Rastaat ovat ihastuneet minun ainokasten marjatuomipihlajien marjoihin. Onko joitakin metallisia marjapensaan suojia tai muita konsteja. Syövät marjat nailonverkon läpi. Tykkäisin niistä itsekin.
Alkuperäinen kirjoittaja: Väinönputki
Rastaat ovat ihastuneet minun ainokasten marjatuomipihlajien marjoihin. Onko joitakin metallisia marjapensaan suojia tai muita konsteja. Syövät marjat nailonverkon läpi. Tykkäisin niistä itsekin.
Alkuperäinen kirjoittaja: Väinönputki
Alkuperäisenglantilaisessa kännösopuksessa ‘Kotipuutarhan työt’ neuvottiin pingoittamaan rastasverkko siten, että ensin lyödään maahan tolppia, joiden päähän laitetaan alassuin lasipurkki kuhunkin tolpan päähän ja sitten pingoitetaan verkko tolppien yli, jolloin linnut eivät ylety puskiin. Marjatuomipihlajat ovat todellakin lintujen suosiossa, ne syövät täällä jo raakileetkin, jos vain kiinni pääsevät.
Kännösopus? =D Justiin äsken luin jostakin, että kasvuharso ajaa saman asian, päästää valon ja sateen läpi, mutta on ystävällisempi linnuille.
Muutama tuttava virittelee niistä valkeista, ontoista sähköputkista suuria kaaria puskien yli ja laittaa verkot niiden kaarien päälle.
Tällainen viestiketju oli jo ennestänsä: Puutarha - Taudit jatuholaiset - Puutarha - Rastaat marjapensaissa. Yhdistän nämä, koska asia on sama.
Siirsin siis ed. mainitun ketjun viestit tähän ketjuun.
En ainakaan löytänyt jo olemassaolevaa keskustelua aiheesta, joten lisäsin sen tänne itse. Miten olette torjuneet rastaita viinimarjapensaista? Minä ripustin äsken vanhan videon nauhaa pensaiden lähellä oleviin omenapuihin. Mitä muuta voisi kokeilla? Verkkoja en haluaisi käyttää? Marjat ovat vielä vähän raakoja, joten niitä ei voi poimia vielä turvaan, mutta rastaat juhlivat jo suurin joukoin. Apua!
Olen käärinyt puskan hallaharsoon.
Meillä on vanhoja, suuria puskia viitisentoista, joten aika paljon pitäisi ostaa hallaharsoa. Puun oksilla heiluvat videonauhat ovat toistaiseksi pitäneet linnut loitolla, mutta pelkään, että ne tottuvat niihin parissa päivässä. Saa nähdä.
Tänään ei löytynyt yhtään punaista viinamarjaa enää. Yhtään en ehtinyt syödä.
Minä olen antanut lintuparkojen syödä marjoja. Jää niitä vielä minullekkin muutama, muut kun ei syö meillä (ovat kuulemma liian happamia).
Mökkinaapuri sanoi, että sillä lähtee räksät pensaista kun laittaa kuolleen räksän näkösälle.
Minä ajattelen, että marjat on niiden jälkiruoka. Kun ne ensin koko alkukesän ahmii etanoita kasvimaalta, niin syököön sitten punaiset herukat jälkkäriksi. Mustarastaat syö mustiakin herukoita vähän, mutta valkoiset ja vihreät ovat saaneet olla rauhassa. Niitä rastaat ei kuulemma näe.
Meillä on n. 80 puskaa, joista 7 punaista, 5 vihreää, 5 valkoista, 5-6 karviaista ja loput mustia. Niin ja lisäksi on sitten tietty lintujen kylvämiä mustaherukkapensaita pitkin poikin mäntymettää. Ei ehdi suojaamaan, ja toisaalta ei ehdi rastaatkaan syömään kaikkea.
Saaristossa laittavat kalan pensaaseen roikkumaan - haisee pahalta kuin kuollut lintu. Koska räkättirastailla ei ole metsästysaikaa se on siis rauhoitettu eikä niitä saa tappaa, eikä laittaa pensaisiin roikkumaankaan (on inhottavan näköistä jla kauhistuttaa muitakin kuin lapsia - jos näen yhdenkään pihassaan moista harjoittavan olen julkisesti uhonnut pyydystävänä marjankasvattajan ja laittavani esimerkiksi muille oksaan jalastaan kitumaan )
Räkättien tappamisestakin on eläinsuojelulaki voimassa ja tietty hinta ja sakkoja merkitty rauhoitetun eläimen tappamisesta. Käkkäk KÄÄÄÄK
Harso täälläkin. Ei meillä lintuja tapeta. Tarpeeksi kamalaa kun joutuu etanoita hävittämään.
en selannut taaksepäin, mainitsiko joku, mutta on olemassa sellaista jäykkää verkkoa, johon eivät linnut tartu. mansikkamaallani oli sitä ja siirtelykin oli helpompaa.
Räkättirastas muuten on (ainakin netistä kaivamieni tietojen mukaan) rauhoittamaton -metsästyskielto on voimassa pesimäaikaan ja se vaihtelee vähän sen mukaan missä päin maata asutaan.
Ei räkättirastas ole rauhoitettu. Se on lainsuojaton Se kuuluu listaan "Rauhoittamattomat eläimet". Räksän seurana listalla on metsämyyrä, vesimyyrä, kenttämyyrä, peltomyyrä, lapinmyyrä, isometsähiiri, isorotta ja kotihiiri; sekä korppi (poronhoitoalueella), varis, harakka, harmaalokki, merilokki ja kesykyyhky. Lista löytyy http://www.environment.fi/default.asp?contentid=16182&lan=fi
aronja ehti eka.
Lehdessä oli että apteekista hirvensarvisuolaa purkkiin ja purkki auki puskan juurelle, haju pitää linnut kaukana. Yksi purkki tehosi 2-3 pensaalle.
pirkkanikseistä lueskelin, että kissapatsas pensaan juurella auttaa. Sen paikkaa pitää tietysti vaihdella ym, ettei linnut huomaa huijausta. Meillä on marjat saaneet olla pensaissa aika hyvin, kun naapurin oikea katti istuskelee usein päivystämässä pensaiden juurella
Meillä on marjapuskia niin että linnuillekkin piisaa. Tänä vuonna on ollut erikoisen paljon rastaita liikkeellä eikä niille silti sanottavammin marjat ole maistuneet - ainakaan niin että huomaisin. Yhtenä yönä valvoin kipeänä ja näin siinä neljän aikaan aamulla että rastasperhe istuskeli punaviinimarjapensaassa syöden, mutta en minä sen kummempaa katoa ole huomannut.
Kissojakin meillä on, mutta eihän ne nyt aamuyöllä pihalla käki, nukkuvat tuvassa meidän sängyssä toki. Ei ne nyt tyhmiä ole.
Nyt meillä on pakastimeen säilötty mehua yli merkin ja sukulaisille tiedotettu että marjoja saa tulla noukkimaan. Jolleivat tule niin olkoon linnuille loput. Ne sentäs syövät marjoja henkensä pitimiksi eikä hyväskäksi niin kuin me.