin keveitä, että liikkuvat melkein itsekseen. Kiiltävä rastaita parhaiten karkottaa tiettävästi.

Just, hopealame…se oli ihan siinä kielen päällä muttei suostunut tulemaan ulos :slight_smile:

Kuusenkoristepallojakin kokeiltu on - lintu näkee oman naamansa ja pelästyy. Kirsikkapuu oli punaisilla koristepalloilla koristeltuna oli upea, naapuri tuli juosten ihailemaan mahtavaa kirsikkasatoa ja hämmästyi aikaista joulunviettoa. Ja kaikilla meillä oli hauskaa.

Täällä oli kahvipaketeista liuskoiksi leikeltyjä tupsuja puskissa kun muutimme. Siis ainakin edelliseltä kesältä. Niillä ei ollut vaikutusta. Olisivatko olleet käytössä liian kauan ja marja-ajan ulkopuolellakin, niin linnut tottuivat pelottimiin? Nyt minulla on jalan nokassa olevassa LA-antennissa alumiininen “kertakäyttötarjotin” ja energiajuomatölkki sellaisessa metallikaaressa, johon on tarkoitus ripustaa muovihaukka. Kuuluu iloista pauketta ja näkyy melkoista läikettä, jos aurinko paistaa ja tuulee! Ei ole lintuja näkynyt! Mutta eipä ole enää paljon marjojakaan, kun söivät niitä jo viikkoja. Tarjotin oli voileipäkakun alla, jonka Ukko toi kotiin pippaloiden rääppiäisinä. Siitä se ajatus sitten lähti!

Valtsu, pomppivaa naurua, varmasti tultu juoksujalkaa (naama vihreenä kateudesta)...pomppivaa naurua

Saattaisi meillä naapurit epäillä onko yläkerrassa kaikki kotona jos ripustaisin kuusenkoristeet marjapuskiin pomppivaa naurua

On ne varmaan epäillyt samaa jo monesti ennenkin…